Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 229, komentářů celkem: 429545, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 429 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116466346
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Kdo pobídl Davida, aby spočítal muže Izraele?
Vloženo Sobota, 11. únor 2012 @ 09:52:04 CET Vložil: Olda

Služba bližním poslal Karels

Přišel mi mail, ve kterém mi píše jeden čtenář, je to muslim, kolik jako křesťané máme v Bibli chyb atd. „Jednu z chyb“ si dovolím uvést na pravou míru. O tom, že v Bibli je řada chyb, vím, ale osobní vztah, víru v Ježíše Krista mi to v žádném případě nevezme.

Kdo tedy pobídl Davida, aby spočítal muže Izraele? Text dokazuje dvě protichůdné možnosti, které si zdánlivě protiřečí. Nutno zdůraznit jednu věc: Bible vidí sčítání lidu Izraele negativně, pokud to učiní král z vlastní vůle. Pobídl krále Davida k sečtení lidu:

a) Bůh (2 Samuelova 24:1)
nebo to byl
b) satan (1 Paralipomenon 21:1)

„Hospodin znovu vzplanul proti Izraeli hněvem a podnítil Davida proti nim: Jdi, sečti Izraele a Judu!“ (Bible, 2 Samuelova 24:1)
nebo
„Proti Izraeli povstal satan a podnítil Davida, aby sečetl Izraele.“ (Bible, 1 Paralipomenon 21:1)

podnítil, pobídl – ויסת

Podnítil ויסת je tvar gramatické kategorie hifil. Gramatická kategorie hifil spadá do tzv. kauzativů tj. má kauzální význam. Hifil jako kauzativ můžeme pochopit například díky slovesu „kraloval“. V hebrejštině je to sloveso מלך ve slovesné kategorii qal, což znamená „kraloval“, ale totéž sloveso v jiné slovesné kategorii, konkrétně v kategorii hifil, znamená „ustanovil za krále“  המליך Prostě a jednoduše, Pán Bůh tahal za „nitky politických vztahů“ v království tak, až nakonec prosadil svůj vlastní záměr při výběru, kdo dosedne na královský trůn.

V arabštině mají kauzální význam slovesa v tzv. II. slovesné kategorii. Charakteristickým znakem (jedna z možností) II. slovesné kategorie je geminace tj. zdvojení prostřední konzonanty ve slovese, případně ablaut tj. změna vokálů v samotném slovese.[1] A tak sloveso ملك [malaka] má význam v I. slovesné kategorii „kraloval, vládl“ a ملك [mallaka], což je to samé sloveso jenom v II. slovesné kategorii[2] – má význam „učinil krále, učinil vlastníka majitele“.[3]

Tahle vsuvka byla nezbytná, aby smysl článku pochopili i ti, kdo neumí hebrejsky, ale arabsky, protože pisatel onoho mailu, o kterém jsem se zmiňoval na začátku článku, byl muslim. Dokonce jsem si dal práci a volal do Prahy na katedru arabistiky[4], abych se ujistil, zda-li je tomu tak, jak předpokládám. (že existují kauzativy i v arabštině)

Nyní ke smyslu článku. Kdo tedy pobídl Davida, aby spočítal muže Izraele? Sloveso „podnítil, pobídl“ je v hebrejské slovesné kategorii hifil, což znamená kauzalitu. Pán Bůh působil za takových okolnosti, že podnítil Davida, aby spočítal muže Izraele. Snad už někomu svítá. Pán Bůh dal možnost satanovi a byl to nakonec satan, který podnítil krále Davida, aby David spočítal muže Izraele.

Jiný příklad; kdo vyvedl Izraele z Egypta? Bůh nebo Mojžíš? Hospodin Bůh vyvedl Izrael prostřednictvím Mojžíše. A tak se můžeme v Bibli dočíst, že lid Izraele vyvedl z Egypta Mojžíš[5], v jiném textu té samé Bible se ale dočteme, že lid Izraele vyvedl z Egypta Hospodin Bůh[5] a sloveso „vyvedl“ je opět v hifilu. Kde je tedy pravda? Obě možnosti platí! Pán Bůh vyvedl lid Izraele prostřednictvím Mojžíše.

