|
Právě je 594 návštěvník(ů) a 3 uživatel(ů) online: ivanp rosmano Mikim
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116822773 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Dar jazyků
Vloženo Středa, 05. srpen 2009 @ 18:03:27 CEST Vložil: Stepan |
poslal Hany87 Jak je to s darem jazyku a predevsim tzv. andelskymi jazyky?
Vazeni a drazi.
Chci se vas zaptat na vas postoj a zkusenosti s modlitbou v tzv. andelskych jazycich.
Ja jako katolik jsem s takovymi vecmi nijak neprisel do kontaktu a ani jsem na toto tema u nas katoliku nezaznamenal nejake hlubsi texty ci prednasky (klidne me muzete na neco odkazat). Modlitbu v jazycich jsem zazil u jedne evangelikalni cirkve. Kdyz jsem to zazil poprve bylo to pro me neco noveho zajimaveho a mystickeho. Fascinovalo me to ale zaroven se od tohoto drzim velmi zpatky. Jmenuji se Jan ale me druhe jmeno by mohlo byt klidne Tomas. K nekterym tematum jsem velmi odtazity a neduverivy. Kdyz jsem se jednou opet ucastnil takove modlitby nedalo mi to a snazil jsem se v tom "mumlani" neco hledat. Nejaky system pripadne urcit o jaky druh jazyka by mohlo jit. Jsem clovek velice zvidavy a proto take studuji experimentalni jadernou fyziku ktera je fascinujici ale zaroven velmi narocna. Nejradsi bych si danou modlitbu nahral a podrobyl nejakemu mensimu zkoumani. Jedna se opravdu o jazyk v nemz je system nebo se jedna pouze o stridani par "slov" zvuku a potom je to jen nejake to mumlani ktere je obohaceno a intonaci atd.? Nejvetsi ma obava pred modlitbou v jazycich je ze teto modlitbe nerozumim! Nevim za co se dani lide modli a jak rikaji oni sami ani oni nevi co je v techto modlitbach. Jejich tvrzeni je ze je to modlitba Ducha Svateho jez promlouva skrze ne a chvali Pana. Ja darum jazyku rozumim tak ze apostolove byly schopni mluvit s kazdym clovekem a ten jim mohl rozumet. Proto zustavam u klasicke modlitby v mem rodnem jazyce a modlitby Otce nas :)
Honza
|
Podobná témata
|
|
Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Středa, 05. srpen 2009 @ 19:31:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Hany87 1. Korintským
14, 4 Kdo ve vytržení mluví jazyky, mluví k svému užitku, ale kdo mluví prorocky, mluví k užitku církve.
Když ti Hospodin dá dar modlitby v jazycích, který neumíš vyložit, je to ke tvému užitku. Modlí se s tebou Duch svatý.
|
Re: Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Lu v Pátek, 07. srpen 2009 @ 23:57:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tady bych vyjimečně s Jaelou souhlasil. Jen bych použil jiný překlad než liberální ekumenku. To slovo "vytržení" mě tahá za uši.
Já jsem byl např pokřtěn Duchem a začal jsem mluvit v jazycích v autobuse na trase Praha-Plzeň. Když jsem po sprintu na ten spoj nebyl s to rozumem Bohu děkovat, že jsem ten vůz stihnul.
Já jsem ten typ, že svým kolegům v práci svoji víru příliš nevnucuji. Spíš se ,přiznám se, stydím. Mluvím jen když je vyložená příležitost. Ale když se mi stane nějaké zranění, tak to většinou hned svěřuji Bohu. No a jednou jsem se v práci dost ošklivě praštil kladívkem do prstu. Tekla mi krev a dělalo se mi špatně. To jsem měl co dělat, abych se před kolegy nezačal modlit nahlas v jazyku, tak se mi ta modlitba drala do úst.
Mám jednoho kamaráda, který byl znovuzrozený a měl i modlitbu v jazyku. Pak mu amputovali nohu a on proto na Pána zanevřel a odpadl. Pak šel do kina na nějaký okultní film. A v nejvypjatějších chvílích toho fuj filmu zjistil, že se opět modlí v jazyku. K Pánu se vrátil.
tak praví praktik
|
]
Re: Re: Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Sobota, 08. srpen 2009 @ 09:39:15 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Lu Možná tvoji kolegové čekají, že budeš svědčit o Hospodinu. A nebo tě Hospodin připravuje. A nebo máš jinou cestu.
Modlitbu v jazycích používám hodně v situacích, ve kterých nevidím řešení a nevím, jak je předkládat Hospodinu. Tu se mi pak dobře modlí v jazycích.
Nevím, jestli mám být potěšena, že se mnou výjimečně souhlasíš nebo jestli mám být dotčena.:o( :O)))
|
]
Re: Re: Re: Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Lu v Sobota, 08. srpen 2009 @ 10:20:40 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Určitě potěšena. Možná budu souhlasit i častěji.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Sobota, 08. srpen 2009 @ 13:31:46 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Lu Tak dík. Dám si pozor na shodu.
