poslal Frantisek100 Ještě nedávno jsme žili
v krásné době. Byl tu celkem klid, docela i slušná životní úroveň. Když to porovnávám se
svým mládím, tak opravdu jsme se měli v naší zemi moc dobře, až si toho
nevážíme. Ale nyní panuje nejistota, obavy a i strach. Pořád je ten náš život
něčím ohrožen. Něčím, kde na konci je smrt. Je fakt, že se nemá a nesmíme pořád
na to myslet, to bychom se z toho pomátli. Strach škodí našemu tělesnému i
psychickému zdraví. A proto Pán Ježíš
právě učedníkům říká toto:
·
Nedělejte
si tedy starost o zítřek; zítřek bude mít své starosti. Každý den má dost
vlastního trápení.
Lehce se to řekne. Nedělejte
si starosti o zítřek! A která maminka či tatínek nemají starosti, co bude
zítra. Vzpomínám si, jak za první republiky měl dělník práci na den a co bude
zítra nevěděl. Neměl jistotu. Dnes jsou podpory v nezaměstnanosti, máme důchod,
máme určité jistoty, ale přesto se lide strachují.
Ano, nic se nesmí přehánět a
trápení nad tím, co ještě tu není, nám škodí a bere radost z přítomnosti. Dlouhotrvající
takový stav se může stát spouštěčem i různých duševních poruch.
Dnes ve světě je obrovská spotřeba antidepresiv,
které užívají dokonce už i děti.
Strach je u mnohých lidí
jejich vlastnost. Ale nejde jen o živobytí.
Víme, že se bohužel můžeme setkat: s
nemocemi, úrazy, haváriemi, přírodní katastrofami, zločiny a další a
další. Tohle trápilo lidi ale vždycky. Nikdy nebyla doba, aby byl světový i politický
mír. Byly i horší doby. To nejcennější, co nyní máme a co nelze zaplatit ani
zlatem, je náš život. Můžeme si ho pomocí léků a správné životosprávy prodloužit a žít i
třeba sto roků, ale každý jednou zemřeme. Ovšem něco jiného, když člověk zemře
tak je například napsáno na konci Jobovy
knihy.
- 16Jób potom
žil ještě sto čtyřicet let a viděl své syny i syny svých synů do čtvrtého
pokolení.
- 17I zemřel Jób
stár a sytý dnů.
Ale budiž to Jobovi přáno za
to , co vytrpěl.
Takový skon života nás moc
nepřekvapí. Je nám po zesnulém smutno, ale víme, že je to přirozený jev života.
Ale něco jiného je, když
zemře mladý člověk a ještě k tomu bolestech, v utrpení, při mučení či jinak.
Něco jiného je, když zahynou lidé v letadle, ve vlaku anebo při přírodní
katastrově a stejně tak při třeba teroristickém útoku a ve válkách.
Pak je tu velká otázka. Proč?
A lidí, pokud vědí, že jste věřící, vás zastavují a ptají se stejně. Proč? Proč, jsme ve válce? Proč není
mír? Umíte to vysvětlit? Proč to Bůh
dopustil? A máme uspokojivou odpověď na takovou otázku a pro takové tázající.
??
Vraťme se dva tisíce roků
napřed. Jsme v Jeruzalémě, kde se něco stane.
Učedníci a židé v době Pána
Ježíše to nemají lehké. Izrael je okupován Římany a ti někdy se velice a tvrdě chovají vůči
židům. A právě tady se stane toto:
Písmo to takto popisuje.
Cituji:
·
1Právě tehdy k
němu přišli někteří se zprávou o Galilejcích, jejichž krev smísil Pilát s krví
jejich obětí.
Co se stalo?
Galilejci přišli do Jerusalema,
aby tu uctili Boha a obětovali . To se nelíbilo Pilátovi, který o
tom dozvěděl, a neměl jako pohan pro tohle jednání pochopení. Dal rozkaz ke zmasakrování těchto židů. To jistě ještě nebyli křesťané, byli
to prostě židé z Galileje.
