Křest vodou a Duchem svatým je opravdu jenom jeden. V něm se člověk narodí znovu z vody a z Ducha svatého coby Bohem přijaté dítě a zároveň i nový úd Kristovy pozemské církve.
..."... Protože se křest uděluje „ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého“ (Mt
28,19), jsou pravdy víry, vyznáváme při křtu, seřazeny podle svého
vztahu ke třem osobám Nejsvětější Trojice....Vyznání je tedy rozděleno na tři části: „První část je věnována první
božské osobě a obdivuhodnému dílu stvoření; druhá je vyhrazena druhé
božské osobě a tajemství lidského vykoupení; třetí se zabývá třetí
božskou osobou, zdrojem a základem našeho posvěcení.“ To jsou „tři části
naší (křestní) pečeti“."...
Je to Duch svatý, který člověka posvěcuje - různými způsoby a v různé intenzitě po celý život člověka.
My křesťané, když hovoříme o křtu, máme přirozeně na mysli onu iniciační svátost, skrze kterou jsme se narodili znovu z vody a z Ducha pro intenzivní život s Bohem. (J 3,5).
Protože ale na tomto vebu se shromažďují i různí individualističtí "křesťané", kteří zde mají různou paletu svých představ o víře a kteří se prý narodili znovu mimo tento křest vodou a Duchem svatým (ve smyslu Mt 28,19) v okamžiku jakéhosi jejich zázračného "prozření" pouze prý ve "křtu Duchem" a kteří tomu skálopevně věří - těm vysvětluji jejich rétorikou, že nikdo z nich se nestane bez vody křtu křesťanem (až na výjimky v okamžiku smrti, kdy tělo člověka z pohledu bytí v tomto stvořeném světě ztrácí svoji relevanci ) - nové narození křesťana je z vody a z Ducha svatého. Tak to Kristus ustanovil po všechny časy!
Samotný "křest Duchem" (biřmování) je tedy cosi jiného, než křest vodou a Duchem svatým.
|