|
Zaznamenali jsme 120418560 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Nové výklady křesťanského kréda
Vloženo Neděle, 19. únor 2012 @ 19:10:18 CET Vložil: Stepan |
poslal Jan21 Následující materiály jsou staré téměř 20 let. Bylo to v době,
kdy papežem byl Jan Pavel II a hlavním teologem KC kardinál Ratzinger, dnešní
papež. V té době, kdy ještě nebyl rozšířen internet, mi nebyla známa
apostaze bývalého papeže, která se děla v r. 1986 v Assisi.Televize
bývalého totalitního režimutěmto věcem nevěnovala žádnou pozornost, takže tehdejší papež se
mohl jevit jako kladná postava, hlavně tím, že se mu přiznává zásluha na
svrhnutí komunismu v Evropě. Dnes je třeba v pohledu na směřování KC
směrem k New Age a odvěké snaze zlikvidovat či pohltit církve založené na
biblickém učení tento názor přehodnotit. Materiál vznikl jako reakce na nové výklady
křesťanského kréda dle Ratzingera.
Následující materiály jsou staré téměř 20 let. Bylo to v době,
kdy papežem byl Jan Pavel II a hlavním teologem KC kardinál Ratzinger, dnešní
papež. V té době, kdy ještě nebyl rozšířen internet, mi nebyla známa
apostaze bývalého papeže, která se děla v r. 1986 v Assisi.Televize
bývalého totalitního režimu těmto věcem nevěnovala žádnou pozornost, takže tehdejší papež se
mohl jevit jako kladná postava, hlavně tím, že se mu přiznává zásluha na
svrhnutí komunismu v Evropě. Dnes je třeba v pohledu na směřování KC
směrem k New Age a odvěké snaze zlikvidovat či pohltit církve založené na
biblickém učení tento názor přehodnotit. Materiál vznikl jako reakce na nové výklady
křesťanského kréda dle Ratzingera.
oooOOOooo
Vážený
pan
Dr.
Miroslav Vlk
arcibiskup
pražský
Hradčanské
nám.
PRAHA
1
Valašské Meziříčí 29.4.1992
Věc:
Nové výklady křesťanského kréda
Vážený
pane arcibiskupe,
Zdravím
Vás s přáním lásky a pokoje v Pánu Ježíši Kristu. Předně bych se měl
představit. Píše Vám věřící intelektuál pozdně středního věku, technik s
nevýznamným společenským postavením. Nepatřím sice do Vaší církve, ale do jedné
protestantské větve /Církev bratrská/, avšak problém, na který jsem narazil ve
Vaší církvi se mi zdá natolik závažný a obecný, že si, zaslouží pozornost celé
křestanské církve, která jak doufám, může být jen jedna. Vážím si Vašeho
ekumenismu a tolerantního přístupu k jiným křesťanským denominacím a proto mohu
doufat, že mou snahu projevenou v tomto dopise a přiložených materiálech nebudete
hodnotit jako útok na katolickou církev, ale jako upřímnou obavu o její
budoucnost a tím i možné dopady na celé křesťanstvo. Vím, že mé obavy jsou
možná zbytečné a není v mé kompetenci se o tyto věci starat, neboť jak víme,
církev Kristova /ta neviditelná, nikoliv nějaká nejí konkrétní instituční
forma/ je v rukou Božích a brány pekelné ji nepřemohou, nicméně to, na co jsem
v poslední době narazil, mnou otřáslo natolik, že jsem na rozpacích, zda
takovouto nauku mohu ještě nazývat křesťanskou.
V
poslední době jsem se podrobněji zabýval studiem hnutí New Age a objevuji
nápadnou shodu některých prvků tohoto učení s novými výklady kréda, které v
katolické církvi nehlásá nějaký outsider, ale, sám prefekt kongregace pro nauku
víry se schválením papeže. Zde si skutečně musím klást otázku: Kam kráčíš,
církvi? Bude existovat jedno světové náboženství? Bude to guláš z vlažného křesťanství,
spekulace, vědy, psychotroniky, okultizmu, theosofie, budhismu a hinduismu?
Uvedené výklady se tomu silně přibližují a vezmeme-li v úvahu, že v katolické
církvi se zahnízdil i okultizmus, pak snad zbývá už jen přistoupit na učení o
reinkarnaci.
V
příloze Vám zasílám stručný výtah nových výkladů kréda, zpracovaný dle
Ratzingerova Úvodu do křestanství. Materiály mám od mého katolického
souseda, který snad v dobré snaze církvi prospět, se je snaží rozšiřovat.
Nelenil jsem a vypůjčil jsem si uvedenou publikaci a zjištuji, že se skutečně
jedná o citace z tého knížky.
Dovolil
jsem si na to zareagovat svým vlastním komentářem. Snažil jsem se použít k
obhajobě toho nejlepšího, co má každý křestan mít k dispozici a co by měl znát
a používat, totiž Božího slova. Můj vlastní komentář k tomu je myslím už
nadbytečný a přiznávám se, že mnohdy v důsledku citových pohnutek až
příliš kousavý. Omlouvám se Vám za tento tón v něm obsažený.
Vzhledem
k tomu, že na pracovišti přicházím do styku s aktivně věřícími katolíky a přes
různost názorů se v tom základním shodujeme, takováto interpretace křasťanství
je pro mne nepřijatelná a na této věroučné bázi by byla další spolupráce sotva
možná.
Vzhledem
k tomu, že i Vaši věřící se cítí zmateni a nejisti a dosud větší autoritou než
Písmo svaté je jim autorita církve, bylo by dobré, kdybyste se k této otázce -
nových výkladů kréda - mohl prostřednictvím Vašich teologů vyjádřit. Myslím
si, že žádný rozumný a upřímný člověk nemůže trvale žít ve stavu schizofrenie
mysli, nemůže věřit dvěma protichůdným pravdám najednou. A řešení, o které se
nové výklady pokouší, je právě to řešení schizofrenující, ani ryba ani rak.
Bible nemůže současně mít a nemít pravdu, je-li skutečně Božím slovem. Nebo se
ve Vaší církvi připouští, že semtam něco může být pravda a semtam něco lež nebo
pohanský mýtus? Takováto nerozhodnost bude možná i důvodem toho, že mnozí lidé
houfně opouštějí řady Vaší církve. Její "obnova“ na bázi spekulativních
domněnek a racionalizace víry není řešením, ale zavádí ji na scestí a může být
její katastrofou. Duchovní “dospělost“ může být jedině výsledkem působení Ducha
svatého, který otevírá poroumění Písmu a aplikace poznané pravdy v praxi,
nikoliv naše spekulace.
Přeji
Vám ve vašem úřadě mnoho zdaru, vyprošují ode Pána Boží moudrost a pro celou,
nejen Vaši, církev skutečnou duchovní obnovu Duchem Svatým skrze živé Boží
Slovo. Budu se těšit na nějaké stanovisko k zaslaným materiálům.
Výsledná
odpověď děkana KTF UK Volfa z 27.5.1992: Všechno je v naprostém
pořádku, Ratzinger je ten nejlepší teolog KC, i když je přiznávána i (ještě
horší) liberální teologie v KC.
Teologie „Svatého Otce“ pro 21. století. (materiál od katolického
věřícího z r. 1992)
ÚVAHA NAD RATZINGEROVÝM ÚVODEM
DO KŘESŤANSTVÍ
/studijní materiál určený ke konzultacím /
Poznámky :
- Teolog a univerzitní profesor Josef Ratzinger je prefektem
kongregace pro nauku víry. Koncem minulého roku ho papež ve funkci opět
potvrdil.
-Chápání a ztotožnění se s jeho výkladem považuji za víru duchovní
dospělosti .
- Teologické výklady créda -' dogmat - jsou přijatelné pro
kriticky smýšlející věřící dnešní doby. V soužití /v kontaktu/ s
ateistickým prostředím dávají vážnost a reespekt křestanskému postoji ve
filosofické a náboženské orientaci.
-V běžném duchovním působení kněze - učitele mezi věřícími, si však
výklady budou vyžadovat trpělivý přístup a úměrnou interpretaci v dané situaci.
Uvedení v život a do chápání prostých lidí si vyžádá delší období - je to teologie
XXI. století.
- Myslím si ale, že ztotožnění se s novým výkladem, créda - dogmat
- věřícího ve svém vědomí méně váže na církev jako dříve. Ve své víře
duchovní dospělosti se obejde bez pravidelného uctívání Boha ve
společných modlitbách a bohoslužbách.
- Má-li zůstat křestanský postoj ve společnosti nadále „solí země“,
je pro překonání krize uplatňování Ratzingerovy fundamentalistiky
potřebné a důležité. Prezentaci
křestanského postoje v tradiční podobě již nebere vážně stále více lidí v
křestanských regionech západní civilizace.
Příklady nových výkladů :
1. JEŽÍŠ svým životem z Otce je svědkem Božím /str.34/.. znamená
totální službu a sebeobětování pro člověka. Tato láska je spojení člověka s
Bohem /148/. V něm se moc lásky ukázala silnější než smrt. /113/. Důležitější
než nauka a činy Ježíšovy je chápání, že jeho osoba je naukou/131/.