Byli Galilejci a jedenáct
učedníků a Pán Ježíš také pocházeli ze stejné oblasti.
Byli zmasakrováni. Hrozná
smrt.
A tak se nedivme, že
přicházejí a na Pánu Ježíši chtějí znát
jeho názor, protože je to zneklidňuje, podobně jako nás zneklidňuje to, když se
dozvíme něco strašného o našich blízkých
a dnes obětech ve válce, která už není
vzdálená.
A čekají na odpověď.
A ta odpověď je strašně
překvapí.
·
2On jim na to
řekl: „Myslíte, že tito Galilejci byli větší hříšníci než ti ostatní, že to
museli vytrpět?
Pán Ježíš jim neodpovídá, ale
vidí do jejich mysli. On ví, o čem oni přemýšlí, ale místo odpovědi dává jim dá
otázku k přemýšlení. Byli to větší hříšníci nebo nebyli?
Dovedu si představit, jak
učedníci v duchu se diví. Jak by mohli být větší hříšníci? Vždyť se šli poklonit
Bohu. Možná, že v někom mohla být i taková kacířka otázka. Proč je Bůh neochránil,
proč zrovna oni?
A pán Ježíš pokračuje:
·
3Ne, pravím
vám, ale nebudete-li činit pokání, všichni podobně zahynete.
Takže on říká, ne, nebyli
větší hříšnici než ostatní, tečka. Ale to, že zahynuli potká i vás, každý někdy
nějak zahyne, zemře, a neví a ani jak a
proč a kdy.
Ale teď ještě něco důležitého. Nebudete-li činit pokání
Učedníci nechápou
A tak Pán ježíš dává další
příklad
·
4Nebo myslíte,
že oněch osmnáct, na které padla věž v Silme a zabila je, byli větší viníci než
ostatní obyvatelé Jeruzaléma?
·
5Ne, pravím
vám, ale nebudete-li činit pokání, všichni právě tak zahynete.“
zahynuli i zedníci. Nešlo o politickou událost, ale o
neštěstí. Zemřít a zahynout můžeme růžným způsobem a každý. Ale jak se tomu vyhnout?
A dá se tomu vyhnout?
Smrti se těžko vyhneme, ale
věčnému zahynutí se lze vyhnout.
Protože Pán Ježíš říká, nebudete-li
činit pokání. Čili možnost tu existuje. To stojí za přemýšlení.
A teď si pomysleme, že bychom
takto měli odpovědět na už na začátku uvedené otázky svým tazatelům a bližním a vůbec všem lidem v dnešní době.
Ptají se vás, proč tito či tam lidi potkalo neštěstí a zemřeli a ví jim
odpovíte.
Nebudete-li činit pokání,
také tak zahynete.
Nechápali by vás a nemůžeme
se tomu divit. Odešli by od vás a
považovali vás za duševně pomatené.
Nemůžeme se však jim divit.
Neví, co znamená pokání a k čemu je to cesta.
Ale Pán Ježíš si může dovolit
takto mluvit, protože to říká lidem, kteří už něco o pokání vědí a vědí více
než my v 21. století.
·
Matouš 3, 2„Čiňte
pokání, neboť se přiblížilo království nebeské.“
Kdo říká?
Přece Jan
Křtitel, když se vrátil z pouště,
17Od té chvíle začal Ježíš kázat: „Čiňte pokání, neboť
se přiblížilo království nebeské.“
I Pán Ježíš, když se vrátil
po pokoušení Satanem v poušti, říká totéž Čili abychom pochopili, co
Pán Ježíš myslel v odpovědi, musíme pochopit pojem pokání.
Pokání v hebrejštině znamená
změna cesty, návrat proti ní v protisměru, ale i vzdychání a lítost. A v
náboženském jazyce pak nové orientování se v našem jednání od toho, co je zlé a
navrácení se k Bohu.