|
]
|
|
Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Středa, 05. srpen 2009 @ 19:37:51 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Hany, máš to podobné jako já. taky bych nerad naletěl. Jeden můj kamarád si takové mluvení jazyků nahrál a dal to na jazykový ústav, kde mu řekli, že to není žádná souvislá řeč, ale něco na způsob dětskému žvatlání. Nebyl jsem u toho ani jsdem to neslyšel. Mohu Ti jen doporučit, aby jsi zde na Granu (je tu pěkný článek) i jinde hledal pod názvem "glosolálie" či "glosolování". V protokatolické církvi se toto vyskytovalo také, ale bylo s tím spojeno i nemálo potíží od bludařů. eleazar
|
|
|
Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Nematemne v Středa, 05. srpen 2009 @ 19:43:02 CEST (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | S mluvení jazyky je to stejné jako když bubnuješ rychle prsty o stůl a nepřemýšlíš nad tím jak, který prst kladeš. Tak je to i s jazyky, jen místo prstu používáš hlasivky a jazyk. Vyznám mají pro toho, kdo věří v moc tohoto mechanismu (nesmí však uvěřit tomu co jsem teď napsal:-)).
|
|
|
Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: ssns v Středa, 05. srpen 2009 @ 19:52:43 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj Honzo, už dost dávno jsem tu popsal svoji jedinou zkušenost, kdy jsem (zřejmě) osobně zažil to, čemu se říká modlitba v jazycích. Takže si to sem dovolím zkopírovat:
--- Nezřídka se mi stane, že mám najednou neodolatelnou potřebu pomodlit
se. Obvykle to bývá během každodenních činností. Jsem jakoby uchvácen a
přemožen a zajímavé na tom je, že slova začínají a končí u oslovení
Pána Boha. Pak jsem modlitbou zcela pohlcen, ale jsem jakoby
vyprázdněn. Nemám řádné myšlenky, nic neříkám a přesto vím, že se
modlím mnohem víc, než když tradičně s Bohem "debatuju". Asi bych to
posal jako stav, kdy zcela zapomenu na sebe a Bohu otevřu hlavu a srdce
a nechám ho listovat, aniž bych se vměšoval. A domnívám se, že ono
mluvení v jazycích je úplně stejné naplnění Duchem, ale někteří lidé
při tom prostě vydávají zvuky. To nejsou žádné jazyky, kterými by
mluvili eskymáci či andělé, to je jen zvuková kulisa toho naplnění.
Proč si to myslím? Protože se mi jednou stalo, že jsem při takové
modlitbě taky "mrmlal", ale ani jsem si to v té chvíli neuvědomoval.
Bylo to naprosto stejné, jako když mlčím. --- Svým pochopením si nejsem vůbec jistý. Slyšel jsem tedy vyprávění o tom, že někdo někde mluvil ve vytržení reálným jazykem, který neovlával, ale je to vše minimálně z třetí ruky. Pokud by šlo opravdu o nějaké reálné andělské jazyky, pak by nám lingvistický rozbor asi moc nepomohl - ten totiž apriorně předpokládá výstavbu jazyka podobnou některému lidskému. V principu si myslím, že slouží-li tento dar k dobrému a k růstu v Kristu, je celkem jedno, jde-li o reálné jazyky nějakých andělů, nebo jestli je to tak, jak jsem napsal já výše.
|
|
|
Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Středa, 05. srpen 2009 @ 20:00:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | jelikož nefunguje správně+ odkaz, předkládáím jednu výbornou práci na toto tema do komentáře
Jak je to s darem jazyků?
Datum: Středa, 22. únor 2006 @ 14:33:25 CET Téma: Služba bližním
Dar jazyků Tomáš Novotný
Zápas o duši, Leden 2004 (č.79) Glosolálie v náboženských dějinách
V náboženských dějinách lidstva se od nepaměti vyskytuje fenomén
tzv. glosolálie (česky "mluvení jazyky", z řec. glossa jazyk, lalein -
mluvit). Jedná se o verbální projev, kdy dotyčný mluví nebo i zpívá v
jemu nesrozumitelných slabikách a slovech. Vyskytoval se již v
Dionýzských kultech, v Delfách, u Sybily i v Egyptě ještě dávno před
počátkem našeho letopočtu.1
Někteří vykladači se
dokonce domnívají, že zvláštní biblický text u proroka Izajáše (28,10 a
13), kde čteme v původním hebrejském textu nesrozumitelná slova "tsav
latsav tsav latsav kav lakav kav lakav z'ér šam z'ér šam", jsou
vyjádřením glosolálie a naznačují, že se vyskytovala i u extatických
proroků v prostředí Izraele.
Jasné je, že se s ní můžeme setkat v některých sborech prvotní
církve (viz např. 1. list Korintským 12-14). První učitelé k ní však
přistupovali přinejmenším ostražitě, zřejmě proto, že byla v jejich
představách spojena s pohanskými helenistickými kulty. V prvních
stoletích našeho letopočtu pak narážíme na glosolálii u následovníků
Montana z Frygie, jenž se prohlašoval za nástroj Ducha Svatého k
připravení druhého příchodu Kristova.2 Údajně mluvil jazyky i Mohamed, zakladatel islámu.3 V
pozdější době praktikovali glosolálii např. valdenští (od konce 12.
