Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Klaudie.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16656, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 430094, adminů: 60, uživatelů: 5253  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 556 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

gregorios777
rosmano
oko
Ekrazit

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116858827
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Lupusovi o trojičním dogmatu
Vloženo Čtvrtek, 14. červenec 2005 @ 19:27:15 CEST Vložil: Bolek

Studijní materiály poslal vendaor

7/ LUPUS napsal: "... víra v Nejsvětější Trojici (je) odvěká víra křesťanů, kterou věřili od počátku..."



Toto není pravda: posuďte sami;

„S učením, že Duch je Kristus, se setkáváme všude tam, kde se důkladně zabývali Starým zákonem“, čteme Dějinách dogmatu od Harnacka, str.35;

“Rozhodně je zřejmé, že u apoštola Pavla netvoří Bůh, Kristus a Duch svatý trojici božských osob ve smyslu pozdějšího dogmatu o Bohu ve třech osobách“, napsal F.Kovář v Základech novozákonní teologie, str.37;

„Nejstarší církev žila vírou, že Ježíš Kristus sám neviditelně řídí církev svou, neboť řekl: Já jsem s vámi až do konce světa.“ My se pevně držíme původního pojetí církve jako těla Kristova, kde je sám Spasitel hlavou a řídí ji prostřednictvím biskupů a kněží“, napsal církevní historik Pavel Aleš v knize Církevní dějiny, Prešov,1978;

„Lze doložit, že trojné rozdělení pozdějších vyznání / Otec, Syn, Duch/ bylo nejstarším formulacím, shrnující víru prvních křesťanů, ještě neznámé. Jejich zaměření je výlučně kristologické. Podobně lze doložit, že všechny výpovědi, které jsou v pozdějších vyznáních ve třetím článku sdruženy s Duchem svatým, zmiňují nejstarší kristologické formule jako přímé funkce Kristovy. Prvokřesťanská teologie byla skoro výlučně kristologická“, napsal O.Cullmann, v časopise Kerygma und Dogma, I.1955;

Zmíněný historik Harnack:“Dogma je ve své koncepci i vybudování dílem řeckého ducha na půdě evangelia.“ R.Říčan dodává:“Zesvětštění křesťanství začalo již ve 3.století.“ – Říčan,Základy křesťanského učení, str.174;

Podle Tertuliána je Duch od Boha i Syna zástupná moc Synova.“; „Výraz trojice se u Irenea nevyskytuje.“; „Na synodu v Alexandrii zůstaly prázdnými slovy pokusy rozlišit působení Ducha od působení Syna.“- Harnack,Dějiny dogmatu,str.94-5,182;

„Řehoř bohoslovec chtěl prosadit na II.Všeobecném sněmu v Cařihradě tézi, že Duch svatý je Bůh. Sněm to však neschválil. Bazil Velký řekl:“O Duchu pravdy jsme vyučeni, že vychází od Otce, nazývá se Duchem Kristovým neboť je sjednocený s Kristem. Bez Syna si Ducha svatého ani neumíme představit.“-Š.Pružinský,Patrologia,II.,str.130;

„Duch svatý je nová forma Kristovy existence“,píše A.Jankowski v knize Duch dokonawce, str.61.71;

„Podle některých komentátorů je Duch ve Zjevení Jana Pán Ježíš“, tamtéž, str.120;

Ducha svatého ztotožňovali s Ježíšem Kristem také E.Schweitzer a I.Herrman; „Překvapivě často se připisuje v Bibli identické dílo Ducha svatého Pánu Ježíši Kristu“, napsal zmíněný A.Jankowski v jiné své knize, Zarys pneumatologii nowego testamentu, str.63-65;

„Kristus je Duchem Božím“, míní F.Žilka v knize Pavel z Tarsu, str.191;

„Podle teologické školy CČSH je Duch svatý totožný s Duchem Kristovým“,čteme v Trojiční teologii od Z.Kučery, „V Hermově Pastýři je Logos stejný s Duchem svatým: praexistentního Ducha svatého, který vše stvořil, nechal Bůh sestoupit do těla, jež vyvolil; Duch svatý přijal člověčenství, přebýval v těle, aby nás vykoupil“, tamtéž;

„Spojení křesťanství s řeckou filosofií ochromilo křesťanství v jeho nejhlubších základech“, napsal Z.Trtík v knize Vztah já a ty a křesťanství, str.10;

„V učení o trojici přetváří Atanasius neoplatonské motivy“, míní Š.Pružinský v Patrologii II.,str.107;

„Neoplatonismus užívali Origenes, Bazil Velký i Řehoř z Nisy“, potvrdil P.Aleš v Církevních dějinách,str.126;

„Když se ve 2.století přeneslo těžiště křesťanské církve z oblasti judské do řecké, sáhli apologetové k helénistickým pojmům a kategoriím. Teologie se jim stala druhem křesťanské filosofie“, napsal Z.Kučera, Trojiční teologie, str.48.64;

„Z Filona a neoplatonismu převzala teologie nejen obecnou ideu Boha, ale i učení o trojjedinosti božstva“, můžeme číst v Dějinách náboženství od Kryveljova, 1981;

„Eusebius z Cezareje zastupoval v Nicei vyznání Jeruzaléma a za ním stála palestinská tradice. Mohlo poskytnout jednotnou základnu, avšak koncil je odmítl a uvrhl do klatby. Niceum není psáno v biblických pojmech, nýbrž v řeckých“, čteme opět v Trojiční teologii,I.,str.85, 87,89;

„V křesťanském starověku a středověku čerpali teologové plnou měrou z řecké filosofie“, míní autor knížky Třikrát o Bibli.;

„Vyznání z roku 381 odmítá nauku Marcella z Ancyry, podle níž měl Syn na konci věku předat plně a zcela vládu nad zemí Otci.“ –Trojiční teologie I., str.93;

„Sněmy nebyly výsledkem pilného studia poctivých bratří. Někdy přikázal věřit ve vyznání císař,např.Theodosius I., který nařídil přijmout Niceské vyznání jako závaznou formu náboženského vyznání“ potvrdil P.Aleš v Církevních dějinách, str.173;

Závěrem: Apoštol Pavel si bere za svědky celé nebe, ale nikde se nezmiňuje o „třetí osobě“. Komu pak budete bratři více věřit, teologii nebo Božímu slovu?

I.Tim.5,21:“Zapřísahám tě před Bohem a Kristem Ježíšem, a před vyvolenými anděly….“;

I.Tim.6,13:“Vyzývám tě před Bohem, který dává všemu život, a Kristem Ježíšem………“;

II.Tim,4,1 :“Před Bohem a Kristem Ježíšem…………tě zapřísahám… „;



Pokoj vám




"Lupusovi o trojičním dogmatu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 7 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Lupusovi o trojičním dogmatu (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 14. červenec 2005 @ 20:16:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Výborně Karle,

nemyslím si, že ta jména těch teologů jsou zanedbatelná. Ať bratři vidí, že v této otázce alespoň ta protestantská teologie nemusí být černobílá.

S pozdravem Karels




Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy