 |
Právě je 350 návštěvník(ů) a 3 uživatel(ů) online: martino Willy rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 114796596 přístupů od 17. 10. 2001
|
|  |
Recenze: Viky, Viktor a Bůh – ještě jedna recenze
Vloženo Neděle, 30. prosinec 2007 @ 16:53:45 CET Vložil: jakobin |
Kniha Viky, Viktor a Bůh je knihou, která popisuje zmatek postmoderního člověka – ženy ve světě relativní politické, ekonomické a morální svobody, který řeší nejprve „uvěřením“ a vstupem do církve, která silně (slovy Vojtíška) vyvíjí tlak na konformitu.
Tato žena volí dobrovolná pravidla, dobrovolné poddání se autoritám, dobrovolně vpouští do svého života omezující myšlenky a dává prostor lidem, kteří jsou jejich nositeli. A tento prostor dává natolik, že přestává být sama sebou. Domnívá se, že svůj zmatek vyřeší sňatkem s křesťanem, ale tím se její zmatek a pocit nesvobody naopak prohloubí. Vše nakonec vyústí ve vzpouru proti implantovaným hodnotám a ve vztah s Viktorem, člověkem, který své pochybnosti neřeší mantrickým opakováním naučených veršíků, ale hýčká si je a otevřeně se k nim přiznává. Pro mě byl popisovaný kontakt s charismatickou církví jen do prózy převedený můj vlastní zážitek, který jsem sepsala v Skryté tváři charismatismu. Úsměvné mi připadaly shodné detaily- jako perník s kakaovou polevou a kokosem (to je nejspíš celocírkevní mor, možná by si ho mohly církve dát na prapor do znaku J) nebo sborová dovolená spojená s brigádou a modlitebními. Nebo houpání se v kolenou, zatínání pěstí, lehký záklon a volání Haleluja. To jsem autorku podezřívala, že je z mého bývalého sboru. V charismatickém sboru hlavní hrdinky nalezneme všechny mnou a dalšími kritizované rysy- nátlak na placení desátků, extrémní démonologii, pseudopřátelské vztahy, problematické vztahy žen a mužů, fenomén svobodných sester po třicítce, tlak na uniformitu, překrucování písma a jeho zneužívání, charismatickou nadřazenost (která vyústila ve sborový rozkol, kdy „ti duchovnější“ opustili „ty méně duchovní“) a mohla bych vypočítávat dále a dále.
Knížka Viky, Viktor a Bůh je ale kniha, která pojednává nejen o charismatické zbožnosti a jejím zploštělém vnímání reality, pro mě je to především „ženská“ kniha. Ženou je hlavní hrdinka a žen se v románu vyskytuje více. Dokonce tolik, že mě to přivedlo k úvaze nad úlohou žen v charismatické církvi. Všimněme si, že v charismatickém sboru, který popisuje autorka, ale je možné to potvrdit i vlastní zkušeností, se vyskytuje starší sestra (paní Vláčilová), která má určitou autoritu, dbá na morální čistotu (druhých) a prezentuje své časté prorocké vhledy (do nejrůznějších soukromých i veřejných situací), často se modlí. Jedná se o šedé eminence sboru. Jsou to také právě ženy, které jakoby zprostředkovávají mužům dostatečný obdiv a pozici, kterou pak tito sebejistě a potěšeně zaujmou. A jsou to zase ženy, které se starají o domácnost a vedou děti, zatímco jejich muži se věnují „duchovním záležitostem“. Přes svou nepopiratelnou pracovitost, nasazení a oddanost ideologii, ženy jakoby hrají druhé housle (mají poslechnout, následovat manžela, podpořit ho, byť říká nesmysly nebo činí špatná rozhodnutí). Charismatismus totiž ženy používá pro své účely (ba se dokonce dá říci, že na nich staví) a zároveň je staví na druhou kolej. Nicméně toto je téma, kterého se kniha dotýká jen