století), hugenoti ve Francii na konci 17. století, v 18. století to
byli angličtí quakeři a američtí metodisté. V 19. století se stali
největšími zastánci glosolálie následovníci Edwarda Irvinga, jež se
stali později spolu s hugenoty vzorem daleko známějším shakerům a mor-
monům.4
Mormoni pak praktikovali glosolálii již v první polovině minulého
století tak, jak ji známe dnes z prostředí letničních a charismatických
skupin. Dobový zápis z ledna 1836 vypovídá: "Prezident Rigdon
povstal, aby uzavřel večerní bohoslužby vzýváním nebeského požehnání na
Pánovy pomazané. Učinil tak s velkou výmluvností a shromáždění
odpovědělo dlouhým provoláváním hosana a dar jazyků na nás padl s
velikou mocí, andělé spojili své hlasy s našimi a jejich přítomnost
byla mezi námi a neutuchající chvály nadouvaly naši hruď po dobu půl
hodiny." Mormoni považovali glosolálii za mluvení v tzv. adamickém
jazyku, kterým mluvil Adam v ráji.5
V křesťanském prostředí je glosolálie většinou spojována s Duchem
Svatým a v poslední době je považována především za typický znak
letničního a charismatického hnutí. To se snaží dokonce představovat
glosolálii jako typický znak poslední doby, který byl od biblických dob
znovuobnoven až s počátky tohoto hnutí (Kansas, USA, 1901). Mnozí
vyznavači tohoto hnutí se také domnívají, že mluví nějakým skutečným
jazykem. Někdy se dokonce glosolálie nesprávně zaměňuje se schopností
vyjadřovat se v jazyku, jemuž se dotyčný předem nenaučil. Tomuto nikdy
vědecky nedoloženému jevu se však říká správně xenoglosie. Ve
skutečnosti se však při glosolálii nejedná o jazyk v pravém slova
smyslu. Dojem jazyka může vznikat z toho, že již z fyziologických
důvodů je glosolálie členěna do makrosegmentů (vět) a mikrosegmentů
(slov). Nejde však o skutečnou větnou stavbu. Ukázalo se také, že rodný
jazyk mluvčího zcela určuje způsob glosolalie. Výzkumy prokazují, že
glosolalisté používají zvuky, jež považují za cizí, a naopak se
vyhýbají těm, které jsou podvědomě považovány za typické pro rodný
jazyk. Tak např. Američané vyslovují "r" v glosolálii jako alveolární
(dásňovou) znělou kmitavou souhlásku (jak ji znají ze španělštiny) a
nikdy ne jako skutečné americké retroflexní "r". Na druhé straně se
zcela vyhýbají otevřené přední samohlásce a [ae], která je cítěna jako
typicky americký zvuk.7 (Bylo by zajímavé statisticky
doložit, zda se čeští glosolalisté také vyhýbají např. hláskám "ž" a
"ř". Podle mých zkušeností tomu tak je.)
Na druhé straně glosolalisté nikdy nepoužívají skutečně fonémy
typické pro jim cizí jazyky, jako např. tzv. kliknutí nebo zvuky
asijských jazyků. Invence zvuků v glosolálii je vůbec velice omezená
(menší než v jakémkoli existujícím jazyce) a repetitivní. Je např.
doloženo, že sekta shakerů používá především slabiky se souhláskami "k,
l, ts".8 (Srovnej se zápisem u Izajáše!)
Typické také je, že glosolalisté v určité oblasti nebo prostředí
mají sklon používat stejné výrazové prostředky. To vzbuzuje otázku, zda
je mluvení jazyky skutečně projevem změněného stavu mysli, jak se
někteří domnívají, anebo se jedná pouze o na- učený způsob náboženského
vyjádření. Badatel Nicholas P. Spanos udělal pokus, zda je možné
glosolálii naučit. Šedesát pokusných osob nejprve poslouchalo 60 se*****
příklad skutečné glosolálie. V následujících třiceti se*****ách pak
mohli zkusit sami mluvit v ja- zycích. Asi dvacet procent bylo schopno
mluvit v jazycích okamžitě a bez ja- kéhokoliv nacvičování. Poté, co
dotyční prodělali určitý výcvik, bylo schopno 70% z nich se projevovat
zcela plynně v glosolálii.9
To naznačuje, že se při glosolálii může jednat (při nejmenším v
mnohých případech) o spíše naučené jednání než zvláštní stav změněné
mysli. To by vysvětlovalo i tu skutečnost, že glosolalisté z jednoho
sboru nebo oblasti vykazují často stejný lingvistický charakter. To
nemění nic na skutečnosti, že glosolálie může být jistým druhem
psycholingvistické katarze (očištění), jež může být prožívána jako
hluboký náboženský zážitek.
Samostatnou oblast pak tvoří tzv. výklad jazyků, kdy někdo z přítomných glosolálii převádí do srozumitelného jazyka. Nikdy
však nebyla dokázána žádná semantická souvislost mezi "jazykem"
glosolálie a "překladem". Nepodařilo se ani nezávislými pokusy dokázat
"správnost" takového překladu. Jeho obsah ostatně bývá zcela v
intencích příslušné skupiny a jejího očekávání.
Přesto zůstává pro dnešní letniční a charismatické skupiny
glosolálie velice podstatnou součástí jejich náboženské praxe a důkazem
duchovní úrovně jejich členů, tak jak to např. vyjadřují Základní
články víry nejdůležitější americké letniční organizace "Assemblies of
God": "Křest věřících v Duchu Svatém je dokládán prvotním fyzickým
znakem - mluvením jazyky."
- Tomáš Novotný - DINGIR 3/1999, str. 26. Citace a odkazy na požádání poskytneme
|
Re: Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Nematemne v Středa, 05. srpen 2009 @ 20:07:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | .....To naznačuje, že se při glosolálii může jednat (při nejmenším v
mnohých případech) o spíše naučené jednání než zvláštní stav změněné
mysli. ............... .....To
nemění nic na skutečnosti, že glosolálie může být jistým druhem
psycholingvistické katarze (očištění), jež může být prožívána jako
hluboký náboženský zážitek.
