poslal lutrik První čtení: Jóel 2,12 - 18: „Nyní tedy, je výrok Hospodinův, navraťte se ke mně celým srdcem, v postu, pláči a nářku. Roztrhněte svá srdce, ne oděv, navraťte se k Hospodinu, svému Bohu, neboť je milostivý a plný slitování, shovívavý a nejvýš milosrdný. Jímá ho lítost nad každým zlem. Kdo ví, nepojme-li ho opět lítost a nezanechá-li za sebou požehnání, a zase budou obětní dary a úlitby pro Hospodina, vašeho Boha. Trubte na polnici na Sijónu, uložte půst, svolejte slavnostní shromáždění! Shromážděte lid, posvěťte sbor, sezvěte starce, shromážděte pacholátka i kojence od prsů, ať vyjde ženich ze svého pokojíku a nevěsta ze své komůrky. Ať mezi chrámovou předsíní a oltářem pláčou kněží, sluhové Hospodinovi, ať prosí: "Ušetři, Hospodine, svůj lid, nevydávej své dědictví potupě, ať nad nimi nevládnou pronárody. Proč se má mezi národy říkat: »Kde je jejich Bůh?«" Horlivě se ujme Hospodin své země a se svým lidem bude mít soucit.“
Druhé čtení: Matouš 4,1 - 11: „Tehdy byl Ježíš Duchem vyveden na poušť, aby byl pokoušen od ďábla. Postil se čtyřicet dní a čtyřicet nocí, až nakonec vyhladověl. Tu přistoupil pokušitel a řekl mu: "Jsi-li Syn Boží, řekni, ať z těchto kamenů jsou chleby." On však odpověděl: "Je psáno: `Ne jenom chlebem bude člověk živ, ale každým slovem, které vychází z Božích úst.´" Tu ho vezme ďábel na do svatého města, postaví ho na vrcholek chrámu a řekne mu: "Jsi-li Syn Boží, vrhni se dolů; vždyť je psáno: `Svým andělům dá příkaz a na ruce tě vezmou, abys nenarazil nohou na kámen´!" Ježíš mu pravil: "Je také psáno: `Nebudeš pokoušet Hospodina, Boha svého.´" Pak ho ďábel vezme na velmi vysokou horu, ukáže mu všechna království světa i jejich slávu a řekne mu: "Toto všechno ti dám, padneš-li přede mnou a budeš se mi klanět." Tu mu Ježíš odpoví: "Jdi z cesty, satane; neboť je psáno: `Hospodinu, Bohu svému, se budeš klanět a jeho jediného uctívat.´ V té chvíli ho ďábel opustil, a hle, andělé přistoupili a obsluhovali ho.“
Čtení
ke kázání:
Skutky apoštolské 13,1 - 4: „V Antiochii byli v církvi proroci a
učitelé: Barnabáš, Simeon zvaný Černý, Lucius z Kyrény,
Manahem, který býval druhem tetrarchy Heroda, a Saul. Když konali
bohoslužbu Pánu a postili se, řekl Duch svatý: "Oddělte mi
Barnabáše a Saula k dílu, k němuž jsem je povolal." A tak
po modlitbách a postu na ně vložili ruce a vyslali je k dílu.
Posláni tedy Duchem svatým, odešli Barnabáš a Saul do Seleukie a
odtud se plavili na Kypr.“
Kázání:
Milé
sestry a drazí bratři,
dnešní neděle je první postní
nedělí. Máme celkem šest postních nedělí, a to včetně Květné
neděle zvané Palmarum. Šest postních nedělí má tradiční
latinské názvy podle slov obsažených v Žalmu, který se
příslušnou neděli četl jakožto vstupní antifona (introit).
První postní neděle tak nese název Invocavit
podle latinské antifony „Invocavit
me et ego exaudiam eum“,
což česky znamená „Bude ke mně volat a já mu odpovím“ (Ž
91,15, B 21). Postní období předchází Velikonocům. Jde celkem
o čtyřicet dní při vynechání postních nedělí.
