|
Zaznamenali jsme 120266922 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Re: Bůh si přeje sochy a obrazy pro svůj chrám (Skóre: 1) Vložil: svata_tradicia (svatatradicia@jesuits.tv) v Středa, 13. březen 2013 @ 12:33:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.jezuiti.sk/ | to je svatá pravda, tenhlecten článek stojí za přečtení! Sochy dělali (podle překladu by Šašek), i všichni učedníci, a kristus pan udělal hned jak prohlásil svou Matku za Matku Boží sochu Marií i s učedníkem Petrem. Apoštol Pavel běžně uctíval sochy i se svatým Janem, klaněli se obrazu Neposkvrněné Panny Semiramis. Jakub, Ježíšův bratr, tedy bratranec, dostal i škapulíř. Oni měli tu plnost, ne jako protestanti |
|
|
Re: Bůh si přeje sochy a obrazy pro svůj chrám (Skóre: 1) Vložil: ivanp v Středa, 13. březen 2013 @ 12:37:46 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | dovolil som si ten odkaz skopírovať a sem vložiť: ivanp
Katolíci uctívají obrazy a sochy! Ano, v katolických kostelích a
domácnostech se opravdu najde množství obrazů a soch, a snad i proto
jsou vystaveni obvinění, že porušují přikázání tak, jak je nalezneme v
knize Exodus:
Nezobrazíš
si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve
vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit Exodus 20, 4-5
Ano,
je jistě správné varovat druhé před nebezpečím modloslužby, pokud je
skutečně páchají. Ale nazývat katolíky modloslužebníky jen proto, že
vlastní obrazy Krista a svatých prozrazuje zřetelně, že se jedná buď o
nedorozumění, nebo o neznalost toho, co Písmo říká o smyslu a (dobrém či
špatném) užití obrazů a soch, anebo zlomyslnost. V celém Písmu totiž nenalezneme žádné vyjádření, které by obecně říkalo: „Bůh zakázal užívání obrazů či soch při bohoslužbě.“ Co v Písmu nalezneme, je zákaz klanění se obrazůma sochám, ale Bůh nikde nezakazuje jejich užívání. Právě naopak: Bůh dokonce nařídil, aby se v náboženském významu sochy a obrazy užívaly!
Bůh chce, aby lidé zhotovovali sochy
Ti,
kteří se stavějí proti náboženskému výtvarnému umění, zapomínají na
některé pasáže, v nichž Hospodin nařizuje, aby jím vyvolený národ soch
užíval. V knize Exodus tak čteme:
Potom
zhotovíš dva cheruby ze zlata; dáš je vytepat na oba konce příkrovu.
Jednoho cheruba uděláš na jednom konci a druhého cheruba na druhém
konci. Uděláte cheruby na příkrov, na oba jeho konce. Cherubové budou
mít křídla rozpjatá vzhůru; svými křídly budou zastírat příkrov. Tvářemi
budou obráceni k sobě; budou hledět na příkrov Exodus 25, 18-20
David dává Šalomounovi spolu s instrukcemi a materiálem potřebným k výstavbě Hospodinova domu plán vozu a zlatých cherubů, rozprostírajících křídla a zastírajících schránu Hospodinovy smlouvy. A dodává:
„To vše bylo zapsáno rukou Hospodinovou, abych mohl prozíravě připravit plán veškerého díla 1Kron 28, 18-1
Hospodinovy
pokyny k výstavbě chrámu tedy obsahovaly i sochy andělů. Podobně kniha
Ezechiel popisuje vyřezávané obrazy ve vizi dokonalého chrámu, jak je
proroku ukázán ve vidění:
Na
každé stěně souměrně po celém vnějším obvodu byli vyřezáni cherubové a
palmy. Mezi dvěma cheruby byla vždy palma. Každý cherub měl dvě tváře:
Tvář lidská směřovala k palmě na jedné straně a tvář lví k palmě na
druhé straně. Tak to bylo kolem celého domu. Cherubové i palmy byli
vyřezáni i na stěně chrámu od země až nad vchod Ezechiel 41, 17-20
Můžeme tedy jasně vidět, že nejenže se ve Starém zákoně „absolutní“ zákaz zobrazování nevyskytuje, ale dokonce že je to sám Hospodin, kdo dává člověku pokyny, aby zhotovoval obrazy a sochy, a to dokonce pro boží chrám.
Tím to ale nekončí. Když kvůli mrmlání izraelského národa proti
Hospodinu na ně Bůh sešle ohnivé hady, řekne pak, poté co lid koná
pokání, Mojžíšovi:
Udělej
si hada Ohnivce a připevni ho na žerď. Když se na něj kterýkoli
uštknutý podívá, zůstane naživu. Mojžíš tedy udělal bronzového hada a
připevnil ho na žerď. Jestliže někoho uštkl had a on pohlédl na hada
bronzového, zůstal naživu Numeri 21, 8-9
Uštknutý
Izraelec tedy měl pohlédnout na bronzovou sochu hada, a tak být
uzdraven. Je to zcela průkazný příkaz toho, že vyvolený národ měl – a to
dokonce na boží pokyn – užívat soch rituálně, při bohoslužbě, a nejen
jako náboženskou výzdobu.