...........
Též to tak vidím.
|
]
|
|
Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 07. srpen 2009 @ 00:10:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | No, třeba tu odpoví taky nějaký praktik, tak teď jen teoretik - který toho hodně o duchovních darech slyšel ;-)
Rozličné dary jazyků a výklad jazyků jsou duchovní dary a jako takové jsou důležité pro církev. Jsou různé druhy jazyků:
- Nejznámější místo v bibli na tohle téma jsou asi letnice, kde byl na svátek Zákona a smlouvy s Izraelem seslán Duch svatý právě na Izraelce. V té době svátku byli v Jeruzalémě židé, kteří mluvili různými lidskými jazyky a apoštolové k nim mohli díky tomuhle daru mluvit v jejich jazyku. Zajímavé je, že těmito jazyky začali mluvit všichni (to mohlo být nějakých sto-dvě stě lidí)
Zajímavé je, že každý ze židů, co tam byli, slyšel ty učedníky Ježíše mluvit svým jazykem. To se dá vykládat různě - že učedníci křičeli jeden přes druhého a ti židé okolo slyšeli právě toho, kdo mluvil jejich řečí, nebo třeba mluvil jeden učedník a Bůh dával lidem výklad či překlad, způsobů toho daru mohlo být více.
- Pak je známé více míst ve skutcích kdy byl křest Duchem svatým provázen právě darem jazyků a výklad o duchovních darech v Korintským 12-14, kde se mluví o různých duchovních darech a speciálně o daru modlitby v jazycích. To je dar, o kterém je napsáno, že tomu jazyku nikdo nerozumí, protože tím jazykem se mluví k Bohu. Není to tedy andělský jazyk - a bylo by trapné se mu snažit rozumět, když je o něm napsáno, že mu nikdo nerozumí, jen Bůh. Jako jediný z duchovních darů není tenhle dar dán církvi, ale je dán jednotlivci (na rozdíl od předchozího daru). Jako jediný z darů je tenhle dar označen tak, že je určen pro každého křesťana (to dává logiku, když slouží k budování vnitřního člověka) a taky je zjevné, že tenhle dar přijímali všichni, kdo byli pokřtěni v Duchu svatém (nevypadá to, že by v bibli byly v tomto tématu vyjímky)
- Pak jsou ještě další druhy jazyků - andělské jazyky, možná ještě jiné. Tomu fakt nerozumím. Ale vím, že jimi lidé mluví a jiní lidé dostávají výklad, ale zažil jsem to málokdy.
|
Re: Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Nematemne v Pátek, 07. srpen 2009 @ 21:22:02 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | .....No, třeba tu odpoví taky nějaký praktik.......
Ty myslíš, že tu mimo mne neodpověděl žádný jiný praktik? :-))
|
]
Re: Re: Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 09. srpen 2009 @ 00:27:55 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Víš, že tu často píšu, že věci se poznají podle jejich charakteru? Takže i tvoje svědectví je v tomhle případě užitečné. |
]
|
|
Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Sobota, 08. srpen 2009 @ 07:24:21 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Jednoduše řečeno:
Apoštolé o Letnicích mluvili naprosto mimořádně srozumitelnými, existujícími jazyky, kterým se nikdy neučili, protože jim takto dal vymlouvat Duch. To byl však naprosto mimořádný případ. Po Letnicích již těmito jazyky nemluvili ani se jimi nemodlili. Potom již jim byly dány pouze jazyky andělské (nesrozumitelné).
Mluvení v jazycích v případě křtu v Duchu (a také v Církvi) ostatních Božích dětí, je provázeno naprosto nesrozumitelnou řečí (čili andělskou). Není to porozumitelné pro člověka - rozumí tomu jen Bůh a andělé.
Proto také taková modlitba ve shromáždění potřebuje VYKLADAČE a nikoli PŘEKLADATELE.
Mám zkušenost, že v mých jazycích se občas vyskytne jednotlivé známé slovo z existujícího jazyka (např. Kirios apod.).
|
Re: Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Úterý, 11. srpen 2009 @ 19:47:27 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A jak se dá zjistit, zda je výklad pravý?
|
]
|
|
Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 09. srpen 2009 @ 10:02:16 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Přidal bych také zkušenost ze života, jak ji popsal jeden francouzský venkovský farář. Přišel do kostela a uviděl tam sedět jediného člověka - prostého nevzdělaného rolníka. Po dvou hodinách tam seděl pořád. Protože mu to bylo divné, když se zvedl a odcházel z kostela ven, zeptal se ho, co tam vlastně tak dlouho dělal, zda se vůbec modlil.
Ten prostý člověk mu odpověděl: "Seděl jsem a díval se na Pána Ježíše. A on se zase díval na mě".
V úzkém kontaktu (ve společenství naprosté důvěry a odevzdanosti) s Bohem může člověk být klidně i beze slov.
Řeč bývá pramenem nedorozumění (Malý princ, Exupery).
|
|
|
Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 09. srpen 2009 @ 11:45:29 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | Ještě pár poznámek.
- Dar jazyků je jeden z mnoha duchovních darů. Duševní lidé nerozumí duchovním věcem a pokud všelijakou lidskou moudrost nadřazují nad Boží duchovní dary, vychází z toho úlety, které je lepší ignorovat (případ některých studií tady)
- Duševní lidé jsou také jedním z "problémů" křesťanství. Dar modlitby v jazycích není v křesťanství nijak vyjímečný či důležitý - je to jeden z mnoha běžných duchovních darů, který křesťané dostávají.