Ježíš je bytí od Ty-Otce a bytí pro Vy-lidi. Víra má podstatu jen v
bezpodmíněné lásce /134/. Ježíš učinil další krok ve vývoji - průlom z
omezenosti lidského bytí /157/. Víra v jeho druhý příchod je představa,
že dějiny mají smysl, že budoucí pokolení - završení v bodu omega dosáhne sjednocení
skrze ducha /221/
2. Představa NABOZENÍ Z PANNY MARIE vypovídá, že Ježíš jako splněná
naděje Izraele nezůstala uchráněna vlivu pohanských mýtů. Toto symbolum
třeba považovat za nový počátek uprosřed dějin /188/
3.Výklad DĚDIČNÉHO HŘÍCHU vychází ze společenské propojenosti lidí
mezi sebou a s dějinami /165/ .
4. Nauka VYKOUPENÍ A SMYSLU KŘÍŽE v definitivní podobě promyslel
Anseln z Cantenburry r. 1033/scholastika/ jako dokonalý božsko- lidský právní
systém. S takovým výkladem je nutno se rozejít. Vykoupení podle Pavla je
třeba chápat nově - jako konečný cíl, jež lidstvo vě svém pohybu
dosáhne v bodě omega. Nevztahuje se na osamělý úděl člověka. /151, 153/
5. Slova o NANEBEVSTOUPENÍ a SESTOUPENÍ DO PEKEL představují naší
kriticky laděné generaci obraz světa o třech poschodích, který my nazýváme mýtický.
Nanebevstoupení chápeme, že Bůh a člověk vstupují v jednotu. Nebe může
být darováno člověku jen jako naplněná láska. Peklo, existenee v definitivním
zamítnutí „bytí pro“ je dimenze lidské přirozenosti, její propast, do níž se
noří. Kristus, "nový Adam",
chtěl tuto hloubku nést s námi /113,214,215/
6. Pavlovy obrazy o VZKŘÍŠENÍ se nám staly cizí. Nově jsme
objevili nedělitelnost člověka. Vzkříšení neznamená navrácení těla duši po
mezičase. Vzkříšení se realizuje tím, že člověk vstupuje do Božího poznání
lásky a uvědomuje si, že je milován Bohem /242,248/.
7. KŘESŤANSKÁ VÍRA není pohled na minulé události ani na
věčnost, ale pohleded dopředu - naděje /162/...Nejsme křesťany, že dojdeme
spásy, ale proto že křestanská služba má smysl a je nutná /165/.•. Křesťanství
neznamená spásu izolovaného jedince. Křestanství má smysl v rovině celku/166/.
8. KŘESŤAN je spíše ten, kdo
ví, že žije z toho, čím je obdarován.
Ví, že veškerá spravedlnost je v tom, aby se sám stal dárcem/174/.
(zvýrazněno mnou)
oooOOOooo
Quo
vadis velká církvi?- směr NEW AGE ? (Moje rakce na
výklady)
Koncepce
religiozity pró XXI. století - duchovní dospělost
nebo odpadlictví od víry ? Budhismus
nebo
křestanství ?
2.Petr
2:1 - "Bývali pak i falešní proroci v lidu, jakož i mezi vámi budou
falešní učitelé, kteříž chytře uvedou sekty zatracení, i toho Pána, kterýž je
vykoupil, zapírajíce, uvodíce na sebe rychlé zahynuti ."
Efez.
4:14 - "Abychom již více nebyli dětmi, zmítajíce a točící se každým
větrem učení v neustavičnosti lidské, v chytrosti k oklamávání lstivému "
,
Efez.
4:18 - "Zatemněni v rozumu, odcizeni jsouce od života Božího pro neznámost,
kteráž jest v nich ze zatvrzení srdce jejich“
Může
nějaký liberální teolog opravovat boží proroky, apoštoly či samotného Ježíše
Krista a tím i Písmo Svaté? Jak se může takový člověk nazývat křesťanem, být
kardinálem a dokonce teologem /hlavním/ největší „křesťanské“ církve ?
Takováto
koncepce křestanství bude znamenat :
-
snahu přizpůsobit se duchu světa, jeho myšlení. Je to pokus udržet lidi v
církvi za každou cenu, zabránění houfnému opouštění církve sekularizovanými
členy. To není řešení, ale, přímo katastrofa. Je to útok na samotnou podstatu
křesťanství, největší odpadlictví v historii. O co církvi jde ? O
politickou moc a tím o co největší členskou základnu nebo o spasení hříšníků ?
Tim.
12:2 -
"a nepřipodobňujte se světu tomuto, ale proměňte se obnovením
mysli své“
- ústup
z pozic Písma sv., liberální interpretace Bible, nadřazení lidského rozumu nad
Písmo, racionalizace víry, spekulace místo Bible.
1.
Kor. 2:12-14 - My pak nepřijali jsme ducha světa, ale Ducha toho, kterýž
jest z Boha, abychom věděli, které věci od Boha jsou darovány nám. O nichž
mluvíme ne těmi slovy, jimž lidská moudrost učí, ale kterýmž vyučuje Duch Svatý,
duchovním to, což duchovního přivlastňujíce“Ale tělesný člověk nechápe těch
věcí, aniž jich může poznat,, neboť ony duchovně mají rozsuzovány býti"
1.
Kor. 1:19 - "Neboť psáno jest :
Zahladím moudrost moudrých a opatrnost opatrných zavrhnu " /Iz.29:14/
-
opuštění konceptu osobní spásy a individuální zodpovědnosti za život- ignoruje
se Kristova zásluha na spáse jednotlivce v jeho smrti a vzkříšení /vykoupení/ a
nahrazuje se evolucí ducha společnosti /sebevykoupení/. K čemu by pak byla
Kristova oběť? . Tento"božsko-lidský" právní systém nevymyslel Anseln
z Cantenburry, ale sám Bůh již po pádu člověka ho předpověděl. Předpovědělo ho
mnoho starozákonních proroků i sám Ježíš Kristus. Narození z Panny není žádný pohanský mýtus, je
snad bible sbírkou pohanských mýtů?
Gen.
3:15 - "Nadto položím
nepřátelství mezi tebou a mezi ženou, mezi semenem tvým a semenem jejím, ono
potře tobě hlavu, ty jemu patu "
/adresováno
Satanu. Tím "semenem ženy". t.j. bez lidského otce je Ježíš Kristus/Viz tež
Iz.7:l4
2.Petr.1:20,21
"..žádného proroctví Písma svatého výklad nezáleží na rozumu lidském, neboť
nikdy z lidské vůle nevyšlo proroctví, ale duchem Svatým puzeni jsouce, mluvili
svatí Boží lidé“
Mat.
-2.0:28 - " Jako i Syn člověka
nepřišel" aby jemu slouženo bylo, ale aby on sloužil a dal život svůj na
vykoupení za mnohé“ /slova Ježíše/
- „odmytologizování
„ pojmů nebe, peklo, poslední soud. Chybí ve srovnání s budhismem jen učení o
převtělování, ale ve smyslu evoluční teorie se začíná prosazovat i tento názor.
Když všichni lidé mají být spaseni /jednou/, nestihnou za jeden život udělat
tolik dobrých skutků, aby mohli být „sjednoceni“ s Bohem.
Žd.8
9,27-8 -A jakož lidem uloženo jednou zemříti a potom bude soud. A tak
i Kristus jednou jest obětován k shlazení, hříchů mnohých lidí, podruhé pak bez
hříchu ukáže se těm, kdo,ho čekají k spasení
2. Kor.
5:10 - "Všichni my zajisté ukázati se musíme před soudnou stolicí Kristovou,
aby přijal jeden každý odplatu za to, což skrze tělol působil, podle toho, jakž
čí práce byla, buďto v dobrém, nebo ve zlém“
Žid.
9:22 - ". A téměř všechno podle
zákona krví očištováno bývá, ale bez krve vylití nebývá odpuštění vin".
-ztrátu
osobnosti v posmrtné existenci, splynutí individua s absolutnem či nějakou
světovou všeduší, což je příklon k orientálním náboženstvím - budhismu. Povede
to k etické anarchii lidstva, už dnes značně pokročilé, na př. dokonce někteří
katoličtí biskupové dnes posvěcují homosexuální vztahy. Láska jako láska ? Kde
je nějaký řád a zákonnost, kde je spravedlnost? Láska bez spravedlnosti a
pravdy je paskvil. Takovou lásku Ježíš neučil, i když miloval i velké hříšníky.
Ježíš nepřišel, aby zrušil zákon, zákon stále platí. Ježíš přišel, aby nás ze zlořečenství zákona
vykoupil.
Mat.
24:37 - " Ale jakož bylo
za dnů Noe /morální rozklad/,tak bude i příchod Syna člověka".