Stejně tak platí obojí konstatování, že David byl pobídnut k tomu, aby sečetl Izrael od Boha i satana. Na vysvětlenou: Pán Bůh pobídl Davida prostřednictvím té okolnosti (hifil jako kauzativ), že umožnil satanovi, aby pobídl krále Davida k sečtení Izraele. Snad jsem to napsal dostatečně srozumitelně.

Satan je vlastně také svým způsobem v Božích službách, avšak satan působí na tomto světě natolik, nakolik mu to Pán Bůh dovolí.
 

Poznámky:


1. Causativity and Transitivity in Arabic
2. Acon Verb Conjugator
3. http://en.wiktionary.org/wiki/
4. http://ubva.ff.cuni.cz/arabistika.htm
5. Bible, Skutky apoštolů 7:36; Bible, Exodus 20:2


"Kdo pobídl Davida, aby spočítal muže Izraele?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 13 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kdo pobídl Davida, aby spočítal muže Izraele? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Sobota, 11. únor 2012 @ 18:43:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Karle,

nedávno jsem tady narazil na svůj starý komentář, kde jsem se Ti trochu vysmíval a řekl jsem si, že se Ti za to musím omluvit, takže nyní tímto činím. Jinak ke Tvému článku, myslím, že ohledně Davidova pokušení asi v ponebesí proběhla podobná konverzace:

1 Královská 22:20  Hospodin řekl: »Kdo zláká Achaba, aby vytáhl a padl u Rámotu v Gileádu?« Ten říkal to a druhý ono.
21  Tu vystoupil jakýsi duch, postavil se před Hospodinem a řekl: »Já ho zlákám.« Hospodin mu pravil: »Čím?«
22  On odvětil: »Vyjdu a stanu se zrádným duchem v ústech všech jeho proroků.« Hospodin řekl: »Ty ho zlákáš, ty to dokážeš. Jdi a učiň to!«

Myslím, že se na Tebou citovaném místě stalo něco analogického. Hospodinův záměr zrealizoval zlý duch.

P. S. Co říkáš církevním restitucím?





Bůh je ten diabolos (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Sobota, 11. únor 2012 @ 20:29:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já myslím, že je to jinak. Všiml jsem si, že jsi vzdělán v biblických jazycích, což bude výhoda. Nejprve se podívejme do Septuaginty. Tam přeložili to "satan" v 1Pa 21,1 jako diabolos. U "satana" v Samuelových knihách (1S 29,4; 2S 19,22) pak používají epiboulos (intrikář). Stejné slovo diabolos (bez určitého členu, tj. ho diabolos - viz např. knihu Jób) je použito i pro člověka (Ester 8,1).

Domnívám se tedy, že v 1Pa 21,1 jde o nomen appelativum, takže jinými slovy řečeno Bůh je tu prezentován jako diabolos, tj. nepřítel Davida.

Jinak jsem rád, že také nepodléháš té "křesťanské" satanologii. Satan je jako anděl služebníkem Boha jako každý jiný anděl.



Re: Kdo pobídl Davida, aby spočítal muže Izraele? (Skóre: 1)
Vložil: chani (chani.somr@email.cz) v Pondělí, 13. únor 2012 @ 17:34:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Možno len súhlasiť: „ Kdo nemá v Bibli jméno, s tím se příliš nepočítá. Mít nějaké konkrétně jméno v Bibli je spojené s existencí a charakterem svého nositele.“ Satan nie je meno, ale bežné hebrejské slovo. Ani hebrejská konkordancia ho nezahŕňa medzi nomen proprium. Prekladateľ Biblie vie z kontextu, že sa nejedná o zlého anjela, ale o slovníkový význam slova. Pípalov slovník: sočitel, sok, žalobce. Sloveso: brojit, sočit, osočovat. V takomto význame môžeme nájsť slovo „satan“ napríklad: N22,22;23; 1S29,1; 2S19,20; 1K11,14; Ž38,21; 71,13......



Stránka vygenerována za: 0.40 sekundy