poslal Karels Lingvisté přicházejí s tím, že biblický příběh samotný můžeme pochopit
hlavně na základě sloves, které se nacházejí ve vyprávění. Tak můžeme
vnímat sloveso „vzít“ v příběhu, kde byla znásilněná Dína. Odkazuje
sloveso „vzít“ לקח „lakach“ k počátku příběhu, ale také později k
navrhovanému manželství. (Gn 34:2,4)
Stejně tak sloveso „vidět“ je často užito v mnohých souvislostech. Slovesa jednoduše hrají důležitou roli při hledání analogií v příbězích. Naší exkurzi začneme slovesem „povstat“ קום – „kum“. Souvislost v různých příbězích nemusí být lingvistická, nýbrž strukturální. Sloveso „kum“ je v podstatných částech obou našich uvažovaných pasáží.
Povstat קום se vyskytuje například v pasážích Jozue 7:10, 8:1 a 7:13. Volání k tomu, aby Jozue „povstal“ není samozřejmě jenom v těchto uvedených biblických textech, nýbrž například hned ve verši 1:2 knihy Jozue:
„Mojžíš, můj služebník, zemřel. Nyní tedy vstaň קום a přejdi s veškerým tímto lidem přes tento Jordán...“ (Jozue 1:2)
Tohle je závažná věc, protože výskyt slovesa povstat קום hned na počátku knihy Jozue bude mít značný vliv na smysl příběhů bitvy proti Aji a Akánově krádeži. Volání Jozua k tomu, aby „povstal“ není pouze volání do akce, jak se můžeme dočíst i jinde v Bibli. (Gn 13:1, Deut 9:12, Jonáš 3:2 aj.) Je to spíše výzva k akci vyplývající z pochopení a odpovědi na stávající stav Jozua. Je to zřejmé, když si přečteme biblický text:
„Po smrti Mojžíše, služebníka Hospodinova, řekl Hospodin Jozuovi, synu Núnovu, který Mojžíšovi přisluhoval: Mojžíš, můj služebník, zemřel. Nyní tedy vstaň a přejdi s veškerým tímto lidem přes tento Jordán…“ (Jozue 1:1-2)
Identifikace Jozua jako Mojžíše odráží jeho službu ve stejné úloze, kterou vykonával Mojžíš. Záznam o smrti Mojžíše, o které jsme se dočetli v biblickém textu, odráží fokalizaci[1] tj. dění zaznamenané prostřednictvím Jozua; objevuje se zde osobní a duchovní osamocení, kterým Jozue trpí díky odchodu svého osobního rádce – Mojžíše.
Volání k tomu, aby Jozue „povstal“ potom znamená „zamezení možných ztrát“, které vyvolala Mojžíšova smrt, Mojžíšova nepřítomnost. (sr. s texty Gn 23:3 a 2 Sam 12:21)
Volání Jozua, aby povstal (7:10 a 8:1) vychází z podobných okolností, zejména při „debaklu“ první bitvy proti Aji. Jozue nyní dochází dvojího ospravedlnění, což je jednak opětovné uvedení do čela Izraele a také své rehabilitace. Satisfakce se mu dostala tím, že povstal, aby pak vykořenil zlo uvnitř svého lidu. (7:10-26)
Poznámky:
1. Fokalizace označuje zvláštní hledisko, z něhož je příběh vyprávěn, například hledisko dítěte nebo nevědoucího člověka atd.
Zdroj: Berman, Joshua A. Narrative Analogy in the Hebrew Bible: Battle Stories and Their Equivalent Non-Battle Narratives. Brill Publishers, 2004.