V tomto období se zdržujeme zbytečného veselí a zábav na
památku toho, že se Ježíš v těchto dnech připravoval na své
utrpení. Liturgickou barvou postního období je barva fialová.
Vyjadřuje smutek mírněný nadějí. Vykládá se také jako barva
popela, tedy jako symbol kajícnosti a přípravy. Proto se fialová
barva užívá v obdobích kajících, v adventním období a postním
období. Na počátku
postního období stojí Popeleční středa. Popel
zde není jen připomínkou konce lidského života v duchu biblické
výpovědi „Prach jsi a v prach se navrátíš”
(Gn 3,19), ale také připomínkou křesťanské naděje na povstání
k novému životu při vzkříšení.
K postní době patří modlitby,
dávání almužen, pokání a zejména půst, který dal název
celému tomuto období. Půst se definuje především jako jednání
jednotlivce nebo společenské skupiny dané zřeknutím se potravy,
jejím omezením na minimum nebo omezením se na vyhraněné,
skromností charakterizované pokrmy, jenž má či měl by mít pro
postící se osobní pozitivní přínos. Motivem půstu může být
zdraví, duchovní či tělesné očistění nebo nelpění na
hmotném a přimknutí se k tomu, co člověka přesahuje, případně
snaha o upevnění tělesného zdraví a duševní pohody.
Obecněji postit se může ale
znamenat zdržet se smyslových věcí. Postit se lze pak jak na
těle, tak na duši. V tomto případě půjde o to zdržet se
zbytečného mluvení, svárů a hádek (půst jazyka), varovat se
neslušných pohledů (půst zraku), poslouchání hanebných řečí
(půst sluchu). Smyslové věci a všechny naše duševní síl nám
naopak mají dopomáhat ke ctnostem. Rozum náš by měl rozjímat o
Boží lásce k nám hříšným, naše pamět má nám připomínat
Boží příkázání a vůle má nás vést k opuštění křivých
cest a táhnout ke ctnostem.
V křesťanství navíc u půstu
nejde jen o odepření si jídla či smyslových podnětů, nýbrž
také o zřeknutí se čehokoliv, co je v životě postradatelné,
zbytečné nebo překážející a brzdící duchovní rozvoj,
přestože to není vysloveně hříšné. Půst byl pravidelnou
součástí již židovského kultu. Sebeponižování bylo například
součástí slavnosti očištění neboli smíření (Lv 16,29 či Nu
29,7). V době Ježíšově bylo již až 28 postních dní. Ze
Starého zákona známe i dobrovolné nepředepsané posty
(Ez 8,21 či Ne 9,1), které byly doprovodem úpěnlivé
prosby anebo zármutku. Tyto posty byly někdy vyhlášeny veřejně
v době něštěstí a pohrom na podporu modliteb, kdy lid se cítil
být obtížen vinou.