V Bibli máme mnoho příkladů
pokání:
Marnotratný syn
To je přece nádherné podobenství. Odchází od otce,
jako my odcházíme od Boha.Protože chce
svoji svobodu a věří ve svoje síly.
My děláme totéž. Spoléháme na svoje vlastní
síly. On si nese svůj podíl, aby se měl dobře. My neseme s sebou životem naše hřivny, které máme od Boha . Jsou to
naše schopnosti, zdraví a síla. Ale on ve světě narazí a přijde o všechno. To
se může stát i nám.
Ten marnotratný syn jednoho dne procitne. To potřebujeme i
my.
Cituji:
·
11Řekl také:
„Jeden člověk měl dva syny.
·
12Ten mladší
řekl otci: ‚Otče, dej mi díl majetku, který na mne připadá.‘ On jim rozdělil
své jmění.
13Po nemnoha
dnech mladší syn všechno zpeněžil, odešel do daleké země a tam rozmařilým
životem svůj majetek rozházel.
·
14A když už
všechno utratil, nastal v té zemi veliký hlad a on začal mít nouzi.
·
15Šel a
uchytil se u jednoho občana té země; ten ho poslal na pole pást vepře.
·
16A byl by si
chtěl naplnit žaludek slupkami, které žrali vepři, ale ani ty nedostával.
·
17Tu šel do
sebe a řekl: ‚Jak mnoho nádeníků u mého otce má chleba nazbyt, a já tu hynu
hladem!
·
18Vstanu,
půjdu k svému otci a řeknu mu: Otče, zhřešil jsem proti nebi i vůči tobě.
·
19Nejsem už
hoden nazývat se tvým synem; přijmi mne jako jednoho ze svých nádeníků.‘
·
20I vstal a
šel k svému otci. Když ještě byl daleko, otec ho spatřil a hnut lítostí běžel k
němu, objal ho a políbil.
·
21Syn mu
řekl: ‚Otče, zhřešil jsem proti nebi i vůči tobě. Nejsem už hoden nazývat se
tvým synem. ‘
·
2Ale otec
rozkázal svým služebníkům: ‚Přineste ihned nejlepší oděv a oblečte ho; dejte mu
na ruku prsten a obuv na nohy.
·
23Přiveďte
vykrmené tele, zabijte je, hodujme a buďme veselí,
·
24protože
tento můj syn byl mrtev, a zase žije, ztratil se, a je nalezen.‘ A začali se
veselit.
Tady vidíte, že opravdu to
byla cesta zpět. Úplně jiným směrem než před tím. A tak je to i s námi. I my musíme, nechceme-li zahynout,
změnit směr naší životní cesty. A to o
180 stupňů.
A jiný příklad.
L
ukáš 22,54
·
54Pak ho
zatkli a odvedli do veleknězova domu. Petr šel zpovzdálí za nimi.
·
55Když
zapálili uprostřed nádvoří oheň a sesedli se okolo, přisedl mezi ně i Petr.
·
56A jak seděl
tváří k ohni, všimla si ho jedna služka, pozorně se na něj podívala a řekla:
„Tenhle byl také s ním!“
·
57Ale on
zapřel: „Vůbec ho neznám.“
·
58Zakrátko
jej spatřil někdo jiný a řekl: „Ty jsi také z nich.“ Petr odpověděl: „Nejsem!“
·
59Když
uplynula asi hodina, tvrdil zase někdo: „I tenhle byl určitě s ním, vždyť je z
Galileje!“
·
60Petr řekl:
„Vůbec nevím, o čem mluvíš!“ A ihned, ještě než domluvil, zakokrhal kohout.
·
61Tu se Pán
obrátil a pohleděl na Petra; a Petr se rozpomenul na slovo, které mu Pán řekl:
„Dřív než dnes kohout zakokrhá, zapřeš mne třikrát.“
·
62Vyšel ven a
hořce se rozplakal.
