poslal Nepřihlášený Výrazným rysem evangelikálních sborů je rozdrobenost, poměřování počtem členů , výlučností učení a další štěpení či přelivy čl.základny z jednoho sboru do druhého. Sledujeme-li "matku evangelikalismu" , Jednotu bratrskou v dějinách, pozorujeme, že tato část Těla Kristova podobnými neduhy netrpěla.
Soudím, studuji-li Novou smlouvu, že jedním z možných důvodů dnešních problémů evangelikálních církví, je nepřiměřený důraz na figuru pastýře, její monokratické pojetí. V Písmu není opora pro autoritářský styl vedení, vyjma služby a práce apoštola při jeho zakladatelském misijním díle. Oněch pět úřadů, které Pavel uvádí k vedení sborů, spolu-pracují . Bylo o tom napsáno mnoho výkladových knih. Směšujeme titul biskupa, správce církve a pastýře, z toho všeho jsme dnes udělali kult pastorů, kdy se členové sborů předhánějí, kdo ho pozve dřív na oběd, dříve pozdraví, dá mu cennější dar. Má svojí židli v budově, kam si jiní nesmí sednout či se ostýchají. Mnozí napodobují jeho styl řeči, intonaci. A všichni jsme masírováni americkým modelem elegantních, draze oblečených můžů či manželských párů, který nás již po 20 let provází. Prý se tím reprezentuje excelentnost Boží a naše úcta Bohu. Zkusme to poměřit se Slovem Krista a v epištolách , čím máme projevovat úctu Bohu. Milost, milosrdenství, pomoc a láska bližnímu v nouzi. Tudy šla Jednota bratrská při misijních cestách v Evropě a Americe. A fungoval do konce 90 tých let, kdy se rozhádala JB v Čechách. Jenže vedení sborů Jednoty bylo o kazateli a staršovstvu, resp. kolegiu a synodu. Tím se elimilovaly možné výstřelky jednotlivců- "pastýřů". Dnešní roztříštěnost je o tvrdohlavém a ješitném lpění na své představě, vizi, často se ukrývající pod přijatým plánem od Ducha Božího. Jenže ten vede k jednotě, nikoli k rozdělení. Spíše je to o neochotě těchto pastýřů podrobit se jiné autoritě, která by stála nad ním. Tak máme mnoho kohoutů na pidihnojištích, každého na tom svém, kde si každý kraluje nad svými slepičkami / sestry prominou, není to osobní, jde o obraz/, ostatní kohouti jsou vykousáváni . Hlavně mít to své jisté, kde se realizuje. Že by společně promodlované a prodiskutovávané otázky života sborů, nenechte se vysmát. Také řeči o nesení odpovědnosti pastýře za směřování sboru, nesení vize atd by měly být poměřovány počtem a důvody zaniklých sborečků i velkých sborů. A počty zraněných ovcí, bratří a sester, kteří sbory opustili sami nebo byli vystrnaděni.
Evangelistů se pastoři zbavují vysíláním do "světa", učitelský úřad automaticky berou pastýři jako svoji parketu, protože dneska kázat /vyučovat/ může každý, kdo má posluchače a možnost- ač Duch říká, že Písmo nesmí být záležitostí vlastního výkladu, ovšem z toho také pramení rozdělení a proroků se pastýři bojí čert kříže, neboť dochází často ke konfrontaci moci a vládychtivosti s možným vanutím Ducha jiným směrem. Kněží a králové Starého zákona neměli ušmoulané proroky v oblibě, byly přece s nimi pořád potíže, zdržování...