Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 431 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

gregorios777
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116467846
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Identita s Kristem
Vloženo Pondělí, 28. srpen 2017 @ 20:16:20 CEST Vložil: Tomas

Zamyšlení poslal unshaken

 

Já však, odsouzen zákonem, jsem mrtev pro zákon, abych živ byl pro Boha. Jsem ukřižován spolu s Kristem, podle zákona mrtev nežiji už já, ale žije ve mně Kristus. A život, který zde nyní žiji, žiji ve víře v Syna Božího, který si mne zamiloval a vydal sebe samého za mne. (Galatským 2:19,20)

Apoštol Pavel vyznává svou identitu s Kristem, který již není někde ve vnějším vesmíru, ale je přímo součástí jeho osobnosti. Přitom Pavlova osobnost je stále jedinečná, Pavel je stále svůj a jeho osobnost se nerozplizla podle nějakých teologických pouček, které my sami opakujeme při bohoslužbách podle učení prvotních církví. Dokonce ani jeho vyznání víry není nějakou naučenou frází, ale vychází z jeho nitra.

Jak je to tedy s námi, když si sami říkáme, že v nás žije Kristus?



 Co je identita

Nad tím se zamýšlela spousta moudrých lidí. Zvláště v poslední době se kdekdo táže, co je to vlastně evropská identita. Nebo ta naše česká. Jsou i takoví, kteří tvrdí, že jsou Češi a přitom britským dokumentaristům záměrně poskytují jen fakta lidských selhání, která Čechy ponižují. Dokonce v dokumentu o poválečných zločinech se vyjadřuje německá pamětnice s opovržením k Čechům a Polákům, ačkoliv jako mladá mávala Hitlerovi a mužská část její rodiny se podílela na zvěrstvech v koncentrácích a brutalitě na dobývaných a okupovaných územích. Tady podvědomě nebo i zřetelně cítíme, že s identitou žalobníků a udavačů účastnících se s krutými kolonizátorskými Angličany na vyzdvihováních našich poklesků nebo žalujících na soukmenovce u evropských byrokratů není něco v pořádku.

Zkusme se na otázku identity podívat z hlediska psychoanalytiků. Carl Gustav Jung, byl žákem Sigmunda Freuda, avšak s Freudem se rozešel. Zatímco Freud určil podstatu člověka jako zvířecí, Jung ji poznal jako archetypálně božskou. Ale názorových rozdílů bylo více, ale tím se zabývat nebudeme.

C.G. Jung definoval psychologickou identitu jako nevědomou část osobnosti. Ve stručnosti je nevědomí to, co si přímo neuvědomujeme a co lze vystopovat analýzou snů nebo přenosem nevědomých obsahů do bdělého stavu aktivní imaginací. Nevědomí vytváří společně s vědomou částí naší psychiky „Bytostné Já“ nebo „vnitřní probuzené Já“, tedy to, co vnitřně i navenek naší povahu charakterizuje v reálném světě.

Z poznatků analytických psychologů tedy vidíme, že identita souvisí s obsahem naší nevědomé podstaty.

Obsah identity

Podle Junga lze nevědomý obsah charakterizovat jako archetypy, které vychází na povrch jako mýty, náboženství, nebo různé idoly. „Východní átman, tao nebo západní symbol Krista, jsou produktem poznání, založeného na zkušenosti nevědomí, které produkuje archetypický symbol.“ (Citace z Wiki). Převedeno do křesťanské mluvy může být Kristus zaklíněný v našem nevědomí, tedy v části naší osobnosti, kterou si ani neuvědomujeme. Pokud opět použijeme křesťanskou terminologii, můžeme nevědomí ztotožnit s duchem, což je něco jiného než vegetativní duše související s funkcí našeho hmotného těla. Do ducha dokáže zapisovat jen Bůh, což připouští i Jung, ačkoliv Boha vnímá jako součást kolektivního nevědomí. Opakem Krista je podle Junga Antikrist, tedy kolektivní nevědomí obsahující zlo. Trochu si do některých rýpnu, když na tomto základě řeknu, že „ďábel“ je sice Antikrist, ale není zjevnou osobou, ale součástí kolektivního zla zakotveného v nevědomí lidstva.

Tady také hned vidíme, že když jako apoštol Pavel řekneme „je v nás Kristus“, vyjadřujeme světu naše přesvědčení, že hluboko v naší duši, kterou člověk dokáže prozkoumat jen hlubinnou analýzou, je vložen pravý obraz Boží. Čímž se stáváme součástí kolektivního nevědomí, jehož obsahem je archetyp symbolizovaný Kristem.