1. Kor.6:9 - "Zdaliž
nevíte, že nespravedliví dědictví království božího nedosáhnou ? Nemylte se však,
ani smilníci, ani modláři, ani cizoložníci, ani zženštilí, ani samcoložníci
/homosexuálové/, království božího nedojdou"
-
povede to k náboženskému synkretizmu, jednotnému světovému náboženství, kde
Ježíš Kristus zaujímá jen stejné postavení mezi ostatními náboženskými vůdci či
učiteli /Kristus jako nauka/, na úrovni s Budhou, Krišnou, Mohamedem atd.,
popírá se jeho božský majestát a jeho divy jsou simulovány psychickými triky či
probuzením okultních schopností člověka, biblí zakázaných. /mocné dílo podvodu-čarodějnictví/,
zcela se ignoruje jeho spasitelná úloha pro jednotlivce.
Mat.
13:22 - "Neboť povstanou falešní
Kristové a falešní proroci a budou činit divy a zázraky k svedení byť možné
bylo, také i vyvolených."
-
ideologie velmi příbuzná nacistickému učení o nadčlověku či komunistickému
kolektivizmu, případně kombinaci obou. Ztrácí se lidské individuum. Lidská
společnost se skládá z jednotlivců, a pokud budou špatní jednotlivci
/neobrácení, neznovuzrození z Ducha sv. / bude špatná i společnost. Žádná
kolektivní spása neexistuje, stejně jako kolektivní vina, pouze individuální.
Nic nenasvědčuje tomu, že by hřích ze světa zmizel evolucí, /viz dnešní
světovou scénu/ . Příslušnost k nějaké církvi nikoho automaticky nespasí. Bez
pokání a víry v Kristovu zástupnou smrt a vzkříšení není odpuštění hříchů ani
věčný život. A jestli o ten panu kardinálu nejde, je to jeho věc, ale pak ať si
neříká křesťan, ale odstěhuje se raději do Tibetu.
Vnitřní
proměna člověka bez víry v Krista a bez Ducha svatého je pouhá tautologie,
nikdo to sám ze své vlastní vůle nesvede. A dále je třeba se sytit Božím
slovem, ne nějakými spekulacemi.
Sk.
3,l9 - " Protož čiňte pokání a obraťte se, aby byli shlazeni hříchové
vaši..."
Řím.
6:23 -"Neboť odplata za hřích je smrt, ale milost Boží jest život věčný
v Kristu Ježíši, Pánu našem.
Jan
3.3 - "Odpověděl mu Ježíš: Amen,
amen pravím tobě, nenarodí-li se kdo znovu, nemůže viděti království Božího.
.l.Petr.
.1:23- "Znovuzrozeni jsouce ne z porušitelného semene, ale z
neporušitelného, totiž skrze Živé Slovo Boží a zůstávající na věky.
l.Petr.
2:2 - "Jakožto nyní zrozená nemluvňátka, mléka beze lsti, to jest
Božího slova, žádostiví buďte, aby jste ním rostli.
- tato
interpretace křesťanství plně zapadá do konceptu hnutí New Age, falešného
spiritualismu. Je to příprava pro zjevení se antikrista. Usiluje o jednotnou
ideologii, jednotnou vládu, jednotnou ekonomiku, morální anarchii, falešné
divy, okultizmus či psychotroniku, falešní Kristové, nová totalita, apokalypsa
největších rozměrů /Mat. 24 kap. / Tento vývoj bible předpovídá pro závěr
lidských dějin. Nikdo přesně neví, kdy to bude, ale určitě ne až za 5 miliard let,
jak se utěšují evolucionisté. Z běhu světových dějin, obrazu společnosti a
zejména z dějin židovského národa je možné na leccos usuzovat, ale bude to
překvapení jak pro svět, tak pro vlažné křestany /Mat.25,1-13/ .Vzkříšení bude
ke konci věků zajisté pro všechny, ale pak bude následovat soud, žádná
kolektivní spása pro všechny.
Jak
může papež něco takového připustit? Nezná bibli nebo ji nechápe? Zapadá to
ovšem do konceptu běhu dějin prorokovaných Písmem svatým, a to je dalším
důkazem že Bible je pravdivá kniha. Pro jednotlivce bude důležité, aby
neztratil osobní víru.
Lk.18:8
- „Ale když přijde Syn člověka, zdali
nalezne víru na zemi ?"
Odpovědnost
těch v čele, aby nesváděli lidi bludy bude značná. „První budou poslední a
poslední první“ /Lk.13:30/. Tak to dopadá, když se staví na člověku
/humanismus/ a ne na Bohu /na Jeho Slovu/
Jer.17:5
" Takto praví Hospodin:
Zlořečený muž ten, který doufá v člověka a kterýž klade tělo za rámě své, od
Hospodina pak odstupuje srdce jeho."
Citáty
z Bible Kralické
oooOOOooo
Níže uvádím v přiložené
tabulce stručnou charakteristiku hlavních náboženství.
Stručná charakteristika hlavních náboženství
Divoši,
animisti: Duchové
jsou, dobří a zlí. Usmiřování duchů, okultismus, fetišismus. Uctívání přírody a živlů. Kult mrtvých.
Pohané: Mnohobožství, dobří i zlí
bohové se rodí i umírají. Různé úkony na usmíření bohů. Kněžský úřad.
Okultismus, fetišismus. Kult mrtvých. Automatismy. Orient: Reinkarnace.
Relativizace dobra a zla. Zákon karmy. Evoluce duše. Konečný cíl: splynutí
s neosobním božstvím.
Židé: Bůh
je jeden, Stvořirel všeho. Ježíš není Mesiáš a Bůh. Andělé a satan jsou
stvořené bytosti. Část andělů a satan v opozici k Bohu, je mu však podřízen .
Abraham –praotec víry v jednoho Boha. Židé jsou vyvolený národ, Mojžíš je
zprostředkovatel zákona a kultu. Sabat. Zákaz zobrazování Boha. Dosud čekají
na Mesiáše – svého politického osvoboditele. Očišťování od
hříchů skrze kult zvířecích obětí prováděných kněžími - skončil po rozboření
chrámu v r.70, dnes jen čtení z Písma a liturgické zpěvy. Židovská mystika.
Zákonictví.
Islám: Bůh
je jeden (Alláh), praotcem víry Abraham. Moslimové jsou potomci Abrahámova
levobočka Izmaele. Ježíš byl jen prorok, ukřižován nebyl. Mohamed je největší
prorok, údajně vzat za živa do nebe. Peklo a nebe je. Do nebe přijdou jen
Mohamedání, dodržující pět příkazů- víra v Allaha a Mohameda, Ramadán, pouť
do Mekky, 5x denně modlitby, almužny. Negativa: Svatá válka - džihad,
mnohoženství, zahalování žen, nerovnoprávnost pohlaví. Snaha o islamizaci
světa. Terorismus.
Islámské Písmo-Korán: Nekonzistentní výtržky
z Bible (Starý a Nový zákon), domyšlenosti a výhružky jinověrcům
(nemuslimům).
Křesťané společně-základ kreda
Navazují na židovství, doplněné učením Ježíše a
apoštolů. (Nový zákon-nová smlouva)
Bůh je jeden, avšak trojjediný (Otec, Syn, Duch).
Praotcem víry je Abraham. Ježíš je člověk i Bůh v jedné osobě, narozený
nadpřirozeným způsobem (bez lidského otce) z židovské dívky (panny)
Marie a jedné podstaty s Bohem Otcem. Je to židům slíbený Mesiáš (kterého
nepoznali a nepřijali), jediný člověk, který naplnil zákon. Jeho smrt na
kříži byla poslední a nutnou obětí pro smíření s Bohem-Otcem. Zaslíbení (o
Mesiáši), dané židům, bylo rozšířeno na všechny lidi (i pohany). Je však
chápáno soterologicky (spása pro nebe). Nebe, peklo, andělé, démoni a Satan
existují. Život (duchovní) smrtí nekončí. Předpokladem spásy (záchrany od
věčné smrti) je víra v zástupnou Kristovu oběť. Kristus po ukřižování vstal z
mrtvých, byl vzat do nebe a opět se na zemi vrátí. Všichni budou vzkříšeni k
poslednímu soudu.
Římský
katolicismus: Základ původně
společný. Bible však není zárukou pravdy a smí být vykládána jen papežem a
klérem. Papež je neomylný náměstek Krista. Není spásy mimo KC. Ke spáse je
nutný křest v KC (stačí jako novorozeně), praktikování svátostí a dobré
skutky bez konečné jistoty. Mimobiblické indoktrinace: Papež, očistec,
svatí patroni, Mariánský kult, odpustky, uctívání relikvií, sochy a obrazy
(Marie, svatých, Ježíše), apoštolská posloupnost, kněžský úřad, hierarchie
kléru, celibát kněží, kláštery, růženec, poutě a procesí, sedm svátostí, mše
a oltář (symbolické opakování Kristovy oběti s transsubstanciací),
zpověď, modlitby za mrtvé, automatismy-(ex opere operato), kult mrtvých,
mystika, fetišismus, pověrčivost, mariánská zjevení, okultismus. Symbioza s
židovstvím a pohanstvím. Tradice má větší váhu než Písmo. Kontinuální
mimobiblická indoktrinace – víra v evoluci (i člověka). Nejnověji:
Rovnocennost všech náboženství. Kristus jen jako nauka. Redefinice a
ignorování významu Kristovy oběti.