* Pokud se na duchovní dary v nějaké církvi dívají duševní křesťané "z venku", připadají jim ty dary "veliké, vyjímečné, mimořádné, nestandardní, problémové atd.". V samotných církvích to tak zpravidla nevypadá.
* Pokud je v nějaké církvi neznovuzrozený člověk, nemůže dostat duchovní dary, ani dar jazyků. Jestliže ale takový člověk touží splynout s daným společenstvím, začlenit se a je duševně dostatečně silný na to, aby se přizpůsobil, "natře se nakřesťansko" - ovládá svoje chování, přizpůsobuje slova a slovník. Součástí bývá také to, že se "naučí mluvit jazyky" - a tohle chování je docela velký průšvih a je průšvih, pokud to církev nerozpoznává.
- V jedné věci mají ty studie pravdu - "mluvení v andělských jazycích" je součástí mnoha duchovních kultů, není to nějaká výsada křesťanství. Ze zkušenosti znám více lidí, kteří "mluvili v jazycích" a neměli s křesťanstvím nic společného. To, že někdo "mluví v jazycích" tedy není žádným rozpoznávacím znamením křesťanství.
- Pokud ale učedníci kázali evangelium (viz Petr ve skutcích a křest pohanů ve vodě) - byl pro ně křest Duchem svatým a duchovní dary (mluvení v jazycích) jasným rozpoznávacím znamením toho, že dotyční pohané přijali zvěst evangelia a věčný život.
Pokud vím z příkladů křesťanů poslední doby, byl křest Duchem svatým a duchovní dary u nás v církvi záležitostí svrchovaného Božího jednání, podobně jako je část svědectví ve skutcích - t.j. Boží děti byli pokřtěni duchem bez zásahu druhých lidí, bez toho, že by na ně někdo třeba musel vzkládat ruce, třeba někde doma, na cestě. Jeden příklad uvádím třeba v příběhu Uzdravení, podobně tu svědčí třeba Lu.
Stejně tak znám jiná svědectví. Psal jsem tu o také třeba o Marianovi. Ten uvěřil Ježíši před lety, ale v jeho církvi se o křtu v Duchu a duchovních darech léta nevyučuje (je to kupodivu KS, která bývá nazývána "charismatická"). Takže po mnoha letech víry Ježíši tu celá cikánská církev prožila doslova a dopísmene Skutky 19, když k nim jednou přijeli romští evangelisté až z Anglie...
|
Re: Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Nematemne v Pondělí, 10. srpen 2009 @ 16:01:21 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Cizinče.
Mezi ty pochybné studie patři i mé komentáře u tohoto článku? Já jen jestli na to reagovat. Ale už se stalo. Pokud ano, tak věz, že já začal mluvit "jazyky" jako člověk duchovní, jenž věřil v Ježíše Krista. Vím o čem mluvím. Na rozdíl mnohých zde mam jednu výhodu. Na dar jazyku se totíž mohu podívat jíž nezatížen křesťanskými dogmaty. I když nekřesťan, jazyky stále mohu mluvit. Píšeš, že se člověk může naučit mluvit jazyky. Nemyslím si. Správněji by bylo, že člověk na to prostě musí přijít. Jak ti dojde, co máš dělat, jíž nikdy nezapomeneš jazyky mluvit. Není to otázka dnu, měsíců, roku, ale okamžiku. Mluvím za sebe. V jednom okamžiku jsem nebyl schopen vyslovit jediné slovo v "jazyku", v dalším jsem chrlil slova jak z kulometu. A tak už to zůstalo. Jsem přesvědčen, že tuto schopnost mají všichni lide, ať věřící, tak nevěřící. Jen přijit na to jak ji používat. Já prosil Boha o tento dar a stále jsem čekal, že to jaksi začne mluvit samo, že něco začne používat mé hlasivky a jazyk. Tak tomu samozřejmě není. Byl jsem to já kdo měl začít používat své hlasivky, jazyk. Ty můžeš cítit jakési puzeni mluvit v jazyku, ale spustit musíš ty.
Karel
|
]
Re: Re: Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 10. srpen 2009 @ 21:06:54 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Ne, tvoje komentáře mají důležitou vypovídací hodnotu.
Pokud jde o "odbornou" studii, myslel jsem spíše "studii" Mluvení v jazycích která je ale v mnoha bodech zjevně spíše odbornou ideologii, než studií.
|
]
Re: Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Úterý, 11. srpen 2009 @ 19:50:26 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | pokud všelijakou lidskou moudrost nadřazují nad Boží duchovní dary, vychází z toho úlety, které je lepší ignorovat A když se zdravý selský rozum upozaďuje ve prospěch rádobyzbožných projevů, tak jsou z toho taky úlety :-P
je průšvih, pokud to církev nerozpoznává Ale jak to rozpoznat? Teď babo raď!
|
]
Re: Re: Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 12. srpen 2009 @ 09:32:27 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Pokud jde o první poznámku, nevím, jak se vztahuje k tématu - tím byl dar jazyků (případně další duchovní dary) a ne nějaké rádobyzbožné projevy. Pokud tím myslíš to, že se někdo "učí mluvit v jazycích" tak to je přece jeho věc, jeho blbost. Křes´tané se mají řídit slovy Ježíše a praxí apoštolů.