okrajově, vrátím se teď k hlavní dějové linii. Myslím, že autorka snad vědomě snad nevědomě popsala rozšířený generační omyl velké části ženské populace. A sice- tvé zmatky a potíže vyřeší muž. Navzdory veškerému vývoji posledních desetiletí v genderové otázce, navzdory veškeré emancipaci a feminismu, navzdory tomu, že muž na mateřské dovolené přestává být k smíchu, a ženy někdy vydělávají více než muži, totiž my ženy stále očekáváme od partnerů to, že nás povedou…že budou duchovně (i osobnostně) o krok napřed, že budou mít mužný vědoucí úsměv a pohotovou odpověď na naše otázky a zmatky, že ve všedním stereotypu neztratí humor, nadhled, galantnost, že prakticky vyřeší lecjaký problém, že budou osobností, že budou někým, s kým nás bude bavit žít. Jenže takový muž je neexistující ideál a doufat v něj je naivita. Nemůže být východiskem hledat ho. Nás (žel) čeká mnohem prozaičtější výzva- musíme se naučit žít s humorem, i když partnerovy vtipy jsou stále stejné, jeho životní nálada střídavě stoupá a klesá, nadhled se ne vždy daří a správné pochopení situace se mu někdy povede, až když je to už neaktuální. Musíme mít také odvahu k stejně nekompromisnímu pohledu do zrcadla a k sebeironii (i když ta hlavní hrdince rozhodně nechybí). Pro mě totiž konec knihy – vztah s praktickým a realistickým Viktorem není happy-endem. (tedy bylo by to krásné, kdyby se tomu dalo věřit, člověk by zamáčk slzu a Viky by to po všech těch útrapách s Kamilem přál, škoda, že jsem takovej cynik a skeptik). Každý vztah, ať už manželství věřících či nevěřících vyžaduje přemáhání, kompromisy, oběti a pěkně perné chvilky neporozumění a bolesti. Ať si nikdo nemyslí, že tomu uteče. Viky to dál nepopisuje, ale jsem přesvědčená, že jí čeká život v realitě v plné dávce naservírovaný s celou svou syrovostí. A také ji čeká jedna z nejtěžších životních lekcí…naučit se s partnerem komunikovat, i když zrovna nesplnil mé představy, i když mě zrovna ranil a ublížil, naučit se komunikovat ne tak, že mu chrstnu do obličeje sprchu jeho nedostatků a udělám si to po svém, ale že mu konstruktivním způsobem nabídnu vlastní pohled na věc a ochotu spoluúčastnit se na řešení našeho společného problému, kterým jeho zraňující chování je. Nejraději bych zavřela oči nad očekávaným a později narozeným dítětem hlavní hrdinky. Ono to totiž do toho momentu objevení těhotenství vyznívá jako groteska- pozorujete laboratorní myšku za překážkou, která neví, že kousek vedle má východ…a vy se smějete, jak jí to dlouho trvá, než ho najde a jak u toho blbne. V momentě, kdy Viky řekla, že je těhotná, mě zamrazilo. V tomto momentě kniha získává ještě tragický element. To není něco, o čem si „podiskutujeme“ tady na GS, to není něco, nad čím pokývají hlavou církevní autority, to není něco, co lze odsunout stranou jako těžko řešitelné a zapomenout. Charismatismus je ideologie, která naprogramuje vaše myšlení tak, že to ovlivňuje celý váš rozhodovací aparát a zasáhne to celý váš život, život vaší rodiny, život vašich dětí. A je to zhoubné. A nutno říci, že obětí charismatismu není jen dítě hlavní představitelky, ale celá řada jiných dětí, jejichž rodiče byli charismatismem semleti a semílání a jejichž mozek byl vyluhován charismatickým louhem. Charismatismus tak, jak jsem ho poznala já, hlavní hrdinka, a stovky a tisíce dalších lidí vytváří celou soustavu chimér a nutí své následovníky potlačovat většinu své racionality. Hrdinka knihy tedy po procitnutí inklinuje k ateismu, ze kterého nejspíš vyšla, a znovu se ke své amputované racionalitě přihlásí. (Že by ovocem charismatismu byl ateismus? „po ovoci je poznáte“. ) Hlavní hrdinku a zřejmě i autorku knihy potkalo totéž co mě- vystřízlivění z opia charismatismu. Jsme obě na stejné cestě hledání „jak to je tedy správně? a kudy teď jít?