(Duch Assisi – New Age).
Přínosy: Rozvoj umění, školství,
architektůry, kultůry a udržování morálky. Charitativní činnost, péče o
nemocné (špitály).
Negativní historie: Symbioza trůnu a oltáře,
inkvizice, proklínání a likvidace jinověrců, upalování, křižáctví, simonie
(svatokupectví), války o papežství, zpátečnictví, neochota k reformám a
nepřiznání omylů. Nekalý zákulisní boj o moc.
Protestantismus: Základ společný. Teologie založena jen na biblickém kánonu. Ke
spáse stačí víra v Krista. Modlitby jen k Bohu a Kristu. Neexistuje kněžský
úřad, skončil Kristovou obětí. Svátosti dvě: Křest a Večeře Páně bez víry v
transsubstanciaci. Větší důraz na zvěst (kázání), než na ustálenou liturgii (litanie
a rituály). Skutky jako důsledek spasitelné víry, ne naopak. Existuje mnoho
denominací s nevýznamnými odchylkami a důrazy. Jednoduchá symbolika bez
obrazů a soch. Všeobecné kněžství věřících.
Vliv na civilizaci: Rozvoj vědních disciplin, průmyslová revoluce, prosazení
demokracie. Racionalismus.
Sekty: Od všeho něco. Poznávací znak-neexistuje víra v Ježíše
Krista jako smírce s Bohem nebo nestačí ke spáse.
oooOOOooo
Vážený
pan
Dr.
Miroslav Vlk
arcibiskup
pražský
Hradčanské
nám.
PRAHA
1
Valašské Meziříčí 29.4.1992
Věc:
Nové výklady křesťanského kréda
Vážený
pane arcibiskupe,
Zdravím
Vás s přáním lásky a pokoje v Pánu Ježíši Kristu. Předně bych se měl
představit. Píše Vám věřící intelektuál pozdně středního věku, technik s
nevýznamným společenským postavením. Nepatřím sice do Vaší církve, ale do jedné
protestantské větve /Církev bratrská/, avšak problém, na který jsem narazil ve
Vaší církvi se mi zdá natolik závažný a obecný, že si, zaslouží pozornost celé
křestanské církve, která jak doufám, může být jen jedna. Vážím si Vašeho
ekumenismu a tolerantního přístupu k jiným křesťanským denominacím a proto mohu
doufat, že mou snahu projevenou v tomto dopise a přiložených materiálech nebudete
hodnotit jako útok na katolickou církev, ale jako upřímnou obavu o její
budoucnost a tím i možné dopady na celé křesťanstvo. Vím, že mé obavy jsou
možná zbytečné a není v mé kompetenci se o tyto věci starat, neboť jak víme,
církev Kristova /ta neviditelná, nikoliv nějaká nejí konkrétní instituční
forma/ je v rukou Božích a brány pekelné ji nepřemohou, nicméně to, na co jsem
v poslední době narazil, mnou otřáslo natolik, že jsem na rozpacích, zda
takovouto nauku mohu ještě nazývat křesťanskou.
V
poslední době jsem se podrobněji zabýval studiem hnutí New Age a objevuji
nápadnou shodu některých prvků tohoto učení s novými výklady kréda, které v
katolické církvi nehlásá nějaký outsider, ale, sám prefekt kongregace pro nauku
víry se schválením papeže. Zde si skutečně musím klást otázku: Kam kráčíš,
církvi? Bude existovat jedno světové náboženství? Bude to guláš z vlažného křesťanství,
spekulace, vědy, psychotroniky, okultizmu, theosofie, budhismu a hinduismu?
Uvedené výklady se tomu silně přibližují a vezmeme-li v úvahu, že v katolické
církvi se zahnízdil i okultizmus, pak snad zbývá už jen přistoupit na učení o
reinkarnaci.
V
příloze Vám zasílám stručný výtah nových výkladů kréda, zpracovaný dle
Ratzingerova Úvodu do křestanství. Materiály mám od mého katolického
souseda, který snad v dobré snaze církvi prospět, se je snaží rozšiřovat.
Nelenil jsem a vypůjčil jsem si uvedenou publikaci a zjištuji, že se skutečně
jedná o citace z tého knížky.
Dovolil
jsem si na to zareagovat svým vlastním komentářem. Snažil jsem se použít k
obhajobě toho nejlepšího, co má každý křestan mít k dispozici a co by měl znát
a používat, totiž Božího slova. Můj vlastní komentář k tomu je myslím už
nadbytečný a přiznávám se, že mnohdy v důsledku citových pohnutek až
příliš kousavý. Omlouvám se Vám za tento tón v něm obsažený.
Vzhledem
k tomu, že na pracovišti přicházím do styku s aktivně věřícími katolíky a přes
různost názorů se v tom základním shodujeme, takováto interpretace křasťanství
je pro mne nepřijatelná a na této věroučné bázi by byla další spolupráce sotva
možná.
Vzhledem
k tomu, že i Vaši věřící se cítí zmateni a nejisti a dosud větší autoritou než
Písmo svaté je jim autorita církve, bylo by dobré, kdybyste se k této otázce -
nových výkladů kréda - mohl prostřednictvím Vašich teologů vyjádřit. Myslím
si, že žádný rozumný a upřímný člověk nemůže trvale žít ve stavu schizofrenie
mysli, nemůže věřit dvěma protichůdným pravdám najednou. A řešení, o které se
nové výklady pokouší, je právě to řešení schizofrenující, ani ryba ani rak.
Bible nemůže současně mít a nemít pravdu, je-li skutečně Božím slovem. Nebo se
ve Vaší církvi připouští, že semtam něco může být pravda a semtam něco lež nebo
pohanský mýtus? Takováto nerozhodnost bude možná i důvodem toho, že mnozí lidé
houfně opouštějí řady Vaší církve. Její "obnova“ na bázi spekulativních
domněnek a racionalizace víry není řešením, ale zavádí ji na scestí a může být
její katastrofou. Duchovní “dospělost“ může být jedině výsledkem působení Ducha
svatého, který otevírá poroumění Písmu a aplikace poznané pravdy v praxi,
nikoliv naše spekulace.
Přeji
Vám ve vašem úřadě mnoho zdaru, vyprošují ode Pána Boží moudrost a pro celou,
nejen Vaši, církev skutečnou duchovní obnovu Duchem Svatým skrze živé Boží
Slovo. Budu se těšit na nějaké stanovisko k zaslaným materiálům.
Výsledná
odpověď děkana KTF UK Volfa z 27.5.1992: Všechno je v naprostém
pořádku, Ratzinger je ten nejlepší teolog KC, i když je přiznávána i (ještě
horší) liberální teologie v KC.
Teologie „Svatého Otce“ pro 21. století. (materiál od katolického
věřícího z r. 1992)
ÚVAHA NAD RATZINGEROVÝM ÚVODEM
DO KŘESŤANSTVÍ
/studijní materiál určený ke konzultacím /
Poznámky :
- Teolog a univerzitní profesor Josef Ratzinger je prefektem
kongregace pro nauku víry. Koncem minulého roku ho papež ve funkci opět
potvrdil.
-Chápání a ztotožnění se s jeho výkladem považuji za víru duchovní
dospělosti .
- Teologické výklady créda -' dogmat - jsou přijatelné pro
kriticky smýšlející věřící dnešní doby. V soužití /v kontaktu/ s
ateistickým prostředím dávají vážnost a reespekt křestanskému postoji ve
filosofické a náboženské orientaci.
-V běžném duchovním působení kněze - učitele mezi věřícími, si však
výklady budou vyžadovat trpělivý přístup a úměrnou interpretaci v dané situaci.
Uvedení v život a do chápání prostých lidí si vyžádá delší období - je to teologie
XXI. století.
- Myslím si ale, že ztotožnění se s novým výkladem, créda - dogmat
- věřícího ve svém vědomí méně váže na církev jako dříve. Ve své víře
duchovní dospělosti se obejde bez pravidelného uctívání Boha ve
společných modlitbách a bohoslužbách.
- Má-li zůstat křestanský postoj ve společnosti nadále „solí země“,
je pro překonání krize uplatňování Ratzingerovy fundamentalistiky
potřebné a důležité. Prezentaci
křestanského postoje v tradiční podobě již nebere vážně stále více lidí v
křestanských regionech západní civilizace.
Příklady nových výkladů :
1. JEŽÍŠ svým životem z Otce je svědkem Božím /str.34/.. znamená
totální službu a sebeobětování pro člověka. Tato láska je spojení člověka s
Bohem /148/. V něm se moc lásky ukázala silnější než smrt. /113/. Důležitější
než nauka a činy Ježíšovy je chápání, že jeho osoba je naukou/131/.
Ježíš je bytí od Ty-Otce a bytí pro Vy-lidi. Víra má podstatu jen v
bezpodmíněné lásce /134/. Ježíš učinil další krok ve vývoji - průlom z
omezenosti lidského bytí /157/. Víra v jeho druhý příchod je představa,
že dějiny mají smysl, že budoucí pokolení - završení v bodu omega dosáhne sjednocení
skrze ducha /221/
2. Představa NABOZENÍ Z PANNY MARIE vypovídá, že Ježíš jako splněná
naděje Izraele nezůstala uchráněna vlivu pohanských mýtů. Toto symbolum
třeba považovat za nový počátek uprosřed dějin /188/
3.Výklad DĚDIČNÉHO HŘÍCHU vychází ze společenské propojenosti lidí
mezi sebou a s dějinami /165/ .
4. Nauka VYKOUPENÍ A SMYSLU KŘÍŽE v definitivní podobě promyslel
Anseln z Cantenburry r. 1033/scholastika/ jako dokonalý božsko- lidský právní
systém. S takovým výkladem je nutno se rozejít. Vykoupení podle Pavla je
třeba chápat nově - jako konečný cíl, jež lidstvo vě svém pohybu
dosáhne v bodě omega. Nevztahuje se na osamělý úděl člověka. /151, 153/
5. Slova o NANEBEVSTOUPENÍ a SESTOUPENÍ DO PEKEL představují naší
kriticky laděné generaci obraz světa o třech poschodích, který my nazýváme mýtický.
Nanebevstoupení chápeme, že Bůh a člověk vstupují v jednotu. Nebe může
být darováno člověku jen jako naplněná láska. Peklo, existenee v definitivním
zamítnutí „bytí pro“ je dimenze lidské přirozenosti, její propast, do níž se
noří. Kristus, "nový Adam",
chtěl tuto hloubku nést s námi /113,214,215/
6. Pavlovy obrazy o VZKŘÍŠENÍ se nám staly cizí. Nově jsme
objevili nedělitelnost člověka. Vzkříšení neznamená navrácení těla duši po
mezičase. Vzkříšení se realizuje tím, že člověk vstupuje do Božího poznání
lásky a uvědomuje si, že je milován Bohem /242,248/.
7. KŘESŤANSKÁ VÍRA není pohled na minulé události ani na
věčnost, ale pohleded dopředu - naděje /162/...Nejsme křesťany, že dojdeme
spásy, ale proto že křestanská služba má smysl a je nutná /165/.•. Křesťanství
neznamená spásu izolovaného jedince. Křestanství má smysl v rovině celku/166/.
8. KŘESŤAN je spíše ten, kdo
ví, že žije z toho, čím je obdarován.
Ví, že veškerá spravedlnost je v tom, aby se sám stal dárcem/174/.
(zvýrazněno mnou)
oooOOOooo
Quo
vadis velká církvi?- směr NEW AGE ? (Moje rakce na
výklady)
Koncepce
religiozity pró XXI. století - duchovní dospělost
nebo odpadlictví od víry ? Budhismus
nebo
křestanství ?
2.Petr
2:1 - "Bývali pak i falešní proroci v lidu, jakož i mezi vámi budou
falešní učitelé, kteříž chytře uvedou sekty zatracení, i toho Pána, kterýž je
vykoupil, zapírajíce, uvodíce na sebe rychlé zahynuti ."
Efez.
4:14 - "Abychom již více nebyli dětmi, zmítajíce a točící se každým
větrem učení v neustavičnosti lidské, v chytrosti k oklamávání lstivému "
,
Efez.
4:18 - "Zatemněni v rozumu, odcizeni jsouce od života Božího pro neznámost,
kteráž jest v nich ze zatvrzení srdce jejich“
Může
nějaký liberální teolog opravovat boží proroky, apoštoly či samotného Ježíše
Krista a tím i Písmo Svaté? Jak se může takový člověk nazývat křesťanem, být
kardinálem a dokonce teologem /hlavním/ největší „křesťanské“ církve ?
Takováto
koncepce křestanství bude znamenat :
-
snahu přizpůsobit se duchu světa, jeho myšlení. Je to pokus udržet lidi v
církvi za každou cenu, zabránění houfnému opouštění církve sekularizovanými
členy. To není řešení, ale, přímo katastrofa. Je to útok na samotnou podstatu
křesťanství, největší odpadlictví v historii. O co církvi jde ? O
politickou moc a tím o co největší členskou základnu nebo o spasení hříšníků ?
Tim.
12:2 -
"a nepřipodobňujte se světu tomuto, ale proměňte se obnovením
mysli své“
- ústup
z pozic Písma sv., liberální interpretace Bible, nadřazení lidského rozumu nad
Písmo, racionalizace víry, spekulace místo Bible.
1.
Kor. 2:12-14 - My pak nepřijali jsme ducha světa, ale Ducha toho, kterýž
jest z Boha, abychom věděli, které věci od Boha jsou darovány nám. O nichž
mluvíme ne těmi slovy, jimž lidská moudrost učí, ale kterýmž vyučuje Duch Svatý,
duchovním to, což duchovního přivlastňujíce“Ale tělesný člověk nechápe těch
věcí, aniž jich může poznat,, neboť ony duchovně mají rozsuzovány býti"
1.
Kor. 1:19 - "Neboť psáno jest :
Zahladím moudrost moudrých a opatrnost opatrných zavrhnu " /Iz.29:14/
-
opuštění konceptu osobní spásy a individuální zodpovědnosti za život- ignoruje
se Kristova zásluha na spáse jednotlivce v jeho smrti a vzkříšení /vykoupení/ a
nahrazuje se evolucí ducha společnosti /sebevykoupení/. K čemu by pak byla
Kristova oběť? . Tento"božsko-lidský" právní systém nevymyslel Anseln
z Cantenburry, ale sám Bůh již po pádu člověka ho předpověděl. Předpovědělo ho
mnoho starozákonních proroků i sám Ježíš Kristus. Narození z Panny není žádný pohanský mýtus, je
snad bible sbírkou pohanských mýtů?
Gen.
3:15 - "Nadto položím
nepřátelství mezi tebou a mezi ženou, mezi semenem tvým a semenem jejím, ono
potře tobě hlavu, ty jemu patu "
/adresováno
Satanu. Tím "semenem ženy". t.j. bez lidského otce je Ježíš Kristus/Viz tež
Iz.7:l4
2.Petr.1:20,21
"..žádného proroctví Písma svatého výklad nezáleží na rozumu lidském, neboť
nikdy z lidské vůle nevyšlo proroctví, ale duchem Svatým puzeni jsouce, mluvili
svatí Boží lidé“
Mat.
-2.0:28 - " Jako i Syn člověka
nepřišel" aby jemu slouženo bylo, ale aby on sloužil a dal život svůj na
vykoupení za mnohé“ /slova Ježíše/
- „odmytologizování
„ pojmů nebe, peklo, poslední soud. Chybí ve srovnání s budhismem jen učení o
převtělování, ale ve smyslu evoluční teorie se začíná prosazovat i tento názor.
Když všichni lidé mají být spaseni /jednou/, nestihnou za jeden život udělat
tolik dobrých skutků, aby mohli být „sjednoceni“ s Bohem.
Žd.8
9,27-8 -A jakož lidem uloženo jednou zemříti a potom bude soud. A tak
i Kristus jednou jest obětován k shlazení, hříchů mnohých lidí, podruhé pak bez
hříchu ukáže se těm, kdo,ho čekají k spasení
2. Kor.
5:10 - "Všichni my zajisté ukázati se musíme před soudnou stolicí Kristovou,
aby přijal jeden každý odplatu za to, což skrze tělol působil, podle toho, jakž
čí práce byla, buďto v dobrém, nebo ve zlém“
Žid.
9:22 - ". A téměř všechno podle
zákona krví očištováno bývá, ale bez krve vylití nebývá odpuštění vin".
-ztrátu
osobnosti v posmrtné existenci, splynutí individua s absolutnem či nějakou
světovou všeduší, což je příklon k orientálním náboženstvím - budhismu. Povede
to k etické anarchii lidstva, už dnes značně pokročilé, na př. dokonce někteří
katoličtí biskupové dnes posvěcují homosexuální vztahy. Láska jako láska ? Kde
je nějaký řád a zákonnost, kde je spravedlnost? Láska bez spravedlnosti a
pravdy je paskvil. Takovou lásku Ježíš neučil, i když miloval i velké hříšníky.
Ježíš nepřišel, aby zrušil zákon, zákon stále platí. Ježíš přišel, aby nás ze zlořečenství zákona
vykoupil.
Mat.
24:37 - " Ale jakož bylo
za dnů Noe /morální rozklad/,tak bude i příchod Syna člověka".
1. Kor.6:9 - "Zdaliž
nevíte, že nespravedliví dědictví království božího nedosáhnou ? Nemylte se však,
ani smilníci, ani modláři, ani cizoložníci, ani zženštilí, ani samcoložníci
/homosexuálové/, království božího nedojdou"
-
povede to k náboženskému synkretizmu, jednotnému světovému náboženství, kde
Ježíš Kristus zaujímá jen stejné postavení mezi ostatními náboženskými vůdci či
učiteli /Kristus jako nauka/, na úrovni s Budhou, Krišnou, Mohamedem atd.,
popírá se jeho božský majestát a jeho divy jsou simulovány psychickými triky či
probuzením okultních schopností člověka, biblí zakázaných. /mocné dílo podvodu-čarodějnictví/,
zcela se ignoruje jeho spasitelná úloha pro jednotlivce.