Rozdělení identity

Naše nevědomí se doposud nevyjasněnými procesy může prodrat ven do reálného světa tím, že si vytvoříme skutečné obrazy, které ho vyjadřují. A lidstvo si takové obrazy rádo vytváří. Zde analytičtí psychologové hovoří o projekci. Ta má ovšem tu vlastnost, že se odtrhává od nevědomí. Můžeme tedy naší víru předvádět výstavbou kostelů, uctíváním křesťanských symbolů jako je kříž nebo horlivostí v charitě a přesto může být naše nevědomí odtržené od „žije ve mně Kristus“. Vystavěné a rukama zhotovené symboly totiž existují nezávisle na nás a třebaže jim přinášíme úctu, provádíme u nich náboženské úkony, nebo je dokonce zbožšťujeme či konáme naučené „služebnictví Bohu“, nemají nic společného s obsahem našeho nevědomí neboli obsahem našeho ducha.

Žije ve mně Kristus?

Pokud se seznámíme s podstatou a chováním našeho těla, duše a ducha, jak to provedli analytičtí psychologové jejichž řeč jsme převedli do křesťanské mluvy, tak můžeme říci jen jedinou odpověď: „Nevím zda je ve mně Kristus.“ Můžeme však doplnit, že je v nás něco, co nás nutí milovat Boha a své blížní jako sebe sama. Alespoň sami to tak cítíme. A navenek se snažíme jednat jako náš dokonalý Boží vzor. A snažíme se vědomě utlumit projevy černé části našeho nevědomí, obsahující archetyp zla – Antikrista.


"Identita s Kristem" | Přihlásit/Vytvořit účet | 15 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Identita s Kristem (Skóre: 1)
Vložil: zeryk v Středa, 30. srpen 2017 @ 19:22:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bůh stvořil člověka 'dobrého',
 a s oběma sklony ,
tak nás to táhne k dobru i ke zlu,
nejde přeci jen o exkluzivní skupinu kristovců, 
ale o všechny lidi...
Kristus v nás je ten dobrý sklon, antikrist (satan) je ten zlý sklon ( můžeme je nazvat po Pavlovsku 'přirozenostmi').

Ono nežiji přeci neznamená nejsem, neexistuji, 
znamená to že dobro které Bůh dal do člověka a Kristus jej roznítil "vyhrává" , je v popředí, je ve mně...



Re: Identita s Kristem (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Úterý, 29. srpen 2017 @ 10:07:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Velice dobrý článek, který psychologicky vysvětluje, co znamenají verše, které napsal Pavel. Mnohokrát jsem se snažil vžít do těchto veršů. A tak jsme si představil, že bych byl ukřižován s Kristem. Jsem na té pravé straně kříže a mám strach. Z čeho? Jsem hříšník a potká mne Boží soud a ještě větší utrpení, než právě prožívám. Zasloužím si to. Naděje není. Ale Pán Ježíš vedle mně trpí také, ale proč? On nic špatného neudělal  a není hříšník jako já. On se přiznal k hříchu, který k němu nepatří. Cítím, že On na rozdíl ode mně je svatý. Vidím, jak se modlí. Jak je naplněn dokonce láskou k těm, co se mu posmívají. Přece nemůže skončit jako já. On bude v nebi. A tak se k Němu obracím s prosbičkou, aby si na mne v nebi vzpomněl.  A On se ne mne podívá a sdělí mi, že budu s nim v nebi. Jeho odpověď je plná jistoty a nejde jen o utěšování. A takové ukřižování prožívám v duchu.  Procitám z toho snu a představy. Jsem živý, jsem tady. Pán Ježíš i mně slibuje i po smrti nebe. Musím ho blíže poznat a vědět, o něm co nejvíc.  Cítím k němu vděk, obdiv  a lásku. Žije nyní v mé mysli, v mém přemýšlení, je jako živá bytost, která je někde v mé duši. Působí na svědomí a dává sílu a naději. Je zdrojem lásky. Je to Boží Dar, Utěšitel, díky kterému chápu věci jinak než dříve. Proměna osobnosti a začátek něčeho nového, nového prožívání vlastní existence.   Když si vzpomenu na moje první setkání s opravdovými křesťany, tak právě oni, měli takové prožívání, lásku , zdroj svého klidu, síly a naděje.  



Re: Identita s Kristem (Skóre: 1)
Vložil: Dzehenuti v Úterý, 29. srpen 2017 @ 13:26:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
No za dlouhý čas konečně smysluplný článek :).Komu je dáno snad pochopí :P. Stačí si představit nekonečné moře vody a v tomto moři plavat zašpuntovanou láhev s vodou. Co dělí vodu v láhvi od vody v tom nekonečném moři ???
To nekonečné moře je vševědomí. To co je v láhvi je vědomí omezené samotnou láhví. Komu je dáno snad pochopí, že tou vodou je duch a to moře je OTEC.
Kdo tedy není láhví, propujuje se a přijímá Krista a Otcem, protože jsou jedním duchem.



Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy