![](themes/GS_july_02/images/pixel.gif) |
Právě je 248 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 124977496 přístupů od 17. 10. 2001
|
| ![](themes/GS_july_02/images/pixel.gif) |
Život víry: Charakter Boha křesťanů.
Vloženo Čtvrtek, 21. březen 2024 @ 23:34:23 CET Vložil: Tomas |
poslal oko Bůh je duch.
Naše lidské představy o něm jsou nedokonalé, nevystihují plně Boží realitu. Bůh je pro nás skryt v nepřístupném světle. Je to, jako dívat se do slunce.
Žido-křesťanský Bůh se liší od všech pohanských bohů v jedné zásadní věci - je svojí podstatou vztahový. Toto nemá obdobu v žádném jiném náboženství.
Abychom
toto lépe pochopili, podívejme se na člověka, který byl stvořen k obrazu
Boha (Gn 1,27): také člověk je vnitřně vztahový; vztahy jsou tím naprosto nejdůležitějším v
životě každého člověka. Adam byl ve svém bytí nešťasten a neúplný, dokud neměl ženu. Vztahovost je úplně základním rysem celého stvoření - vztah mezi mužem a ženou zaručuje přežití lidstva.
Vztahovost je zakotvena dokonce i v mrtvé hmotě. Jakékoli dvě části makrokosmu i mikrokosmu mají mezi sebou vždycky vztah interakce (vztahu); říkejme jí vědecky třeba "gravitace".
Stvořitel - sám vnitřně vztahový - vložil tak podpis svého charakteru (o svojí vztahovosti) do celého stvoření.
Sám Ježíš explicitně nikdy ve svém učení nepoužil výraz "Trojice". Trojice je tedy pochopitelně až následným teologickým konstruktem církve - ovšem konstruktem zcela opodstatněným.
Ježíš nám totiž (implicitně) zjevuje svého nebeského Otce z pohledu lásky Syna k Otci - zosobněné lásky Ducha svatého vycházejícího ze Syna a volajícího Abba Otče (Gal 4,6). Zjevuje nám Boha Otce, který na Synovu žádost posílá svého svatého Ducha na stvoření (J 14,26).
Ježíš tedy hovoří o Bohu vnitřně vztahovém, který je sám v sobě společenstvím Lásky mezi Otcem a Synem. Jen takový Bůh může být zdrojem lásky i navenek, být milosrdným a slitovným i vůči lidem.
Výraz "Trojice" je tedy až dílem Ducha svatého, který byl poslán církvi, aby naučil apoštoly věcem, které by oni dříve neunesli.
(J 14,26) Ale Zastánce, Duch Svatý, kterého Otec pošle v mém jménu, ten vás naučí všemu a připomene vám všechno, co jsem vám řekl.
(J 15,26) Až přijde Zastánce, kterého vám pošlu od Otce, Duch Pravdy, jenž vychází od Otce, ten o mně vydá svědectví.
(J 16,12) Ještě vám mám mnoho co říci, ale nemůžete to nyní snést. Když však přijde On, Duch Pravdy, uvede vás do veškeré pravdy, neboť nebude mluvit sám ze sebe, ale bude mluvit to, co uslyší; oznámí vám i to, co má přijít. On mne oslaví, neboť z mého vezme a oznámí to vám. Všechno, co má Otec, je mé; proto jsem řekl, že z mého bere a vám to oznámí.“
(Gn 3,22) Pak řekl Bůh Jahve: „Hle, člověk se teď
stal jakoby jedním z nás, zná totiž dobro a zlo. Jen aby nyní nevztáhl
ruku a neutrhl též ovoce ze stromu života, nepojedl z něho, a tak nebyl
živ navěky!“
Sám Bůh zde hovoří o sobě jako o společenství.
Vyhnání z ráje byl od Boha akt milosrdenství vůči člověku. Tím dostal člověk naději na záchranu ze hříchu. Kdyby totiž svévolně okusil i ze stromu života, stal by se tím zlým navěky, bez možnosti obrácení - byl by v situaci zatvrzení jako jsou nyní zlí duchové - padlí andělé.
Jak správně naplňovat svůj život ve vztazích, aby byl životem smysluplným?
Rozeznáváme hned tři různé roviny vztahů (obraz Trojice ve stvoření?)
1.) Vztahy s ostatními lidmi, kteří žijí na této zemi - zvláště vztahy s nejbližšími v rodině, s přáteli, vztahy uvnitř církevního společenství, vztahy s jinak smýšlejícími ....