Mat.
13:22 - "Neboť povstanou falešní
Kristové a falešní proroci a budou činit divy a zázraky k svedení byť možné
bylo, také i vyvolených."
-
ideologie velmi příbuzná nacistickému učení o nadčlověku či komunistickému
kolektivizmu, případně kombinaci obou. Ztrácí se lidské individuum. Lidská
společnost se skládá z jednotlivců, a pokud budou špatní jednotlivci
/neobrácení, neznovuzrození z Ducha sv. / bude špatná i společnost. Žádná
kolektivní spása neexistuje, stejně jako kolektivní vina, pouze individuální.
Nic nenasvědčuje tomu, že by hřích ze světa zmizel evolucí, /viz dnešní
světovou scénu/ . Příslušnost k nějaké církvi nikoho automaticky nespasí. Bez
pokání a víry v Kristovu zástupnou smrt a vzkříšení není odpuštění hříchů ani
věčný život. A jestli o ten panu kardinálu nejde, je to jeho věc, ale pak ať si
neříká křesťan, ale odstěhuje se raději do Tibetu.
Vnitřní
proměna člověka bez víry v Krista a bez Ducha svatého je pouhá tautologie,
nikdo to sám ze své vlastní vůle nesvede. A dále je třeba se sytit Božím
slovem, ne nějakými spekulacemi.
Sk.
3,l9 - " Protož čiňte pokání a obraťte se, aby byli shlazeni hříchové
vaši..."
Řím.
6:23 -"Neboť odplata za hřích je smrt, ale milost Boží jest život věčný
v Kristu Ježíši, Pánu našem.
Jan
3.3 - "Odpověděl mu Ježíš: Amen,
amen pravím tobě, nenarodí-li se kdo znovu, nemůže viděti království Božího.
.l.Petr.
.1:23- "Znovuzrozeni jsouce ne z porušitelného semene, ale z
neporušitelného, totiž skrze Živé Slovo Boží a zůstávající na věky.
l.Petr.
2:2 - "Jakožto nyní zrozená nemluvňátka, mléka beze lsti, to jest
Božího slova, žádostiví buďte, aby jste ním rostli.
- tato
interpretace křesťanství plně zapadá do konceptu hnutí New Age, falešného
spiritualismu. Je to příprava pro zjevení se antikrista. Usiluje o jednotnou
ideologii, jednotnou vládu, jednotnou ekonomiku, morální anarchii, falešné
divy, okultizmus či psychotroniku, falešní Kristové, nová totalita, apokalypsa
největších rozměrů /Mat. 24 kap. / Tento vývoj bible předpovídá pro závěr
lidských dějin. Nikdo přesně neví, kdy to bude, ale určitě ne až za 5 miliard let,
jak se utěšují evolucionisté. Z běhu světových dějin, obrazu společnosti a
zejména z dějin židovského národa je možné na leccos usuzovat, ale bude to
překvapení jak pro svět, tak pro vlažné křestany /Mat.25,1-13/ .Vzkříšení bude
ke konci věků zajisté pro všechny, ale pak bude následovat soud, žádná
kolektivní spása pro všechny.
Jak
může papež něco takového připustit? Nezná bibli nebo ji nechápe? Zapadá to
ovšem do konceptu běhu dějin prorokovaných Písmem svatým, a to je dalším
důkazem že Bible je pravdivá kniha. Pro jednotlivce bude důležité, aby
neztratil osobní víru.
Lk.18:8
- „Ale když přijde Syn člověka, zdali
nalezne víru na zemi ?"
Odpovědnost
těch v čele, aby nesváděli lidi bludy bude značná. „První budou poslední a
poslední první“ /Lk.13:30/. Tak to dopadá, když se staví na člověku
/humanismus/ a ne na Bohu /na Jeho Slovu/
Jer.17:5
" Takto praví Hospodin:
Zlořečený muž ten, který doufá v člověka a kterýž klade tělo za rámě své, od
Hospodina pak odstupuje srdce jeho."
Citáty
z Bible Kralické
oooOOOooo
Níže uvádím v přiložené
tabulce stručnou charakteristiku hlavních náboženství.
Stručná charakteristika hlavních náboženství
Divoši,
animisti: Duchové
jsou, dobří a zlí. Usmiřování duchů, okultismus, fetišismus. Uctívání přírody a živlů. Kult mrtvých.
Pohané: Mnohobožství, dobří i zlí
bohové se rodí i umírají. Různé úkony na usmíření bohů. Kněžský úřad.
Okultismus, fetišismus. Kult mrtvých. Automatismy. Orient: Reinkarnace.
Relativizace dobra a zla. Zákon karmy. Evoluce duše. Konečný cíl: splynutí
s neosobním božstvím.
Židé: Bůh
je jeden, Stvořirel všeho. Ježíš není Mesiáš a Bůh. Andělé a satan jsou
stvořené bytosti. Část andělů a satan v opozici k Bohu, je mu však podřízen .
Abraham –praotec víry v jednoho Boha. Židé jsou vyvolený národ, Mojžíš je
zprostředkovatel zákona a kultu. Sabat. Zákaz zobrazování Boha. Dosud čekají
na Mesiáše – svého politického osvoboditele. Očišťování od
hříchů skrze kult zvířecích obětí prováděných kněžími - skončil po rozboření
chrámu v r.70, dnes jen čtení z Písma a liturgické zpěvy. Židovská mystika.
Zákonictví.
Islám: Bůh
je jeden (Alláh), praotcem víry Abraham. Moslimové jsou potomci Abrahámova
levobočka Izmaele. Ježíš byl jen prorok, ukřižován nebyl. Mohamed je největší
prorok, údajně vzat za živa do nebe. Peklo a nebe je. Do nebe přijdou jen
Mohamedání, dodržující pět příkazů- víra v Allaha a Mohameda, Ramadán, pouť
do Mekky, 5x denně modlitby, almužny. Negativa: Svatá válka - džihad,
mnohoženství, zahalování žen, nerovnoprávnost pohlaví. Snaha o islamizaci
světa. Terorismus.
Islámské Písmo-Korán: Nekonzistentní výtržky
z Bible (Starý a Nový zákon), domyšlenosti a výhružky jinověrcům
(nemuslimům).
Křesťané společně-základ kreda
Navazují na židovství, doplněné učením Ježíše a
apoštolů. (Nový zákon-nová smlouva)
Bůh je jeden, avšak trojjediný (Otec, Syn, Duch).
Praotcem víry je Abraham. Ježíš je člověk i Bůh v jedné osobě, narozený
nadpřirozeným způsobem (bez lidského otce) z židovské dívky (panny)
Marie a jedné podstaty s Bohem Otcem. Je to židům slíbený Mesiáš (kterého
nepoznali a nepřijali), jediný člověk, který naplnil zákon. Jeho smrt na
kříži byla poslední a nutnou obětí pro smíření s Bohem-Otcem. Zaslíbení (o
Mesiáši), dané židům, bylo rozšířeno na všechny lidi (i pohany). Je však
chápáno soterologicky (spása pro nebe). Nebe, peklo, andělé, démoni a Satan
existují. Život (duchovní) smrtí nekončí. Předpokladem spásy (záchrany od
věčné smrti) je víra v zástupnou Kristovu oběť. Kristus po ukřižování vstal z
mrtvých, byl vzat do nebe a opět se na zemi vrátí. Všichni budou vzkříšeni k
poslednímu soudu.
Římský
katolicismus: Základ původně
společný. Bible však není zárukou pravdy a smí být vykládána jen papežem a
klérem. Papež je neomylný náměstek Krista. Není spásy mimo KC. Ke spáse je
nutný křest v KC (stačí jako novorozeně), praktikování svátostí a dobré
skutky bez konečné jistoty. Mimobiblické indoktrinace: Papež, očistec,
svatí patroni, Mariánský kult, odpustky, uctívání relikvií, sochy a obrazy
(Marie, svatých, Ježíše), apoštolská posloupnost, kněžský úřad, hierarchie
kléru, celibát kněží, kláštery, růženec, poutě a procesí, sedm svátostí, mše
a oltář (symbolické opakování Kristovy oběti s transsubstanciací),
zpověď, modlitby za mrtvé, automatismy-(ex opere operato), kult mrtvých,
mystika, fetišismus, pověrčivost, mariánská zjevení, okultismus. Symbioza s
židovstvím a pohanstvím. Tradice má větší váhu než Písmo. Kontinuální
mimobiblická indoktrinace – víra v evoluci (i člověka). Nejnověji:
Rovnocennost všech náboženství. Kristus jen jako nauka. Redefinice a
ignorování významu Kristovy oběti.
(Duch Assisi – New Age).
Přínosy: Rozvoj umění, školství,
architektůry, kultůry a udržování morálky. Charitativní činnost, péče o
nemocné (špitály).
