Hledání: Sebezničení čast 3
Vloženo Sobota, 19. březen 2005 @ 09:04:54 CET Vložil: Ferda |
Sebezničení - část 3
Přeceňování sama sebe
Tantalos je jiný řecký hrdina. Je to syn otce
boha Dia, který jej zahrnuje bohatstvím a zve jej k hostině bohů. Tam se
Tantalos napije medového sladkého nektaru a ji pokrm bohů ambrosii, která dává
nesmrtelnost. Tantalos zpychne, chlubí se tajemstvími, která mu bohové svěřili. Ve
své zpupnosti chce vyzkoušet vševědoucnost bohů, zabije svého syna Pelopa a
nabídne ho bohům za pokrm. Jen Deméter ve svém smutku pro dceru Persefonu pojí
kousek plece, ostatní bohové poznají zavražděného syna a složí jej zase dohromady, krásnějšího, než
byl dříve. Tantalos je za trest vypuzen do podsvětí. Tam musí trpět trojí
muka.Ve vedru stojí v rybníku s křišťálově čistou vodou. Ale jakmile se
skloní a chce se napít, voda ustoupí. Trpí hrozným hladem. Nad jeho hlavou
jsou větve plné šťavnatých hrušek, jablek a fíků. Když však po těchto
plodech sáhne, vyžene jej bouřný vítr až vzhůru do oblak. A do třetice visí
nad ním uvolněné mohutné skalisko, které každým okamžikem hrozí, že se
sesuje a Tantala rozdrtí.
Tantalos zastupuje
lidi, kteří si myslí,že se jím všechno podaří. Ve svém sebepřeceňování
se k sobě chovají ukrutně. Nedbají na svá omezení. Provokují Boha tím, že
nedbají žádných zákonů. Jejích přeceňování sebe sama vede k tantalovským
mukám. Z pět se stáhne všechno, po čem sáhnou, aby utišili hlad nebo žízeň, jsou
to lidé, kteří v samém nadbytku zahynou hladem a žízní, protože ztratili
schopnost těšit se z okamžiku, užít toho,co,se jim nabízí. Stále tíhli výš
a výš. Teď jsou obklopeni životem se všemi jeho dary, a přece z něho nic
nemají,Překročit svou vlastní míru, to je podlé této pověsti kruté jednání
vůči sobě.
Tantalos je také
obrazem člověka chamtivého.Tak se na to dívá Schellenbaum. Tantalos podává
bohům k jídlu vlastního zabitého syna, a to je znamení jeho nestřídmosti. "Ve
své nestřídmosti zničí své vlastní tělo a svou krev - strašný obraz sebezničení
- a je za to zmíněným způsobem v podsvětí potrestán. Chamtivec zneužívá
své tělo až do zničení, je za to raněn neschopnosti cítit požitek". Chtivost
braní skutečnému prožitku. Chamtivec chce prožitek uchvátit - a nedojde žádného
uspokojení. To jsou "Tantalová muka chamtivých lidí". Chamtivec nemůže
nikdy užívat. "Čím víc konzumuje,tím méně může vychutnávat". Chamtiví
lidé nejsou nikdy spokojeni. Stále se domnívají,že přišli ještě zkrátka, i
tehdy,kdy konzumovali to nejdražší a nejlepší. Protože nežijí v okamžiku
a neumějí okamžiku užívat, je jejích chtivost nenasytná. V požitku už
vyhlížejí za požitkem ještě větším. Tak škodí sami sobě, chovají se k
sobě krutě a připravují tak sami sobě muka Tantalova. Jsou odsouzeni k
tomu,aby žili"kolem" života, aby se rozhlíželi po požitku, a přece
jej nikdy nemohli vychutnat.
z čas. Prameny zdraví vybral Ferda
|