2.) Vztahy s anděly a svatými v nebi - Kristus jako člověk je uprostřed nich (Žd 2,11-16) a skrze něho máme společenství i se všemi, kteří jsou v nebi.
3.) Vztah k Bohu - skrze Kristovo lidství máme přímý přístup k nebeskému Otci.
Analogií těchto našich vztahů je trojrozměrný prostor (stvořený Bohem), ve kterém my žijeme (obraz Trojice ve stvoření?).
Náš životní prostor vyjadřujeme třemi různými osami. Na jedné vodorovné ose leží všichni lidé dosud žijící na zemi, na druhé vodorovné ose jsou andělé a svatí v nebi. Třetí svislá osa přináleží našemu vztahu s Bohem (první dvě osy představují vztahy mezi sobě rovnými, osa svislá symbolizuje nerovnost ve vztahu člověka vůči Bohu). Na průsečíku všech těchto tří os stojí osoba Krista (je i v nebi ve svém lidství i božství - je i s námi v jednotě svého tajemného těla ( církve ) - a je také Bůh (Bůh neuchopitelný lidským rozumem).
Křesťan má žít svůj pozemský život v plnosti tohoto prostoru všech tří os (tedy žít svůj život opravdově - ve 3D!)
Tak nás to učí i apoštol Pavel.
(Ef 3,16 ...) ... aby se ve vás posílil vnitřní člověk, aby Kristus vírou přebýval ve vašich srdcích a abyste byli zakořeněni v lásce a v ní měli svůj základ. Takto obdržíte sílu pochopit spolu se všemi svatými, co to je šíře, délka, výše a hloubka, poznáte Kristovu lásku, která přesahuje veškeré poznání, a vejdete svou plností ve veškerou plnost Boží.
Pokud mám totiž pohár vody pouze ve dvojrozměrném prostoru (nakreslený na papíře), tak s ním žízeň neuhasím! To nestačí!
|
Re: Charakter Boha křesťanů. (Skóre: 1) Vložil: rosmano v Pátek, 22. březen 2024 @ 00:35:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu) |
Lidské fabulace, spekulace, mýty a filosofování
Všichni pohanští bohové jsou vztahoví. Že je Bůh vztahový přece není důvod k vytváření vícehlavého božstva.
Dt 6:4: Slyš, Izraeli: Jahve, náš Bůh, je jediný Jahve.
Mk 12:28: Jeden zákoník slyšel, jak se přou, a když viděl, že on jim správně odpověděl, přistoupil a zeptal se ho: "Které přikázání je první ze všech?" 29Ježíš odpověděl:,,První je toto: Slyš Izraeli, Pán, náš Bůh, je jediný Pán, ................ 32Zákoník mu řekl: "Výborně, Mistře, měl jsi pravdu, když jsi řekl, že on je jediný a že není jiného kromě něho
|
Re: Charakter Boha křesťanů. (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 22. březen 2024 @ 05:39:42 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Není tu přece nikoho, kdo by zpochybňoval, že Bůh je jeden. A že Bůh je duch - nelze si ho tedy představovat jako osobu nějakého dokonalého člověka.
V tomto snad tu mají shodu všichni.
Ale poznat tohoto Boha blíž - v jeho srdci - to už jde jenom skrze dary Ducha svatého.
Kdyby totiž Pán Ježíš začal tehdejším lidem (kteří také věřili, že Bůh je jeden) učit o Boží Trojici, nastal by v jejich hlavách neskutečný zmatek; lidé by toto dozajista chápali jako učení o tří různých bozích.
Bez Ducha svatého tedy správně pochopit Ježíšovo učení nelze.
Faktem tu ale pořád je, že "jednoosobový bůh" by nemohl být Bohem dokonalým - pořád by mu samotnému scházel prvek vztahovosti, který by mu přidával až ten tvor vstupující s ním do vztahu.
Bohu skutečnému ale nelze nic přidat, co by už v sobě sám neměl v plnosti!
|
]
Re: Charakter Boha křesťanů. (Skóre: 1) Vložil: mikim v Pátek, 22. březen 2024 @ 19:58:30 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jednoosobivý Bůh Otec JHVH je ten nejdokonalejší Bůh jaký existuje. Nutit ho do jakýchkoliv vztahů je trapné a dětinské a římskokatolické. |
]
Re: Charakter Boha křesťanů. (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 24. březen 2024 @ 11:04:22 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | (Za 9,9) Velice jásej, dcero sijónská, hlahol, dcero jeruzalémská! Hle, přichází k tobě tvůj král. Je spravedlivý a vítězný. Pokorný, jede na oslu, na hříběti, osličím mláděti.