Petr zapřel svého Pána a Mistra.
A když na něj Ježíš pohleděl, spatřil zklamání, bolest, ale i přijetí a
odpuštění a Petr si té noci uvědomil, že
nejvíc ublížil Pánu Ježíši.V jeho mysli následoval příval vzpomínek na Ježíšovo
laskavé přátelství, na vše, co sním
prožil. A vzpomněl, si na nedávná jeho slova
Cituji:
·
31„Šimone,
Šimone, hle, satan si vyžádal, aby vás směl tříbit jako pšenici.
·
32Já jsem
však za tebe prosil, aby tvá víra neselhala; a ty, až se obrátíš, buď posilou
svým bratřím
Tady vidíme, že pokání je
také i o lítosti a pláči.
O Janu Křtiteli , který
zdůrazňuje pokání, je ještě něco důležitého psáno.
·
1Za těch dnů
vystoupil Jan Křtitel a kázal v čudské poušti:
·
2„Čiňte pokání,
neboť se přiblížilo království nebeské.“
·
3To je ten, o
němž je řečeno ústy proroka Izaiáše: ‚Hlas volajícího na poušti: Připravte
cestu Páně, vyrovnejte mu stezky!‘
A pán Ježíš říká, cituji
·
7Když Janovi
učedníci odcházeli, začal Ježíš mluvit k zástupům o Janovi: „Na co jste se
vyšli na poušť podívat? Na rákos, kterým kývá vítr?
·
8Nebo co jste
vyšli zhlédnout? Člověka oblečeného do drahých šatů? Ti, kdo nosí drahé šaty,
jsou v domech královských.
·
9Nebo proč jste
vyšli? Vidět proroka? Ano, pravím vám, a víc než proroka.
·
10To je ten,
o němž je psáno: ‚
Hle, já posílám posla
před tvou tváří, aby ti připravil cestu.‘
Připravil cestu. To byl Janův
úkol. Pokání je cesta k Pánu Ježíši a tím k věčnému životu. To je ta příprava
na jeho přijetí. Bez pokání Ježíše nepochopíme a správně nepřijmeme. A
Jan na tuto cestu ukazuje.
Ale vzpomeňme na to, jak dopadl Jan Křtitel?
Přítel Ježíšův a tohle ho potká!!
3Tento Herodes
totiž zatkl Jana a dal ho v poutech vsadit do žaláře kvůli Herodiadě, manželce
svého bratra Filipa,
·
4neboť Jan mu
říkal: „Není dovoleno, abys ji měl za ženu.“
·
5Byl by ho rád
zbavil života, ale bál se lidu, protože měli Jana za proroka.
·
6Na Herodovy
narozeniny však dcera té Herodiady tančila uprostřed hostů. Zalíbila se
Herodovi,
·
7a on jí s
přísahou slíbil dát, o cokoli požádá.
·
8A ona,
navedena svou matkou, řekla: „Dej mi sem přinést na míse hlavu Jana Křtitele.“
·
9Král se
zarmoutil, ale pro přísahu před spolustolovníky poručil, aby jí vyhověli,
·
10a dal Jana
v žaláři stít.
·
11Tak
přinesli jeho hlavu na míse, dali ji dívce a ona ji donesla své matce.
Strašný konec.
A dále je psáno toto, co se
nám také může zdát nepochopitelné.
·
12Janovi
učedníci potom přišli, odnesli jeho tělo a pohřbili je. Pak šli a oznámili to
Ježíšovi.
Takže Pán Ježíš se to právě
dovídá.
A reakce??
Cituji:
·
13Když to
Ježíš uslyšel, odplul lodí na pusté místo, aby byl sám; ale zástupy o tom
uslyšely a pěšky šly z měst za ním.
V tom posledním verši je
zpráva o tom, že to uslyšel a odplul na
pusté místo, aby tam byl sám.