Pán Ježíš řekl: Spíše však pomine nebe a země, než aby padla jediná čárka ze Zákona. L 16:17 |
|
|
Re: Bůh si přeje sochy a obrazy pro svůj chrám (Skóre: 1) Vložil: ivanp v Středa, 13. březen 2013 @ 12:48:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | prečo sa Pavel, Peter a učeníci nikdy neklaňali sochám???....a to aj napriek tomu že v starom zákone dal Boh príkaz zhotoviť napr. cherubov, truhlu zmluvy ap.??? no preto že tieto veci patrili do starej zmluvy a sú len ,,tieňom budúcich vecí...nový zákon nepotrebuje nič z toho čo bolo v starom zákone...nie sú nám potrební cherubovia, truhla zmluvy, oltáre, svätyňa svätých....to všetko prestalo platiť a nemá pre nás žiadny význam... ...ak odstránime z rímskeho katolicizmu kadidlo, svätenú vodu, obleky kňazov, sošky panny Márie, sochy svatých, biely dym z komína...škapuliar, ruženec, biskupskú palicu...tak v úžase zistíte že vám nezostalo nič...lebo na týchto veciach je založené každé pohanské náboženstvo...
Kolosenským 2:17 veď sú len tieňom budúcich vecí, ale telo je Kristovo. Židom 8:5 keď konajú bohoslužbu v tom, čo je obrazom a tieňom nebeských vecí, ako to bolo nariadené Mojžišovi, keď mal zhotoviť stánok: Hľaď - povedal mu totiž (Boh) - aby si vyhotovil všetko podľa vzoru, ktorý ti bol ukázaný na vrchu. Židom 10:1 Lebo zákon, ktorý je len tieňom budúcich hodnôt, a nie samým obrazom vecí, nemôže tými istými obeťami, každoročne nepretržite prinášanými, zdokonaliť tých, čo sa ním približujú (k Bohu).
ivanp
|
Re: Re: Bůh si přeje sochy a obrazy pro svůj chrám (Skóre: 1) Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Středa, 13. březen 2013 @ 18:47:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ivane s tím SZ tak nemáš docela pravdu. Kdyby nebylo SZ, tak v NZ si můžeš vykládat věci jak chceš. SZ je kořen a ten nejde odřezat. Pokud ho někdo odřezává, kope vlastní hrob. Pokud jsi si všiml, první apoštolové svědčili pohanům i Židů se SZ, nový totiž ještě nebyl sepsán. Ne všechno padlo smrtí P. Ježíše. rastan
|
]
Re: Re: Bůh si přeje sochy a obrazy pro svůj chrám (Skóre: 1) Vložil: Studentbible v Středa, 13. březen 2013 @ 18:50:32 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | obětný systém Izraele byl předobrazem Golgoty. Katolíci finální Oběť odmítli a tak všechen ten herberk potřebují! |
]
Re: Re: Re: Bůh si přeje sochy a obrazy pro svůj chrám (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Čtvrtek, 14. březen 2013 @ 07:46:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ano, nový zákon sice navazuje na starý, ale zárověň říká, že v Ježíši Kristu byl zcela naplněn a přestává jeho význam jako cesty k poznání Boha. Stará smlouva pomocí tělesných věcí vedla tělesného člověka k poznání Boha podle těla. Ježíš byl naplněním poznání Boha podle těla. Nová smlouva pomocí Ducha svatého přináší duchovní a tudíž pravé poznání Boha skrze jeho přebývání v srdcích těch, kteří přijali Ježíše jako svého Pána a spasitele. Všechny ty tělesné věci jsou zbytečné a zavádějící. Ivan má pravdu v tom, že kdyby katolíci odhodili všechno to tělesné, co slouží k jejich bohoslužbě, jejich bohoslužba by trvala asi tak 5 minut. Tak dlouhá je promluva kněze a čtení písma. Potom ještě tak 1 minuta na modlitbu. Všechno ostatní je jen tělesné divadlo. |
]
Re: Re: Re: Re: Bůh si přeje sochy a obrazy pro svůj chrám (Skóre: 1) Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Úterý, 19. březen 2013 @ 16:56:27 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Bylino, pokud SZ byl pouze poznání Boha podle těla, tak proč Abrahám je praotcem víry? A co 11. kap. Židům? Je vidět, že nechápeš SZ obrazy na Krista a na události v NZ. SZ právě perfektně vystihuje podstatu Boha. On se nemění, je stále tentýž. Co se týká bohoslužeb, nechci tady si hrát na soudce, ale služba Slovem v některých sborech, či církvích je v plenách a velmi záleží na kazateli jakou má známost Písma. Slyšel jsem celkem dost kázání na netu a někde to je fakticky hrůza jaké fantasmagorie se servíruje lidem. Takže katolíci nejsou zdaleka osamoceni. rastan |
]
|
|
Re: Bůh si přeje sochy a obrazy pro svůj chrám (Skóre: 1) Vložil: rybar v Čtvrtek, 14. březen 2013 @ 18:23:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Uctievanie obrazov... bolo jedným z tých bludov, ktoré sa votreli do
cirkvi skryto, takmer nepozorovane. Ako iné bludy, ani tento nevznikol
naraz, pretože v tom prípade by sa stretol s rozhodným nesúhlasom a
odmietnutím. Začalo sa to však celkom nevinnou zámienkou a potom sa
postupne zavádzal jeden zvyk za druhým, takže sa cirkev ocitla v hlbokom
modlárstve bez akéhokoľvek odporu či výčitky. Keď sa konečne objavili
snahy o odstránenie tohto bludu, zistilo sa, že korene zla sú zapustené
tak hlboko, že sa ho už nemožno zbaviť. Treba to pripísať modlárskemu
sklonu ľudského srdca a jeho náchylnosti slúžiť výtvoru viac než
Stvoriteľovi. Sochy a obrazy sa prvýkrát zaviedli do kostolov nie
preto, aby ich ľudia uctievali, ale namiesto kníh, ako poučenie pre
tých, ktorí nevedeli čítať, a aby ovplyvnili myslenie veriacich. Nie je
však isté, či sa tým dosiahol tento zámer. Aj keby sme pripustili, že zo
začiatku to tak bolo, veľmi rýchlo tak prestalo byť. Ukázalo sa, že
obrazy a sochy v kostoloch myseľ nevedomých skôr zatemňujú než osvecujú a
zbožnosť veriacich skôr oslabujú než posilňujú. Aj keď obrazy boli
určené na to, aby myseľ človeka usmerňovali k Bohu, odvracali ju od
uctievania Boha k uctievaniu výtvorov“ Obrazy pôvodne ako výzdoba,
neskôr ako vyučovacia metóda sa od najstarších čias dávali do hrobiek,
do kostolov, na domy a na rôzne náradia. To narážalo na odpor, ktorý sa
prekonal za Konštantína. Obrazy a sochy znázorňovali poučné výjavy z
dejín; boli to teda akési knihy pre nevzdelaných. Obraz mal súčasne
zdobiť posvätné miesta. Pomaly tu však začal pôsobiť aj ďalší záujem,
čomu rané kresťanstvo čo najrozhodnejšie odporovalo. Náklonnosť uctievať
relikvie a obrazy, vyčleňovať ich z bežného používania a úctivo s nimi
zaobchádzať je človekovi vrodená. Obrazy Ježiša Krista, Márie a svätých
sa uctievali už od 5. storočia. Ľudia ich pozdravovali, bozkávali,
padali pred nimi na zem celkom tak, ako kedysi pohania. V pevnom, ale
naivnom presvedčení, že modlárstvo kresťanom nehrozí, cirkev nechala
prenikať pohanstvo do kresťanstva, ba sama tomu napomáhala. V 7. storočí
a na začiatku 8. storočia najmä mnísi výnosne obchodovali s obrazmi.
Kostoly a kaplnky boli plné obrazov a relikvií. Tak to bolo aj za
pohanstva, zmenil sa len vkus. S obrazmi ovládla ľud 'mníšska zbožnosť',
ktorá spočívala v tupom hľadení na obrazy a kresťanstvo začalo upadať“ |
|
|
Re: Bůh si přeje sochy a obrazy pro svůj chrám (Skóre: 1) Vložil: Jan21 v Pátek, 15. březen 2013 @ 07:52:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Bude jistě zajímavé, kdo se bude muset podřídit v nastávajícím univerzálním náboženství, kdy má byt jednota i s mohamedány, kterou si KC slibuje dosáhnout prostřednictvím Panny Marie. Mohamedáni, stejně jako židé, mají přísný zákaz používat modlářské symboly, t. j. obrazy a sochy. S východními náboženstvími problém nebude, neboť i tam se obrazů a soch hojně užívá. Zatím ze strany islámu není oficielně náznak nějakého kompromisu. Pokud ovšem bude docházet ke stále častějším "zjevením" údajné Panny Marie i v muslimských zemích a k dalším okultním jevům, je možné, že i muslimové svůj postoj přehodnotí a k soše Panny Marie se budou s katolíky společně modlit. Ojediněle se to snad už i dnes děje. Evoluce, v niž katolíci místo Písma věří, to zajisté umožní.
|
|
|
|
|