(Mt 24,30) Potom se ukáže znamení Syna člověka na nebi, a tehdy se budou bít v prsa všechny kmeny země. A uvidí Syna člověka přicházejícího na nebeských oblacích s mocí a velikou slávou.
(J 1,15) Jan o něm vydával svědectví. Volal: „To je ten, o němž jsem řekl: ‚Ten, který přichází za mnou, je přede mnou, neboť byl dříve než já.‘“
(Zj 1,7 ...) ‚Hle, přichází s oblaky‘ a ‚uzří jej každé oko, i ti, kteří jej probodli‘, a ‚budou se pro něho bít v prsa všechny kmeny země‘. Ano, amen. Já jsem Alfa i Omega, počátek i konec, praví Pán Bůh, Ten, který jest a který byl a který přichází, ten Všemohoucí.
(Zj 4,8 ...) Ty čtyři živé bytosti měly každá po šesti křídlech, dokola i uvnitř plno očí. A bez přestání dnem i nocí říkají: „Svatý, svatý, svatý Pán, Bůh Všemohoucí, ten, který byl a který jest a který přichází.“ A kdykoli ty živé bytosti vzdají slávu a čest a díky Sedícímu na trůnu, Žijícímu na věky věků, padne těch čtyřiadvacet starších před Sedícím na trůnu a pokloní se Žijícímu na věky věků; pak hodí své věnce vítězů před trůn a říkají: „Hoden jsi, Pane a Bože náš, Svatý, přijmout slávu a úctu i moc, neboť ty jsi stvořil všechny věci, z tvé vůle existovaly a byly stvořeny.“
(Zj 21,6...) A řekl mi: „ Stalo se. Já jsem Alfa i Omega, počátek i konec. Já dám žíznivému zadarmo napít z pramene vody života. Kdo vítězí, dostane toto jako dědictví; budu mu Bohem a on mi bude synem.
(Žd 2,10 ...) Slušelo se totiž na toho, pro něhož je všechno a skrze něhož je všechno, když mnoho synů přivedl do slávy, aby skrze utrpení učinil dokonalým původce jejich záchrany. Neboť ten, který posvěcuje, i ti, kdo jsou posvěcováni, jsou všichni z jednoho. Z toho důvodu se nestydí nazývat je bratry, když říká: ‚ Budu zvěstovat tvé jméno svým bratřím, uprostřed shromáždění tě budu opěvovat.‘ A opět: ‚Já mu budu důvěřovat;‘ a opět: ‚Hle, já a děti, které mi dal Bůh.‘
Pán Ježíš není jenom nějakým Božím poslem, je samotným živým vtěleným Božím slovem:
(Iz 55,6 ...) Hledejte Hospodina, dokud se dává najít, volejte ho, dokud je blízko. Ať ničema opustí svou cestu a zlý člověk své úmysly, ať se navrátí k Hospodinu, a on se nad ním slituje — k našemu Bohu, protože je připraven mnoho odpustit. Vždyť moje myšlení nejsou myšlení vaše, ani vaše cesty nejsou cesty mé, je Hospodinův výrok. Neboť jako jsou nebesa vyšší než země, tak jsou mé cesty vyšší než cesty vaše a má myšlení vyšší než myšlení vaše. Tak jako déšť či sníh padá z nebe a nevrací se tam zpět, nýbrž zavlažuje zemi a činí ji plodnou a úrodnou — dává zrno tomu, kdo rozsévá, a chléb tomu, kdo jí — tak bude mé slovo, které vyjde z mých úst: Nenavrátí se ke mně s prázdnou, nýbrž vykoná to, co si přeji, a zdárně dokáže to, k čemu ho pošlu.
|
]
Re: Charakter Boha křesťanů. (Skóre: 1) Vložil: rosmano v Neděle, 24. březen 2024 @ 13:47:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
????
Stando, co jako ty verše mají dokazovat ?
Motáš tady texty týkající se Boha Všemohoucího a Pána Ježíše Krista. Není mi jasné proč ? |
]
Re: Charakter Boha křesťanů. (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 24. březen 2024 @ 22:14:50 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
No, a v tom to právě je!
Blahoslavení čistého srdce, neboť oni uvidí Boha. |
]
Re: Charakter Boha křesťanů. (Skóre: 1) Vložil: rosmano v Neděle, 24. březen 2024 @ 22:44:32 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Hezkýý :-)
Tam kde je Bůh Jediný, tak oni tam vidí 3 ? Trojjediný ?