“ a v tom se s ní cítím spřízněna. Jen bych měla takový skromný návrh, abychom raději v žádného chlapa nedoufaly…. J))Věřím totiž, že smysl bytí leží ještě někde hloub než ve vztahu se „spřízněnou“ duší a že musíme nalézt opravdový zdroj síly a lásky, který nezklame ani když partner vedle nás kolabuje při konfrontaci s našimi představami. Zakončím citátem z Komenského: Vtom aj znovu hlas zavzní „Navrať se.“ Já nevěda, kam se navrátiti, ani kudy z té mrákoty vyjíti, truchliti začnu: a aj hlas potřetí volá: „Navrať se, odkuds vyšel, do domu srdce svého, a zavři po sobě dvéře.“ jakobin
|
Podobná témata
 |
|
Hezký Nový rok Jakobínko. (Skóre: 1) Vložil: likvid v Úterý, 01. leden 2008 @ 17:32:26 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ty, která jsi ten prašpatný charismatismus dlouhá léta i s manželem budovala chceš snad tvrdit , že jsi oběť ? No, při vší úctě nemohu vzít vážně , to co jsi napsala. Jednak jsi zradila vlastní sbor a virtuálně jsi bodla kudlu do zad svému pastorovi, druhak hážeš hrušky, jablka a Litvínovské dlažební kostky do jednoho pytle. Pro pochopení Tvých bolístek by mi stačla odpověď na jedinou otázku : " Kdo Tě násilím dovlekl do Litvínovského sboru CB, kdo Tě nutil se podílet na životě sboru, kdo Tě nutil vést chvály, kdo nutil Tvého manžela být starším, kdo to vše za Vás dělal ? " Nebylas to náhodou Ty sama ? / Nebo to vše za Tebe udělali ti zlí charismatici ? /
To co říkáš je lež :
Charismatismus je ideologie, která naprogramuje vaše myšlení tak, že to ovlivňuje celý váš rozhodovací aparát a zasáhne to celý váš život, život vaší rodiny, život vašich dětí. A je to zhoubné. A nutno říci, že obětí charismatismu není jen dítě hlavní představitelky, ale celá řada jiných dětí, jejichž rodiče byli charismatismem semleti a semílání a jejichž mozek byl vyluhován charismatickým louhem.
Dle této logiky je zhoubná i voda, lze se v ní totiž utopit. CO na tom, že je nezbytná k životu. Tvůj Péťa |
Re: Hezký Nový rok Jakobínko. (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Úterý, 01. leden 2008 @ 19:30:25 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zradila Jackie Litvínovskej sbor CB?
Neni povinností nikoho zustat ve svym domovskym sboru a každej má právo jít pryč, když už tam neni rád, neni-liž pravda? Jackie svuj úmysl skončit s velenim sborovejch chval uznámila místnímu presbyteriátu několikměsíců předem, tak, aby si za ní mohli na jít odpovídající (v rámci možností pochopitelně) náhradu, vzpomínám si správně?
Bodla Šimmerovi kudlu do zad?
chronologie: -výstup Jackie z CB -její vyobcování z mamiňáckýho klubu pro nevěřící pod patronátem Litvínovskýho CB -dopis bomiho a tinmara sboru CB Lit. -kampaň proti Jackiinýmu CD se strany velení CB Lit. Takže sečteno podtrženo; spíš než aby bodla Jackiekudlu někomu do zad, tak si přes ní někdo vyřizuje účty s jejím manželem. Máte na to někdo jinej názor?
zbytek mužeme prodiskutovat, chcete-li
|
]
|
|
Re: Viky, Viktor a Bůh – ještě jedna recenze (Skóre: 1) Vložil: Simon v Čtvrtek, 03. leden 2008 @ 17:20:06 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Milý Likvide, ta recenze je pěkná. Trochu mě děsí tvoje reakce. Vrazila nůž do zad, zradila. Tak byli vždy častováni "odpadlíci" od autoritativních systémů. I u nás. Vzpomíná někdo ještě? To by ale bylo důkazem, že se Jakobin nemýlí. simon |
|
|
Re: Viky, Viktor a Bůh – ještě jedna recenze (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Neděle, 13. leden 2008 @ 18:57:19 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Možná si nyní mnohé popudím, ale také jsem si knihu přečetl a rád bych napsal pár řádků. Nikdy jsem nepřečetl knihu za odpoledne, na jeden zátah. Tato je první. Chvílemi mi běhal mráz po zádech, jak autorka, bez ironie a čistě popisně, popsala charismatický sbor. Jestliže jsem se v někom poznal, pak mám blízko ke Kamilovi – jen nejsem hezký jako on. Mám však stejné sklony k egoismu. Mám ale ženu, kterou miluji stále více a více a která to unesla, a toto bylo nastavené zrcadlo. Mimochodem, i já jsem velmi neohrabaně hledal Boží vůli. Přiznám se rovněž, že mám osobní zkušenost s dovolenými s modlitebními řetězy a vyučováním dvakrát denně. S tím rozdílem, že jsem na nich byl vždy naplněn a – jak v knize bylo řečeno – často jsem setrval do brzkých ranních hodin. Kázání pastora Svobody bych si asi řádně užíval a rovněž bych měl problém s kazatelem obhajujícím akupunkturu :-)
A nyní kritičtěji. Autorka zde popsala problémy manželství, které přesahují charismatismus až do sekulární sféry a s řadou jevů se lze setkat téměř všude. Například muž žijící ve svém světě zaměstnání, či koníčků, který nechá ženu nést celé břímě rodiny. Jedna věc je ale v románu – alespoň pro mne – nestravitelná. Z řady popsaných jevů mne – věřím – vyváděl Bůh, když jsem jej hledal a četl Bibli. Modlitby mi problémy nikdy nezpůsobovaly. Dokonce bych si troufl říci, že modlící se manželský pár je v soudobém evangelikalismu jev takřka vymírající. Tak například Dereka Prince jsem mohl odmítnout právě proto, že jsem se modlil a četl Bibli. Někdy jsem si na to bral i dovolenou. Mám proto zkušenost zcela opačnou: není vysvobozující – jako pro Viky - zjištění, že „Bůh není“ a že vysvobozením je jít cestou svého srdce za mužem svých snů a opustit manžela. Ze zásady odmítám, že takto Bůh někoho vede. Vysvobozením bývá často jeho zásah a síla, kterou dává jen On (ale že to někdy trvá...) a rovněž vysvobozením je najít skutečnou tvář nebeského Otce.
Ačkoliv autorka velmi trefně ukázala někdy na absurditu používání univerzálních veršíků, přesto Bible o například poddanosti ženy muži (nikoliv nadvládě muže) mluví, i když s tím právě já mám problém, protože tak nerad něco vedu a nesu zodpovědnost. Celý příběh proto nese trochu nádech bezmoci a zoufalství a zdálo by se, že kdo bere vážně věci, které Bible uvádí, stává se anachronikem. A nyní si to asi hodně rozházím, ale konec, ve kterém Viky odchází s malým dítětem za mužem svých snů se mi zda velmi nemravný... Nikterak tím ovšem nesnižuji realitu a tragičnost popisovaného. Autorka musí mít jistě hlubokou a osobní zkušenost, protože barvitost a detailnost, včetně mistrně popsané atmosféry, si jistě nelze vymyslet. Dokonce bych hledal i spíše letniční než charismatické zabarvení daného společenství – s notnou dávkou charismatického učení.
Pastýř
|
Re: Re: Viky, Viktor a Bůh – ještě jedna recenze (Skóre: 1) Vložil: jah v Neděle, 13. leden 2008 @ 22:01:47 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vyústění příběhu Viky je bezesporu nemravné, neboť nemravným charismatickým systémem zpotvoření aktéři budou ze svého přitozenosti hledat spíše řešení jednoduché a snadné, byť nemravné, nežli řešení mravné ale přitom pracné a s nejistým výsledkem. Nemravný systém, který vede k nezodpovědnosti, lenivosti a jehož exponenti jsou schopni učinit cokoliv nemravného, pokud to prospěje "dobré věci", jaksi nevyhnutelně předznačuje i nemravné konce životních peripetií našich "hrdinů".
Nedomnívám se proto, že by nemravný konec byl pouhou svévolí autorky. Už proto, že nejde o charismatickou publikaci, u kterých je zvykem, že autor svévolně vede své čtenáře tam, kde je chce mít. Troufám si naopak říci, že autorka tyto ambice nemá. Nemohu, než souhlasit se zjištěním jakobin: Hrdinka knihy tedy po procitnutí inklinuje k ateismu, ze kterého nejspíš vyšla, a znovu se ke své amputované racionalitě přihlásí. (Že by ovocem charismatismu byl ateismus? „po ovoci je poznáte“. ) Ti, které zrůdný systém semele, z principu ztrácejí víru a jejich konce jsou horší, nežli začátky.
Má-li někdo nestravitelný problém s tím, že by mohly být modlitby problémem, pak doporučuji zkušební testy podobného rázu:
- modlit se růženec několik hodin denně (mantrický výplach mozku) - vyskytne-li se závada v domácnosti, úpěnlivě volat k Bohu, aby ji odstranil (zneužívání Boží milosti, upadání do hříchu lenosti) - modlitbou, čtením a půstem usilovat o zařízení úklidu v domácnosti (dtto) - pozitivní vyznávání opraveného splachovače na WC s očekáváním, že se tak stane, apod.
Zrůdný systém zničí ve svých obětech i tu poslední špetku zdravé komunikace s Bohem a modlitby, které fungují jako vyvolávání džina, aby splnil tři přání, nemohou problémy nezpůsobovat.
|
]
Re: Re: Re: Viky, Viktor a Bůh – ještě jedna recenze (Skóre: 1) Vložil: Libby v Pondělí, 14. leden 2008 @ 03:40:32 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nemohu se zastavat tohoto nazoru pane jahu. To se jen ukazalo, ze autorka nedavala viru Bohu skrze Jezise Krista jako Pana, ale lidem, cirkvi, sboru, predstavenym. Stavela na necem jinem nez nam rika Pismo. Knihu jsem jeste necetla, protoze ji nemam, ale soude podle toho co se zde pise, vyvozuji. |
]
Re: Re: Re: Re: Viky, Viktor a Bůh – ještě jedna recenze (Skóre: 1) Vložil: jah v Pondělí, 14. leden 2008 @ 09:41:47 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | O.K. Kdo by se takových názorů zastával, paní Libby? Snad jen ti, kdo jsou takovým systémem zotročeni a dosud neprohlédli. Osobně bych se však zdráhal dávat rovnítko mezi autorku knihy a její hlavní postavu. Dokonce bych ani nedával absolutní vinu Viky za to, že stavěla na něčem jiném než Písmu. Hlavním viníkem je zde totiž systém, který nevratně poznamenává všechny, kteří do něj spadli. |
]
Re: Re: Re: Viky, Viktor a Bůh – ještě jedna recenze (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Pondělí, 14. leden 2008 @ 07:48:33 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý Jahu,
píšeš: "Má-li někdo nestravitelný problém s tím, že by mohly být modlitby problémem, pak doporučuji zkušební testy podobného rázu:
- modlit se růženec několik hodin denně (mantrický výplach mozku) - vyskytne-li se závada v domácnosti, úpěnlivě volat k Bohu, aby ji odstranil (zneužívání Boží milosti, upadání do hříchu lenosti) - modlitbou, čtením a půstem usilovat o zařízení úklidu v domácnosti (dtto) - pozitivní vyznávání opraveného splachovače na WC s očekáváním, že se tak stane, apod."
Všechny věci jsou odporné, o tom není sporu. Rád bych jen nadnesl, že se jedná o román. I když romány obecně byly v historii mnohem více výmluvnější a vlivnější než sáhodlouhé odborné rozbory. Jako notorický kritik charismatismu si však, věřím, mohu dovolit i jiný úhel pohledu. Mohu upřímně vyznat, že jako bývalý a dlouholetý člen charismatického sboru jsem se s podobnými věcmi setkal okrajově a jednalo se o spíše lidovou zbožnost, která se u autorit nesetkávala s podporou. Utíkat od problémů, které se mají řešit „fyzicky“ do duchovní sféry byl vždy můj problém a vadilo mi, že jsem byl naopak od toho systematicky zrazován :- ) Tím ovšem netvrdím, že se s tím nelze setkat, jen asi ne v tak rozšířené formě.