Negativní historie: Symbioza trůnu a oltáře,
inkvizice, proklínání a likvidace jinověrců, upalování, křižáctví, simonie
(svatokupectví), války o papežství, zpátečnictví, neochota k reformám a
nepřiznání omylů. Nekalý zákulisní boj o moc.
Protestantismus: Základ společný. Teologie založena jen na biblickém kánonu. Ke
spáse stačí víra v Krista. Modlitby jen k Bohu a Kristu. Neexistuje kněžský
úřad, skončil Kristovou obětí. Svátosti dvě: Křest a Večeře Páně bez víry v
transsubstanciaci. Větší důraz na zvěst (kázání), než na ustálenou liturgii (litanie
a rituály). Skutky jako důsledek spasitelné víry, ne naopak. Existuje mnoho
denominací s nevýznamnými odchylkami a důrazy. Jednoduchá symbolika bez
obrazů a soch. Všeobecné kněžství věřících.
Vliv na civilizaci: Rozvoj vědních disciplin, průmyslová revoluce, prosazení
demokracie. Racionalismus.
Sekty: Od všeho něco. Poznávací znak-neexistuje víra v Ježíše
Krista jako smírce s Bohem nebo nestačí ke spáse.
|
Podobná témata
|
|
Re: Nové výklady křesťanského kréda (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 20. únor 2012 @ 15:20:36 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Nepochopil jsem co by vlastně mělo být tím novým výkladem Creda. Stejně jako to proč by měl být zrovna v roce 1992 odliv od katolické církve. Tou dobou se počet praktikujících členů zmnohanásobil a neprobíhaly restituce církevního majetku, takže to nikdo nepopíral. Terčem útoků v té době byli světští restituenti. Zajímavé je že na ekumenických bohoslužbách se modlíme společně Konstantinsko-nicejské Credo. |
Re: Re: Nové výklady křesťanského kréda (Skóre: 1) Vložil: Jan21 v Pondělí, 20. únor 2012 @ 17:17:22 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Žel celý můj příspěvek je díky
špatnému formátování nepřehledný a jednotlivé části splývají v jeden celek.
Jde o dotaz adresovaný arcibiskupu Vlkovi ohledně nových výkladů křesťanského
kréda, který vychází z publikace tehdejšího kardinála Ratzingera Úvod
do křesťanství a přílohy k tomuto dopisu. Střední část příspěvku
obsahuje stručný výtah z Ratzingerovy knihy, zpracovaný mým katolickým
sousedem a následně můj komentář k tomu. Ratzinger vychází z evolucionisty
Tailharda de Chardin. Nevím, zda tyto nové výklady jsou či budou zabudovány do
nějakého oficiálního dokumentu KC, nicméně podle mne je to odpadlictví od
biblické víry a příklon k New Age, který je nakonec dotvrzován i
praktickými kroky – duchem Assisi. Nebiblickou herezi spatřuji zejména v těchto
tvrzeních:
1. Panenské početí Ježíše je pohanský mýtus
2. Ježíšova smrt na kříži není vykoupením od hříchu a věčné smrti a
netýká se jednotlivců
3. Ježíš je jen naukou
4. Lidstvo samo dospěje evoluční cestou do určitého ideálního stavu
svým vlastním úsilím
a další nebiblická
tvrzení (viz střední část) Jan21 |
]
Re: Re: Re: Nové výklady křesťanského kréda (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 20. únor 2012 @ 19:49:50 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jane, asi by to chtělo si přečíst přímo tu Ratzingerovu knihu. Pak snad pochopíš, v čem se pleteš, co si vykládáš úplně obráceně. Snad jen proto, že zde dopředu už bylo "předzvědění" - úmysl objevit a dokázat hereze v katolické církvi.
Zatím každá kniha, kterou jsem si od Ratzingera přečetl, tak pro mě byla příjemným překvapením. Zvykl jsem si číst se zvýrazňovačem v ruce, abych se snadněji mohl k myšlenkám vracet.
Tvůj nynější článek má asi takovou informační hodnotu, jako bych se já pustil do kritiky fotbalového zápasu (téměř nemám ponětí o pravidlech fotbalu).
|
]
Re: Re: Re: Re: Nové výklady křesťanského kréda (Skóre: 1) Vložil: Jan21 v Úterý, 21. únor 2012 @ 13:16:48 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý Oko, právě že jsem tu knihu četl (viz dopis arcibiskupovi) a porovnával jednotlivé citace z knížky s jejím stručným výtahem od souseda, (čísla stránek jsou uvedena v závorkách), byl jsem zděšen, jaká hereze se v KC objevuje a to ne u nějakého bezvýznamného pisálka, ale přímo u hlavního vatikánského teologa, dnes dokonce papeže. Tato skutečnost mne vybudila k dopisu arcibiskupovi, neboť jsem v té době studoval hnutí New Age a vedl polemiku s jedním jeho propagátorem z New Yorku, objevil jsem některé zcela shodné myšlenky s Ratzingerovými. Nyní však lépe chápu, čím je to způsobeno. Je to tím, že stejně jako New Age, katolíci včetně papeže věří v evoluci nejen v přírodě, ale rozšiřují ji i na ducha člověka, což je opravňuje ke kontinuální mimobiblické indoktrinaci, která nemá s Písmem svatým nic společného, jak tomu vlastně doposud vždy bylo. I když možná tyto teze zatím nejsou explicitně vyjádřeny v katechizmu KC (to by možná bylo ještě silné kafe i pro mnohé katolíky), je jen otázkou času, kdy tam budou, neboť to samotná bible nepřímo předpovídá. Já nemohu věřit tomu, že tyto hereze působí v KC Duch svatý, ale duch opačný. I když je to věc vážná a neradostná a bude značným nebezpečím i pro samotné upřímně (biblicky) věřící katolíky, potvrzuje to skutečnost, že bible je pravdivou knihou. (Paradox bible: kdyby všichni věřili, že má pravdu, svědčilo by to o tom, že lže, neboť sama o sobě prohlašuje, že jen málokdo ji uvěří)
Jan21 |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Nové výklady křesťanského kréda (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 22. únor 2012 @ 20:20:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."katolíci včetně papeže věří v evoluci nejen v přírodě, ale rozšiřují ji i na ducha člověka,"...
Není pravda, nerozumíš podstatě věci.
Evoluce není vůbec otázkou víry, ale vědy. Nelze zaměňovat nezaměnitelné! Evoluce je jenom jedna ze zatím nepotvrzených ani nevyvrácených teorií. Na druhé straně je už prokázáno určité přizpůsobení organismů prostředí ve formě degenerace(ryby bez očí v podzemních jezerech), je také prokázán vliv prostředí na přizpůsobení se (endemické) určitému druhu potravy.
Také zde zcela nepopiratelně existuje posloupnost druhů (prvoci, láčkovci červi ...), který ale ani nedokazuje evoluci, ani nevyvrací.
Je ovšem nepopiratelně také prokázán kvalitativní růst (vývoj) vlivem cvičení (jak v oblasti tělesné, tak v oblasti duchovní).
Takže je třeba definovat, jaký vývoj lze ještě zahrnout pod pojem "evoluce."
Jak duch člověka, tak také učení církve vykazuje neustálý růst. Slovy Ratzingera se lidstvo v různých okamžicích historie dotýká Pravdy.
Duchovní data jsou ovšem jiného druhu, než data hmotná. Chápat je jako jistoty mimo dějiny znamená popřít je od základu. Historický výsledek není uspořádaná suma formulí, ale celá řada průniků do hloubky bytí podle dobových možností.
Podle
mě člověk jen zakouší zkušeností jednotlivé střípky mozaiky obrazu
pravdy, a celkový obraz pravdy lze spíš jen "vytušit na kolenou." Duchovní pravdy tedy nelze uchopit (a vlastnit) jako předem známý výsledek daného chemického procesu. Z
tohoto pohledu duchovní poznaná pravda se nikdy nestává prehistorií,
vždy zůstává historií, zasazena do svého místa v dějinách.
Bez života, bez zkušenosti vlastního prožitku se tedy k pravdě nelze vůbec přiblížit. Krista třeba skutečně zažít, setkat se s osobou, jinak ho nepoznáš.
Tvrdit, že církev má už plné poznání pravdy a že už není žádný růst, znamená jít ve smyslu přímo proti Božímu slovu.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nové výklady křesťanského kréda (Skóre: 1) Vložil: Jan21 v Pátek, 24. únor 2012 @ 14:04:36 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý Oko,
Sleduji diskuzi na Granosalis
přibližně rok a proto zhruba vím, kdo jaký zastává názor. Biblicky bych to
vyjádřil spíše slovy „čího ducha kdo je“. U tebe jde o tradičního katolíka s neotřesitelnou
víru v učení KC s poměrně dobrou
schopností využívat i některých biblických veršů na obhajobu stavu,
který v ŘKC trvá už 17 století,
který tu však nebyl od počátku, ale až od doby, kdy se pohané nahrnuli do křesťanské církve většinou
z pragmatických důvodů a vytvořili z ní lidskou organizaci (podobnou
stranickým partajím) , která do sebe absorbovala množství prvků z pohanského
okolí a dosud na nich skálopevně lpí. Je
známo, že Písmo dobře zná i biblický hlodavec ďábel, který pokoušel Ježíše v jeho
lidském těle a ten se opět nebránil ničím jiným než zase Písmem slovy „Psáno
jest“
Na druhé straně ŘKC o Písmu
tvrdí, že není zárukou pravdy, že může obsahovat i lež či pohanský mýtus a má
tudíž právo ho kontinuálně vylepšovat stále novými a novými dogmaty, které
biblický kánon neobsahuje a v tomto smyslu vlastně akceptuje evoluci
jakožto nástroj sebezdokonalování a to i přesto, že na některých čistě
pohanských dogmatech a zvycích (někdy až úsměvných) stále lpí.
Dosud byl spor mezi katolíky a
křesťany, kteří svou víru zakládali pouze na Písmu ( a to i těch hodně dávno
před Lutherem) veden sice o důležité, ale ne až tak podstatné (fundamentální)
věci mimo kánon (kult Marie, papež, svatí patroni, očistec, fetiše,
transsubstanciace, atd. atd – nebudu vše vyjmenovávat, byla by to dlouhá řada a
mockrát se to zde probírá), za něž je ŘKC krutě pronásledovala a vraždila po
statisících. Dnes díky Bohu tuto moc už nemá, i když o ni stále usiluje, jen musí měnit taktiku. Dnes už jde o samotnou podstatu křesťanství.
Mnohem větší nebezpečí pro
budoucnost biblických křesťanů spatřuji v tom, čemu se dnes říká hnutí New
Age, dosud však bez nějaké viditelné organizační struktůry, která však jistě
časem vznikne a díky světové globalizaci již dnes prorůstá všemožnými světovými
institucemi včetně OSN a katolická církev v ní hraje a bude hrát klíčovou
úlohu, samozřejmě na straně proti biblickým křesťanům, do nichž možno zahrnout
i některé dnešní katolíky navzdory víry i v některé nepodstatné nebiblické
domyšlenky. Bylo by to na dlouhé povídání, ale stručně bych to shrnul asi
takto: neexistuje absolutní pravda, věř si čemu chceš (návrat k pohanství),
jen když to většině vyhovuje. Je to
příprava na zjevení se Antikrista s totálním rozkladem morálky a raketovým
nárustem okultizmu (dnes je toho i plný internet).
Znovu zopakuji některé hlavní myšlenky nových
výkladů „křesťanského“ kréda dle Ratzingera, inspirované jeho publikací Úvod do
křesťanství:
1. Ježíš mohl být i obyčejný člověk, jeho narození z panny je
pohanský mýtus.
2. Ježíšova smrt na kříži nemá nic společného s vykoupením jednotlivce.
3. Lidstvo se samo vykoupí vlastním zdokonalováním skrze evoluci
ducha uplatňováním vzálemné tolerance – věř si tomu, co ti vyhovuje, jen když
je klídek. (Duch Assisi)
4. Bible není zárukou pravdy.
5. Člověk může pocházet i z opice, evoluce stále trvá, předpokládá se vznik nového druhu "homo neoticus"evolucí ducha společnosti.
6. a mnoho, mnoho dalších
Je tohle křesťanské krédo
inspirované Duchem svatým? Kdy to bude v katechizmu?
Oko, chtě nechtě, máš-li být
poslušný „Svatého Otce“, „Kristova náměstka“, pak musíš těmto věcem věřit.
Věříš tomu už, nebo se ještě zdráháš?
Vyjádři se stručně a jasně k těmto jednotlivým bodům . Stačí A,N, nevím, bez jakýchkoliv vytáček a úhybných manévrů.Máš-li chuť se mnou diskutovat podrobněji, můžeme si vyměnit e-mail adresy: Pošli adresu na mobil 732 640650. Vím však, že to bude asi těžké, neboť katolíci mají zakázáno číst cokoliv, co není IMPRIMATUR, v minulosti dokonce ani Bibli. Nebo už byla cenzůra zrušena? Nevím. Internet je operativnější.Ostatním diskutérům se omlouvám za svou prvotinu, příliš nepřehlednou a dlouhou, špatně zkopírovanou a špatně naformátovanou, čímž ušla pozornosti většině uživatelů, ačkoliv si myslím, že je to věc vážná a důležitější, než nějaké podružnosti. V tomto případě platí, že méně je lépe než více.Jan21 |
]
|
|
Re: Nové výklady křesťanského kréda (Skóre: 1) Vložil: Irena v Středa, 22. únor 2012 @ 22:54:07 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Tak tohle je bohužel tak nepřehledné, že nemám nervy to číst.. |
|
|
Re: Nové výklady křesťanského kréda (Skóre: 1) Vložil: martino v Pátek, 24. únor 2012 @ 20:04:06 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Už je ro v koši. Text může být dlouhý, ale musí to být přehledné. Toto je hrůza a ještě blábol. |
|
|
Re: Nové výklady křesťanského kréda (Skóre: 1) Vložil: Jan21 v Pondělí, 27. únor 2012 @ 08:47:26 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Děkuji adminům za částečné přeformátování a znovunačtení mého příspěvku, že neskončil úplně v koši jak si to jeden katolický diskutér přál.
Mou snahou a přáním je diskutovat věcně pokud možno bez citových (většinou negativních) výlevů , vedoucích k vzájemným invektivám a odvádění pozornosti od daného tématu. Jde mi především o fakta a pravdu podloženou Písmem. O něco podobného se snaží i katolík Oko, avšak cituje jen to, co se je pro katolickou církev použitelné (je toho jen málo) a k ostatnímu zarytě mlčí nebo stáčí diskuzi jinam . Největším heretikem pro KC by mohl být apoštol Pavel a ve většině případů i (údajně) jejich první papež apoštol Petr. Po Okovi jsem chtěl jednoslabičné odpovědi na čtyři otázky, vyplývající z Ratzingerovy teologie pro 21.století . Bohužel odpověď - jeho stanovisko -(nechci žádný komentář) postrádám. Nejsem odborník na žádnou, neřku-li katolickou teologii, stačí mi jen odpovědi typu ANO, NE.
Jan21
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor. |
|
|
Re: Nové výklady křesťanského kréda (Skóre: 1) Vložil: andulka v Pondělí, 27. únor 2012 @ 09:58:29 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Tyto články, tohoto typu, na Granu snadno zapadnou, je to příliš pálivé, jasné a srozumitelné, navíc Jane nezapomeň, že tento web není křesťanský, vylepuje se tu kde co, spíše bych napsala, že občas se tu vyvěsí něco křesťanského, dá se říct, že v tomto mají pisatelé, autoři článků - ateisti, nábožní lidé, křesťané atd. volnou ruku, tedy podle toho co tu vidím vyvěšeného...
Už jsem si i uvědomila jak si ďábel musí užívat některé horlivé nekonečné diskuze, člověk musí horlit po Bohu, nevzdalovat se od Krista, aby čas, nám tu určený, strávil tak, aby tu byl Bohu milý, "užitečný". Mám pocit Jane, že tady, pod tvým článkem se to moc v komentářích nerozvíří, co taky věcného, jasného Ti "nekřesťané" k tomuto můžou napsat, pokud někomu už něco není jasné, neví jak to vysvětlit, uchopit - mlčí a odhazuje tento horký brambor bohužel hned od sebe a jde zas diskutovat pod jiné články. Většinou mám zkušenost, že kde o něco jde, tam se to rozvíří, ale jak jsem si už všimla, taky se tam dokáže ďábel vyžívat, lidé píšou a píšou, nevěřím ani tomu, že u tolika lidí Pán chce, je Mu milé, aby lidé tak dlouhý čas trávili u počítače, leckdy u diskuzí se zatvrzelými srdci, která už Pravdu odmítají dlouhá léta a léta zastávají lidské bludy! Tím něříkám, aby lidé nehlásili Pravdu, ale aby také čerpali z Písma, modlili se, jak z takovými mnohdy i pokrytci jednat a hlavně jak dlouho, zdali někde nečeká na "naše" evangelium, na Ježíše Krista srdce otevřené... Jane, díky Ti za tvoji práci, za vložení tvého článku, nějaké věci jsem ani netušila.
|
Re: Re: Nové výklady křesťanského kréda (Skóre: 1) Vložil: Jan21 v Pondělí, 27. únor 2012 @ 11:10:26 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Děkuji Andulko za kladnou odezvu. Mám vždy velkou radost z toho, když se někomu podaří "vyjít z Babylonu". Ty jsi toho krásným příkladem a tvé komentáře mne vždy potěší. Ono už se velmi brzy pozná čího ducha kdo je. Kéž se to ještě dalšímu zdaří jako Tobě. Modlím se za to.Protože času je skutečně málo a ono už skutečně začíná přihořívat. Mám další indicie o vážnosti situace a snad se mi podaří je zveřejnit. Zdraví Jan Ad hOnorum Jesus. |
]
|
|
|
|