Jak bychom se zachovali my, kdybychom
se dozvěděli, že náš přítel byl zavražděn. Co bychom dělali? Měli bychom náladu
něco mluvit, pronést řeč, kde odsoudíme zlo a poštveme lidi proti králi a vzbudíme emoce a zášť? Pán Ježíš odchází a
odplouvá na pusté místo, aby ho nikdo neviděl, aby tam totiž plakal. Bůh pláče.
Bůh pláče i dnes v nebi a my to
nevidíme. Pán Ježíš nemohl zasáhnout, nemohl Janovi pomoci.
My nevíme proč? Nevíme
, proč toto utrpení potkalo člověka, který tak sloužil lidem, aby mohli najít
cestu k Pánu Ježíši. To je to tajemství, to je to, na co nemáme odpověď, ani
dnes, když nám lidí říkají proč , proč, proč?
To, že Bůh pláče, neznamená,
že je slabý. On s námi cítí a udělá vše proto, abychom přesto nezahynuli.
My nevíme, proč připustil zlo. Je to tajemství.
A odpověd nemáme.
A tak jako Job neznal
tajemství svého trápení, ani my dnes ještě nejsme moudřejší.
My nemáme na různá utrpení odpověď
tak jako to neznal Job. A proto Pán Ježíš učedníkům nedává odpověď, proč se ten
masakr jejich krajanům stal, stejně jako proč Jan Křtitel tak zahynul, nemůžeme
i my vědět víc.
Ale můžeme vědět, jak se vyhnout věčnému
zahynutí.
K pochopení Pána Ježíše je
potřeba pokání. A to se projevuje emocemi i činy. A každý si to musí prožít
sám.
Tento duchovní proces, kdy
přijímáme Pána Ježíše, se nazývá obrácení a nebo také znovuzrození. A není k
tomu třeba učených knih. Pak by přece
pochopit Pána Ježíše mohli jen ti
teologicky vzdělaní.
A
Jan ve svém evangeliu zachytil slova Pána
Ježíše.
·
16Neboť Bůh
tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří,
nezahynul, ale měl život věčný.
·
17Vždyť Bůh
neposlal svého Syna na svět, aby svět soudil, ale aby skrze něj byl svět
spasen.
·
18Kdo v něho
věří, není souzen. Kdo nevěří, již je odsouzen, neboť neuvěřil ve jméno
jednorozeného Syna Božího.
Nevíme proč a známe k cestu k
záchraně.
Tak, jak tedy odpovědět těm,
kteří se nás ptají proč?
Milý příteli. Mně to také
bolí, když slyším o utrpení lidí, o tom jak zahynuli a i já mám stejnou otázku
jako Ty. A pak si uvědomím, že stejnou otázku položili i učedníci Pánu Ježíši,
když jejich krajané byli zmasakrováni I oni
čekali , že jim Pán Ježíš dá
odpověď, ale on jim odpověděl jinak, než si přestavovali,. Asi takhle. Každý z
nás někdy zahyneme čili zemřeme.. Nevíme kdy jak ani proč, Takový je tento svět. Ale Bůh nás má rád a tak to zařídil, že pokud jsme s Bohem usmířeni
díky pokání a víře v Pána Ježíše, pak s
člověkem zahynulo sice jeho tělo ,ale
nikoliv duch a Bůh nás vzkřísí ne k
soudu, ale k životu. Takže na jedné straně to bolí, na druhé je naděje. A není
důležité jak zemřeme, co budeme muset vytrpět, ale podle Pána Ježíše, je
důležité, abychom byli spaseni a spasení
je dar pro každého, kdo činí pokání, věří
a miluje Ježíše Krista. Bůh tedy dopustí, to neznamená, že zaviní, že nás
potká bohužel i nějaké utrpení, ale pro nás má lepší život, lepší
existenci bez utrpení a smrti v nebi.
Pochopí ti lidé????