Pokud má román autentické ambice, pak zde vidím zásadní problém, a to, že žena, která byla zatím slabá ve své víře, byla vedena k vynucování Božího zjevení pro manželství a podobně. Obyčejná lidskost, pochopení pro slabost, empatie a láska k člověku je to, co vidím jako problém hrozného soukolí, které autorka popsala a kde je systém ceněn více než člověk. Věřím ale, že uvnitř takového systému je možné prozření, je ale velmi bolestné, dlouhodobé a nesnadné. Buďme ale upřímní, pokud studujeme historii mladých křesťanských hnutí skrze historii, nejedná se o nic nového pod sluncem. Ještě bych si troufl dodat, že má-li závěr příběhu autobiografický ráz, pak to poslední, čeho bych byl schopen, je Viky soudit. Pastýř |
]
Re: Re: Re: Re: Viky, Viktor a Bůh – ještě jedna recenze (Skóre: 1) Vložil: jah v Pondělí, 14. leden 2008 @ 09:20:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Samozřejmě, že nejde o záležitosti většinové. Kdyby tomu tak bylo, nebyly by tyto komunity schopny prakticky fungovat a rozpadly by se velice rychle už jenom proto, že by nikdo neudělal ty nejzákladnější věci (pronájem shromažďovací místnosti, upečení perníku s kokosem, atd.).
Je však pro tento systém příznačné, že takto praktikující Kamil je vnímán jako duchovnější a duchovně převyšující ostatní. Podobně i pastor Svoboda nemusí na nic sáhnout, stačí se pomodlit a již se louka hemží ochotnými dělníky, kosícími trávu.
Autority tedy z principu nebudou podporovat duchovní řešení fyzických problémů u svých oveček, neboť by tak přišli o vlastní výsadu. Rozhodně nebudou stát o scénář, kdy se namísto práce pomodlí a místo toho, aby naběhlo mraky ochotných dělníků, stanou se z jindy poslušných oveček také "duchovnější" nadovečky, které se místo chopení kosy a hrábí začnou modlit za to, aby byla louka posekaná, či dokonce pozitivně vyznávat, že už posekaná je. Toto opravdu není v zájmu autorit.
Má-li někdo představu, že charismatismus takto pojatý lze reformovat dodržováním jeho vnitřních pravidel, obávám se, že jde o představu klamnou. Je-li systém principiálně špatný, nelze se spoléhat na to, že sám sebe změní k lepšímu. Zejména, když ho realizují lidé se všemi lidskými slabostmi.
Najde-li se někdo, kdo by Viky za nemravné vyústění její životní situace odsoudil, pak by se měl zamyslet nad otázkou, zda by pro ni bylo lépe, kdyby skončila standardním způsobem, jak končívají oběti tohoto systému, které se dostanou do neřešitelných vnitřních i vnějších konfliktů - psychickým zhroucením a nekonečnou psychiatrickou léčbou. V takovém případě se ovšem viník hledá snadněji. V obou případech je však viník stejný. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Viky, Viktor a Bůh – ještě jedna recenze (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Pondělí, 14. leden 2008 @ 10:29:29 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | "Je však pro tento systém příznačné, že takto praktikující Kamil je vnímán jako duchovnější a duchovně převyšující ostatní. Podobně i pastor Svoboda nemusí na nic sáhnout, stačí se pomodlit a již se louka hemží ochotnými dělníky, kosícími trávu.."
Zřejmě máme rozdílné zkušenosti. Pakli-že je virtuální sbor v románu archetypem daných společenství, pak je to smutné a děkji za tu řadi výjímek, klteré jsem mohl poznat. Ale nehodlám se přít, chtěl jsem jen uvést, že ne s každou kritikou se ztotožňuji.
Pastýř |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Viky, Viktor a Bůh – ještě jedna recenze (Skóre: 1) Vložil: jah v Pondělí, 14. leden 2008 @ 12:39:47 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Je otázkou, zda se vždy jedná o výjimku potvrzující pravidlo, nebo pouze o nedůslednou a polovičatou aplikaci učení a systému. |
]
|
|
|
|