V Novém zákoně sice
nemáme žádné zprávy o tom, že by se Ježíš kulticky postil,
ale je příznačné, že jeho odpůrci mu nevytýkali, že by
nezachovával obvykle postní předpisy. Ježíš ale dává postu
jiný význam než zaslužnického skutku, jimž by se člověk mohl
chlubit. Takto pojímali půst zákoníci a farizeové. Podle Ježíše
je půst znamením, obrazem návratu člověka k Bohu, jenž se
odehrává ve skrytosti. Půst jakožto výraz tohoto návratu není
tak není určen veřejnosti. A jelikož návrat k Bohu je v podstatě
něco radostného, nemá proto nabýt smutečního rázu jako při
pohřbu. Proto v Matoušově evangeliu čteme tato Ježíšova slova:
„A když se postíte, netvařte se utrápeně jako pokrytci; ti
zanedbávají svůj vzhled, aby lidem ukazovali, že se postí; amen,
pravím vám, už mají svou odměnu. Když se postíš, potři svou
hlavu olejem a tvář svou umyj, abys neukazoval lidem, že se
postíš, ale svému Otci, který zůstává skryt; a tvůj Otec,
který vidí, co je skryto, ti odplatí.“ (Mt 6,16 - 18)
Apoštolská církev používala
postu jako prostředku k duchovnímu soustředění při důležitém
rozhodování. Při takovém modlitebním soustředení, podepřeném
postem, docházelo ke zjevení Boží vůle, jak jsme slyšeli v
našem dnešním čtení ke kázání ze Skutků apoštolských (Sk
13,1 - 4). V epištolách čili v listech ale chybí jakákoliv
zmínka o předepsaných postech. A tak se zdá, že alespoň v
pavlovských sborech otázka postu neměla velký význam. Později
však začala nabývat důležitějšího významu, zejména u
křesťanů ze Židů. Křesťané se začali postit ve středu a v
pátek, aby se odlišili od Židů, kteří se postili v úterý a ve
čtvrtek. V neděli byl pak půst zakázán. Časem se prosadil půst
na velikonoční pátek. Stalo se také zvykem, že před křtem se
postili jak katechumen, tak jeho přátelé a i ten, kdo vykonával
křest. Někteří křesťané se začali postit i před Večeři
Páně.
Zpočátku půst bývá spojen
s nepříjemnými pocity, nicméně půst dlouhodobě prospívá všem
složkách člověka - tělu, duši i duchu. Půst přispívá k
očistě (detoxu) těla a tak prodlužuje nám život. Svědčí o
tom životy svatých poustevníků, otců pouště. Svatí
poustevníci jedli jen kořínky a zeleninu a pili pouze čerstvou
vodu a přesto či spíše proto dosáhli vysokého stáří. Svatý
Antonín žil 100 let, taktéž svatý Jarolim, který byl
nejpřísnější v postu. Svatý Pachomius se dožil 110. let a
svatý Romuald až 120. let. Indiané než vytáhli na valečnou
stezku drželi půst, respektive hladověli. A hlad zvyšoval jejich
bdělost a bystřil jejich smysl, což zvyšovalo jejich šance na
vítězství v boji.
Půst prospívá i naši duši.
Posiluje naši vůli, očisťuje naše city a emoce a projasňuje
naši mysl. Dále nás cvičí ve zdrženlivosti. Zdrženlivost
požadoval Bůh i po prvních lidech, když jim zakázal jíst ze
stromu poznání dobrého a zlého (Gn 2,16 - 17). A
jejich nezdrženlivost, neposlušnost a přestoupení tohoto zákazu
uškodilo nejen jim, ale všem jejím potomkům, tedy i nám.
Prostředkem proti nezdravé nezdrženlivosti je pak zdrženlivost,
která nás může ochránit od mnoha hříchů.
Již zde vidíme, že půst
má vždy i duchovní rovinu. Půst zesiluje modlitbu, uvolňuje
struktury nitra a vynáší na světlo myšlenky, které by jinak
zůstaly skryty. Místo jejich potlačení je vhodné je ventilovat,
poznávat je a případně řešit jejich kořen a tak napravovat
vztah k Bohu. Potom můžeme
lépe vnímat, co nám říká Bůh, co po nás požaduje a jaké nás
chce mít.
Půst je rovněž nejlepším
prostředkem k pokání. Právě k takovému půstu
v našem dnešním prvním čtení vyzývá Izraelce prorok Jóel (Jl
2,12 - 18). A pokání otevírá cestu k Božímu odpuštění.
Vidíme to na příkladu obyvatel města Ninive, k nimž
byl poslán prorok Jonáš: „I uvěřili ninivští muži Bohu,
vyhlásili půst a oblékli si žíněné suknice od největšího až
po nejmenšího. Když to slovo proniklo k
ninivskému králi, vstal ze svého trůnu, odložil svůj plášť,
zahalil se do žíněné suknice a sedl si do popela. Potom dal v
Ninive rozhlásit: "Podle vůle krále a jeho mocných rádců!