Pokud jde o ten dotaz - nejsem sice baba, ale poradit můžu. K rozeznání duchovních věcí (a k rozeznání od duševních projevů) slouží dar rozeznání duchů, slovo poznání a výklad jazyků. |
]
Re: Re: Re: Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Středa, 12. srpen 2009 @ 19:22:16 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Dar rozeznání duchů je relativně vzácný dar. S jeho přítomností často nelze předem počítat, navíc Bůh uděluje dary jak chce sám, není žádná síla, jak si jej "vydupat".
Výklad jazyků je dar, který se dá docela snadno napodobit, byť obtížněji než dar glosolálií. Stačí k tomu zběžná znalost Bible, mírně nadprůměrná znalost letničí literatury a prostředí, pevné nervy a oplesklost pravého Yankeeho. Kombinace těchto kvalit není v Círvích nijak vyjímečná. Schválně si všichni čtenáři vzpomeňte na výklady, které jste slyšely. Kolik z nich bylo opravdu konkrétních, které se vyplnily? A kolik bylo všeobecně nic neříkajících (netvrdím, že ty druhé nebyly od Boha, ale kdo zná trochu pou´tové kartářky, horoskopy a podobné nechutě, tak ví)
Slovem poznání myslíš subjektivní zjevení od Pána anebo nějaké Slovo, jehož pravost se dá ověřit.
|
]
|
|
Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Hany87 v Neděle, 09. srpen 2009 @ 14:16:51 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Vsem dekuji za plodne prispevky.
A jaky je muj zaver? I nadale zustanu u klasicke modlitby nebot bez vykladace je to pro me nebezpecne. Predevsim mam obavu o tom zda se u jedincu jez tvrdi ze se modli jazyky se nejedna o neco pouze nauceneho a tedy to neni dar Ducha Svateho.
Predevsim se mi libil prispevek od oka: oko v Neděle, 09. srpen 2009 @ 10:02:16 CEST Tento prispevek mi pripomel cast kazani na hore jak se modlit v Matousovi 6.
Honza |
]
Re: Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Pondělí, 10. srpen 2009 @ 08:22:14 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Já Ti můžu dar jazyků vřele doporučit. Je to úplně něco jiného než "Otčenáš". Vykladač má být ve veřejném shromáždění místní církve, pokud tam někdo prorokuje v jazyku. Pokud se modlíš doma nebo ve skupině lidí, kteří se domluví na modlitbě v jazyku, tak vykladače není z biblického ani praktického pohledu potřeba. Já to dělám tak, že se v soukromí chvíli modlím česky a chvíli v jazyku. Tím buduji sám sebe resp. více se ponořím do Ducha rozuměj do Boha jako takového a tím přispívám i k budování místní církve, protože život se proměňuje do obrazu Božího intenzivněji než když jsem se modlíval jen rozumem ( česky). Ohledně daru jazyků panují mezi evangelikáli a katolíky mnohé předsudky a neměl by o tom vůbec mluvit někdo, kdo jazyky nemá protože neví o ČEM mluví. U modlitby v jazyku mívávám fyzický vjem, kterým se učím komunikaci s Duchem svatým, znovu zdůrazňuji, tedy s Bohem. Je to úžasný a nemá to chybu. Člověk musí stát v pravdě Písem a všechna komunikace musí být v souladu s Písmem. To, že Satan je velký opičák se ví dávno. Jazyky normálně mluví šamani, animalistické národy Afriky, Uctívači vlků, Satanisti a další. To ale přeci neznamená, že se neznámou hatmatilkou nemohou modlit věřící i v dnešní době ! Důležité je ke komu se vztahuješ !! Ach jo, mezi věřími je tolik chybných názorů ohledně duchovních darů a to z obou směrů - jak charismatického, tak evangelikálního ( katolického). Je to škoda a Chlupáč má z toho jedině radost ....... |
]
|
|
Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Pondělí, 10. srpen 2009 @ 19:31:45 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) |
Také nevíte, co s darem jazyků?
Čím dál častěji se setkávám s lidmi, kteří prošli kurzem obnovy,
přijali nové vylití Ducha Svatého, ale v jazyku se nemodlí a ani po tom
netouží. Proto bych ráda odpověděla na několik nejčastějších otázek a
námitek a snažila se uvést důvody, proč k zablokován vůči tomuto daru
dochází.
1) K čemu jsou vůbec jazyky dobré, když jim nikdo nerozumí, ani já sám? TO SE RADĚJI POMODLÍM VLASTNÍMI SLOVY...
"Kdo mluví jazyky, mluví k svému užitku"...(1 Kor 14, 4). Tento dar
je tedy určen k posilování našeho vnitřního člověka. Kdo z nás si může
říci, že už je dostatečně posílen, a že už víc nepotřebuje? Jazyky jsou
však dobré už jen proto, že je dává Bůh. On dává JEN dobré dary svým
dětem (Mt 7, 7 /), i když ony někdy Jeho dary nedoceňují.
2) Písmo říká: "Když tak horlivě usilujete o duchovní
dary, snažte se, abyste měli hojnost těch, které slouží růstu celé
církve." (1 Kor 14,12). PROČ TEDY KLÁST DŮRAZ NA JAZYKY, které slouží
jen k budování sama sebe?
Zkušenosti mnohých ukazují, že dar jazyka má poněkud výsadní
postavení - totiž v tom, že otevírá bránu pro rozvoj ostatních darů:
těch, které slouží k budování Těla. Např. při modlitbě v jazycích často
přichází prorocké slovo, slovo poznání, či moudrosti. Modlitba v
jazycích je rovněž mocným pilířem ve službě uzdravování, zvláště
vnitřního uzdravování a osvobozování. Tato modlitba však především
nesmírně rozvíjí osobní modlitební život, a tím vlastně náš kontakt s
Bohem, proto má nutně kladný dopad na celý náš život.
3) V seznamu darů (1 Kor 12,7-11) je dar jazyků na posledním místě. NENÍ TO DŮKAZEM, že má nejmenší význam?
Pokud je tento seznam "pořadníkem" darů (čemuž nic nenapovídá), pak
by bylo vysvětlením spíše to, že předchozích sedm darů je známo už ze
Starého Zákona (i když u výjimečných jedinců), kdežto dar jazyků a
výkladu přichází až ode dne letnic.
4) Copak se VŠICHNI MUSÍ modlit v jazycích? Sv. Pavel přece říká, že VŠICHNI V JAZYCÍCH NEMLUVILI (1 Kor 12, 30).
Tentýž apoštol však říká na jiném místě: "CHTĚL BYCH, abyste VŠICHNI
mluvili jazyky..." (1 Kor 14,5). "Děkuji Bohu, že mám dar mluvit jazyky
více než vy všichni..." (1 Kor 14,18).
l když si svatý Pavel zjevně více cení jiných darů, zvláště daru
proroctví, je zde jasně vidět, že dar jazyků neodsouvá stranou. Ano,
touží, abychom všichni přijali dar jazyka, protože zná z osobní
zkušenosti jeho cenu.
Poznámka: S těmito čtyřmi námitkami se setkáme nejčastěji u
"pokročilejších", kteří sice přijímají obnovu, nikoli však dar jazyka.
Zvláště otázky 1) a 4) svědčí o úplném nepochopení věci. Bůh nám
nevnucuje "štíra", ale DAR, něco dobrého. Kdyby se např. vláda rozhodla
rozdělit všem občanům zdarma po tisícikoruně, asi se nikdo nebude ptát:
"A to si VŠICHNI ty peníze MUSÍ vzít?" Stavět přijímání dobrého daru
jako nepříjemnou povinnost je absurdní. Proč tedy negativní náboj vůči
jazykům v lidech vzniká?
Kromě strachu z neznáma a základního neporozumění věci (díky
nedostatečnému vyučování) jsou tito kovaní odpůrci často výsledkem
nešetrného zacházení některých "omodlovačů", kteří jim svým nátlakem
při modlitbě za vylití vytvořili z celé situace trauma. Jistěže je
možné i vhodné člověka povzbudit, aby pak dotyčný nepovažoval případné
nepromluvení za osobní selhání. Takoví lidé totiž později skrytě po
daru touží, ale ze strachu, aby se zase neopakoval ten trapas
"vymačkávání" jazyka, si raději vybudují obranný teologický systém a
tvrdí, že tento dar je k ničemu a že ho nechtějí.
Takovým vždycky říkám: "Neboj se, Duch Svatý je gentleman, on není
násilník. Respektuje tvou svobodu a počká, až po tomto daru budeš
toužit, nebude ti nic nutit. Vlastně už ten dar máš, můžeš si to
vyzkoušet, až budeš sám, potichoučku, třeba v koupelně nebo na
zahradě... Duch Svatý zná i tvé pochybnosti a je schopen ti vše krásně
vysvětlit. Jen se, prosím, vzdej svého obranného systému, celý mu ho
dej...
5) Je to vůbec dar jazyka, co vy to máte? Vždyť apoštolům VŠICHNI OKOLO ROZUMĚLI...
Dar jazyků se vyskytuje asi ve 3 známých podobách:
a) existuje prostý MODLITEBNÍ JAZYK (to může být jedna slabika, či
pár stále se opakujících slov), který je dán každému, kdo se mu otevře,
zároveň s vylitím Ducha Svatého (není potřeba zvláště vyprošovat).
Neznamenalo, že pokud člověk "nepromluví", Ducha Svatého nepřijal -
většinou jsou překážkou pouze psychické zábrany (strach, neporozumění
věci, velké rozumářství), v žádném případě však to, že by mi dar Pán
nechtěl dát;
b) tento modlitební jazyk se ve spojení s darem výkladu stává darem
k budování společenství (na úrovni proroctví). Jeden se modlí v
jazycích a druhý, aniž prvnímu rozumí, dostává vnuknutí od Ducha
Svatého, co chce Duch společenství říci (nejde tedy o PŘEKLAD!);
c) dar promlouvání v jazyku, který je ve světě znám (případně
archaické formy známého jazyka). Bůh jej použije často ke vzbuzení víry
a kajícnosti u některého pochybovače, a to tak, že např. Polák žijící v
Americe najednou uslyší během kázání amerického kazatele (který v
Polsku nikdy ani nebyl) větu v čisté polštině, která mu mluví přímo k
srdci, jako by kazatel přesně znal život a současný duchovní stav
přítomného. Taková zkušenost je často podnětem k obrácení (viz Sk 2).
6) Nechci žádné extravagance (míněn dar jazyka či proroctví).
KDYŽ UŽ NĚJAKÉ DARY, PAK BUDU prosit třeba o dar lásky nebo pokory...
Tento postoj vídám nejčastěji u žen. Vypadá ctnostně, ale zase jde
spíš o nepochopení věci (nebo maskovaný strach). Láska i pokora jsou
přece ovocem Ducha Svatého. Ovoce ani dary Ducha však nemůžeme přijmout
odděleně od Ducha, který v sobě nese všechno, a měli bychom mu dovolit,
aby nás obdaroval, jak on sám chce (neklást mu překážky). Je-li dar
jazyků dobrý "k budování vnitřního člověka" a je-li branou vedoucí k
ostatním darům, je přirozeným projevem lásky k bližnímu po tomto daru
toužit. Vždyť když mě Duch Svatý promění, budou z toho mít užitek
všichni kolem mne. Proto říká Písmo: "Držte se lásky a USILUJTE o
duchovní dary." (1 Kor 14, 1).
7) NENÍ TO JEN "ZE MNE"? Nevymyslel jsem si ten jazyk?
Můj známý je špičkový technik a proto nedokáže přijímat věci jako
dítě. Pán mu z těchto pochybností pomohl tím, že mu asi na dva měsíce
tento dar odňal, aby si můj známý mohl ověřit, že se dar jazyka tak
jednoduše imitovat nedá. Pak se mu (už vyléčenému) tento dar vrátil.
8) JÁ SE MODLÍM A TOLIK CHCI, ale ono to nepřichází...
Písmo nám říká: "(ONI) ZAČALI MLUVIT jinými jazyky" (Sk2, 4). Někdy
nás matou nepřesné překlady Písma, které popisují tuhle zkušenost jako
"mluvení ve vytržení". Modlitba v jazycích nemá s vytržením nic
společného. Kdo tento dar přijal, může jej svobodně používat kdy chce
(ale také nemusí). Pozor, Duch Svatý se nezmocní mých mluvidel násilím,
nic na mě nespadne, co by mě nutilo mluvit. Je pravda, že někteří
prožijí vylití Ducha Svatého emocionálně silněji, takže ani neví, jak
přešli v modlitbu v jazycích, přesto však platí, že Duch Svatý jim
nebere kontrolu nad jejich jazykem. Většina lidí však prostě musí ZAČÍT
MLUVIT (otevřít ústa a začít vyslovovat s vírou, že Duch Svatý má ústa
naplní). Podobá se to skoku padákem, i když je to daleko méně riskantní
a daleko prostší.
Včera jsem se modlila za jednu důchodkyni. Když jsem ji povzbudila,
aby otevřela ústa, otevřela je. Když jsem jí řekla, aby začala chválit
v jazycích, nečesky - začala ihned. Když jsem ji povzbudila, aby začala
v jazycích zpívat, s rozzářenou tváří zpívala. A já jsem si s dojetím
vzpomněla na Ježíše, jak se radoval z maličkých.
9) A jak poznám, že to není Z ĎÁBLA?
Jistě, ďábel dokáže imitovat všechny dary. Nemůže to však udělat,
kdy ho napadne, a hlavně, u koho ho napadne. Člověk sám mu musí otevřít
dveře. Jak?
Může se to stát např. u lidí, kteří se zabývali okultismem,
esoterickými (tajnými) učeními, meditacemi v různých sektách
orientálního ražení a dosud se VĚDOMĚ těchto praktik a duchů s nimi
spojených nezřekli -neodevzdal i své životy Ježíši. (Poznávací znamení
- často dál věří v převtělování, nevěří v božství Kristovo. Zkušenost s
Duchem Svatým je přitahuje pouze jako prostředek uvolnění mimořádné
energie a moci, či poznání (Gn 3, 5 "...budete jako Bůh..."). Tímto
postojem dávají příležitost ďáblu. Klasickým příkladem je Šimon Mág (Sk
8, 18-23).
Máš-li pochybnost, zodpověz si dvě otázky:
a) Dal jsi svůj život vědomě Pánu Ježíši a trváš na tom? (Jestli ano, On tě přijal a patříš Jemu).
b) Koho jsi o dar Ducha prosil: Boha či ďábla? Pokud Boha,
poslouchej, co ti říká Ježíš: "Což je mezi vámi otec, který by dal
svému synu hada, když ho prosí o rybu? Nebo by mu dal štíra, když ho
poprosí o vejce? Jestliže tedy vy, ač jste zlí, umíte svým dětem dávat
dobré dary, čím spíše váš Otec z nebe dá Ducha Svatého těm, kdo ho
prosí!" (Lk 11,11 13)
Závěrem: Znám mnohé Boží služebníky ve světě, skrze něž Duch svatý
mocně působí, kteří doznávají, že modlitba v jazycích je jedním z
pilířů jejich služby druhým. Znám ale také mnohé, kteří pro
"neatraktivnost balení" tento dar brzy odložili, aniž by tušili, jaký
poklad nechávají ležet ladem a s ním často i celou zkušenost obnovy,
jakožto "epizodu mládí". Škoda.
Vyšlo v časopisu Effatha.
Zpět
|
|
|
Re: Dar jazyků (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 17. srpen 2009 @ 17:06:01 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Myslím si že dobře děláte. Podobných věcí bych se nezúčastnil ani ze zvědavosti. Dar jazyků chápu tak že měl pomoci lidem k tomu aby rozumněli hlásanému Evangeliu a svým bližním navzájem, ne k tomu aby si nerozumněli a nevěděli co se vlastně modlí a říkají. Váš postoj bych přirovnal spíš k Petrovi než k Tomášovi.
|
|
|
|
|