To ani apoštolové neměli tak čistá srdce, aby něco takového viděli... :-) |
]
Re: Charakter Boha křesťanů. (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 25. březen 2024 @ 07:16:14 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Apoštolové poznali Synův vztah k Otci (zosobněnou lásku - Ducha svatého) a toto svoje poznání nám předali.
Jak jsem nahoře vysvětlil - i člověk - Boží obraz - je "trojjediný" - důkazem přece je, že svádí uvnitř svého srdce vnitřní boje.
Kdo to tam tedy vlastně ve člověku spolu bojuje?
|
]
Re: Charakter Boha křesťanů. (Skóre: 1) Vložil: rosmano v Pondělí, 25. březen 2024 @ 12:39:21 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Ano, to apoštolové poznali.
A vždycky popisovali jako vztah člověka Ježíše, Mesiáše, k jedinému Bohu - Otci. Ne jako vztah Boha skládajícího se z více osob k sobě navzájem.
/ Kdo to tam tedy vlastně ve člověku spolu bojuje? /
1P 2:11: Milovaní, prosím vás jako cizince a příchozí: zdržujte se tělesných žádostí, které vedou boj proti duši; |
]
Re: Charakter Boha křesťanů. (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 26. březen 2024 @ 08:13:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A kde je původ oněch "tělesných žádostí? V člověku, nebo mimo člověka?
Kdo tam uvnitř lidského srdce tedy bojuje a s kým že to bojuje?
Neboť ze srdce vycházejí špatné myšlenky, vraždy, cizoložství, smilstva, krádeže, lživá svědectví, urážky. (Mt 15,19).
..."A vždycky popisovali jako vztah člověka Ježíše, Mesiáše, k jedinému Bohu - Otci."...
Vztah je vždycky mezi různými osobami. Také jen různé osoby mohou spolu bojovat.
Mohou ale také - jako je tomu v případě dokonalého Boha - být v dokonalé jednotě svého bytí.
(J 10,30...) Já a Otec jsme jedno.“
Židé se opět chopili kamenů, aby jej ukamenovali. Ježíš jim řekl: „Ukázal jsem vám mnoho dobrých skutků od svého Otce. Pro který z nich mne chcete kamenovat? “ Židé mu odpověděli: „ Nechceme tě kamenovat pro dobrý skutek, ale pro rouhání, že ty, člověk, děláš ze sebe Boha.“
|
]
Re: Charakter Boha křesťanů. (Skóre: 1) Vložil: rosmano v Úterý, 26. březen 2024 @ 11:11:14 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | / Vztah je vždycky mezi různými osobami. Také jen různé osoby mohou spolu bojovat. Mohou ale také - jako je tomu v případě dokonalého Boha - být v dokonalé jednotě svého bytí.
(J 10,30...) Já a Otec jsme jedno.“ !
A to jako má být ten případ dokonalého Boha v jednotě svého bytí ??
Ehmm, Stando
My jsme také různé osoby v dokonalé jednotě svého bytí - jako v případě dokonalého Boha ? A tedy jsme každý plně Bohem ?
J 17:21: aby všichni byli jedno jako ty, Otče, ve mně a já v tobě, aby i oni v nás byli jedno, aby svět věřil, že jsi mne poslal ty. 22 Slávu, kterou jsi mi dal, jsem dal jim, aby byli jedno, jako my jsme jedno — 23 já v nich a ty ve mně, aby byli přivedeni k dokonalé jednotě a aby svět poznával, že jsi mne poslal ty a že je miluješ tak, jako miluješ mne. / Židé se opět chopili kamenů, aby jej ukamenovali. Ježíš jim řekl: „Ukázal jsem vám mnoho dobrých skutků od svého Otce. Pro který z nich mne chcete kamenovat? “ idé mu odpověděli: „ Nechceme tě kamenovat pro dobrý skutek, ale pro rouhání, že ty, člověk, děláš ze sebe Boha.“/
???
A co jako ?
Ježíš jim zdvořile odpověděl, že nedělá ze sebe Boha:
"34 Ježíš jim odpověděl: „Což není ve vašem Zákoně napsáno: ‚Já jsem řekl: Bohové jste‘? 35 Jestliže ty, ke kterým se stalo slovo Boží, nazval bohy, — a nemůže být zrušeno Písmo — 36 proč mně, kterého Otec posvětil a poslal na svět, říkáte: ‚Rouháš se,‘ protože jsem řekl: ‚Jsem Boží Syn‘? "
|
]
Re: Charakter Boha křesťanů. (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 27. březen 2024 @ 08:06:25 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Jsme obrazem "obrazu Boha v osobě Ježíše Krista", jsme obrazem Boha ve stvoření.
|
]
|
|
|
|