Lidé ani zvířata, skot ani brav ať nic neokusí, ať se nepasou a
nepijí vodu. Ať se zahalí do žíněné suknice, lidé i zvířata,
a naléhavě ať volají k Bohu. Každý ať se odvrátí od své zlé
cesty a od násilí, které mu lpí na rukou. Kdo ví, možná že se
Bůh v lítosti obrátí a odvrátí od svého planoucího hněvu a
nezahyneme." I viděl Bůh, jak si počínají, že se odvracejí
od své zlé cesty, a litoval, že jim chtěl učinit zlo, které
ohlásil. A neučinil tak.“ (Jon 3,5 - 10)
Půst tím, že nás učí
zdrženlivosti pomáhá nám také odolávat různým pokušením.
Ježíš se postil 40 dní a 40 nocí a tak byl schopen na poušti
odolat všem ďáblovým pokušením, jak jsme slyšeli v našem
dnešním druhém čtení (Mt 4,1 - 11). Půst je též nástrojem
duchovního boje. Spolu s modlitbami může půst posloužit
k vymýtání démonů: „Když Ježíš viděl, že se
sbíhá zástup, pohrozil nečistému duchu: "Duchu němý a
hluchý, já ti nařizuji, vyjdi z něho a nikdy už do něho
nevcházej!" Duch vykřikl, silně jím zalomcoval a vyšel;
chlapec zůstal jako mrtvý, takže mnozí říkali, že umřel. Ale
Ježíš ho vzal za ruku, pozvedl ho a on vstal. Když vešel do domu
a jeho učedníci s ním byli sami, ptali se ho: "Proč jsme ho
nemohli vyhnat my?" Řekl jim: "Takový duch nemůže vyjít
jinak, než modlitbou a postem."“ (Mk 9,25 - 29)
Nebojme se tedy, bratři a
sestry, se postit a to nejen v postní době. Prospěje to nejen
našemu tělu a naši duši, ale hlavně našemu duchovnímu růstu a
tím se posuneme alespoň trochu blíže k cíli naši víry, kterým
je „spasení našich duší” (1 P 1,9). Amen.
Modlitba po kázání:
Náš nebeský Otče,
děkujeme Ti za vše, co
konáš pro své stvoření, pro spásu a posvěcení člověka.
Děkujeme, že ve Tvé Synu, Ježíši Kristu, máme odpuštění
hříchů a přístup k trůnu Tvé milosti. Děkuje Ti i za dílo
Ducha svatého, který nás uvádí do všeliké pravdy a připomíná
nám vše, co Ježíš konal.
Odpusť nám, nebeský
Otče, že často žijeme z laciné milosti a nekonáme to, co konat
máme. Proto daruj nám dostatek milosti, moudrosti a síly, abychom
byli ochotni se včas napravit, činit pokání ze svých hříchů a
vstupovat do skutků, které jsi pro nás ve své milosti připravil.
Dej, abychom postní dobu využili k návratu k Tobě, k duchovní
obnově a k našemu dalšímu duchovnímu růstu. Ať nezapomínáme
na patřičné modlitby, dávání almužen a zejména na půst. Byť
půst se zpočátku zdá být nepříjemným, dlouhodobě ovšem
prospívá našemu tělu, naši duši i našemu duchu.
A hlavně nám umožňuje lépe vnímat, co nám říkáš, co po
nás požaduješ a jaké nás chceš mít. Díky tomu pak můžeme
opravdu žít ke Tvé slávě a chvále a k užitku našich bližních.
Za toto všechno Ti,
nebeský Otče děkujeme a za toto všechno Tě prosíme před trůnem
Tvé milosti ve jménu Pána Ježíše Krista. Amen.
Stanislav
Heczko