poslal Cizinec
Docela jsem rád za Arese, že sem poslal ten
článek: "Co nás vlastně vede ke zdejším vášnivým diskusím?". Donutilo mne to
zamyslet se, proč se vlastně pouštím do diskuzí s učením ŘKC, o kterých vím,
že
nemají smysl a vím, že ta odpověď je tak dlouhá, že jí radši posílám jako
samostatný článek.
Přišel jsem na to, že existují spouštěcí
mechanismy, které mě "donutí" se do diskuze nebo nějaké akce pustit. V
článku některé z nich popíšu.
1. Vydávání se za křesťanství
Tohle je věc, která moji reakci spouští
spolehlivě.
Jestli někdo napíše: "Marie je prostřednice
všech milostí od boha a to je naše opravdická římskokatolická víra",
nechá mě to docela chladným. Klidně řeknu: Ano, tak to je a tak je to správně.
Ta slova jsou pravdivá, nijak se mě ta slova netýkají a nemusím na ně reagovat.
Můžeme si v klidu podiskutovat, o komu věří katolíci a komu my.
Jestli ale někdo řekne: "Marie je prostřednice
všech milostí od boha a to je opravdická křesťanská víra", pak už je to
o něčem trochu o něčem jiném. Dlouhý kus svého života jsem věřil tomu klamu, že
katolická víra v "milosti", Marii, očistec, Eucharistii, papeže, kněze, růžence,
sochy a obrazy a další věci je "opravdová křesťanská víra".
A tohle je ten důvod, který spolehlivě spouští
moji reakci - nechci, aby se tak jako já napálili jiní.
2. Přímé zásahy do mého života
Tohle je druhá věc, která funguje podobně.
Jestli v diskuzi napíšu nějakou svoji zkušenost,
kterou jsem v životě prožil, tak si za ní stojím. Když mi někdo napíše: "To, cos
prožil není pravda, mýlíš se", tak mě to trochu vytáčí.
Jestli někdo nevěří
druhému zkušenost, kterou prožil, tak nad čím chce vlastně diskutovat? Jestli
nemá základní úctu ke slovu, které o sobě někdo píše, jak může mít alespoň úctu
k názorům, které má? Pokud někdo píše o mne osobně, můžu dobře vědět, jestli je
to pravda, nebo lež. Pokud je to lež, klidně napíšu, že je to lež.
3. Nepřímé mocenské zásahy do mého
života
Pokud už někdo věří v Neposkvrněné početí či
Královnu nebes, zasvěcuje některé z těch mocností svoje ruce, rozum, srdce i
cokoliv jiného, je to v podstatě jeho věc a mě se to týká jen tak, jak jsem
povolán mu pomoci pokud někdy bude chtít hledat Boha (podobně jako mne pomohli
křesťané povolaní ve chvíli, kdy jsem byl v rejži a místo růženců začal opravdu
hledat Boha).
Jiná situace ale nastane, pokud někdo začne
prosazovat stavbu veliké modly uprostřed centrálního náměstí v Praze či se bude
pokoušet "zasvěcovat Český národ Neposkvrněnému početí", což má přikázáno od té
mocnosti dělat. To je pak něco, co se mě týká a musím na to reagovat, podobně
jako kterýkoliv z jiných křesťanů.
Stejné je to s politickými zásahy víry do života
celého státu. Pokud někdo věří, že první den týdne se musí odpočívat, jinak je
to rouhání proti jeho bohu, je to úplně jeho věc. Pokud ale skrze politický
lobbing prosadí zákaz činností v tento den (např. obchodu a pod.) a násilím tak
donutí všechny ostatní přistoupit na jeho víru, už to není věc jen té víry a je
potřeba se ozvat.
Anonymní diskuze mne taky moc nelákají, proto
jsem tady na Granosalis. Už jsem to psal víckrát: Nebaví mě číst nadávky o
pitomcích, debilech, přímé urážky, snižování lidí a podobně. Jsem docela rád, že
většina účastníků tenhle způsob diskuze tady neprojevuje, přesto, že je tu
diskuze hodně ostrá a jsem rád, že lidi, kteří to dělali, už tu z velké části
nejsou, protože jejich příspěvek k diskuzi byl nulový.
Nevadí mi, když někdo jakkoliv ostře šije do
toho, čemu věřím, vždyť od toho jsem také tady. Může vysmívat tomu, co věřím,
může se vysmívat mým názorům. Neberu to jako projev nelásky, ale jako projev
diskuze a zkoušky. Kdyby to, čemu věřím neobstálo v tak lehké věci, jakou je
diskuze na dálku, jak by mohly obstát v čemkoliv jiném?
Pokud už jde o diskuze, jsem tu kvůli názorům
lidí. V téhle věci se mi přiznám se lépe diskutuje s křesťany nebo "nevěřícími",
protože tu svoje názory píší. S katolíky se diskutuje o kus hůř (vyjímkou je
třeba Vassil), protože do diskuze píšou jen to, co se naučili a co vědí, že mají
psát, vlastních názorů na nějaké téma je minimum. To pro mne není nijak přínosné
- v 95% to jsou věci, které dávno znám, nebo si je můžu zjistit kdekoliv
jinde.