Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Úterý, 02. červen 2009 @ 23:11:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Děkuji mému Bohu, že ač je článek možná pravdivý z hlediska toho, co se učí v řkc, neříká pravdu ohledně působení Ducha Svatého v Církvi, i když zmiňuje věci, které se tváří dobře a správně, ovšem bez poznání skutečnosti. Amen.

willy



Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 02. červen 2009 @ 23:49:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za pěkný článek. Měl bych jen pár otázek:

Tímže dal apoštolům Ducha svatého, udělil jim a jejich nástupcům moc uskutečňovat dílo spásy skrze eucharistickou oběť a svátosti, v nichž on sám působí, aby uděloval svou milost věřícím všech dob a v celém světě.

Dar Ducha svatého nedostali jen oni, ale je přislíben všem věřícím, ne? Členění Písma na kapitoly je občas zavádějící. Druhá kapitola skutků navazuje na první a tak to "všichni" ve 2,1nn je nutno chápat jako pžímé pokračování první. Takže Duch nesestoupil jen na apoštoly, ale asi na 120 lidí. I na jiných místech se dočteme o obdržení Ducha svatého. V čem je tedy obdarování apočtolů vyjímečné? - myslím ve vztahu ke svátostem.

 Je jich sedm: křest, biřmování, eucharistie, pokání, pomazání nemocných, (kněžské) svěcení a manželství.

Co je to vlastně biskupské (potažmo jáhenské) svěcení, když to není svátost? A pokud tedy není, znamená to, že to svěcení může být člověku zase odebráno? Udělená svátost platí jednou provždy - člověk zůstává platně pokřtěným, i když se z něj stane satanista, kněžské svěcení je taky stále platné, i když se člověk stane heretikem.

Duchovní přijímání

Zařadil bys sem např. protestanty, kteří přijímají chléb a víno v církevním společenství, kde je pochopení darů symbolické a kde ani nemůže vzhledem k absenci apoštolské posloupnosti k platnému vykonání svátosti oltářní docházet?



Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Středa, 03. červen 2009 @ 09:14:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Píšeš:
Ovšem Boží láska i trpělivost s člověkem je bezmezná.

Ptám se, opravdu BEZMEZNÁ, anebo jen nepředstavitelně velká, ale mající svoje meze?



Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Středa, 03. červen 2009 @ 14:18:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
,,Svátosti jsou vnímatelná a účinná znamení milosti, ustanovená Kristem a svěřená církvi, skrze něž se nám uděluje božský život. Je jich sedm: křest, biřmování, eucharistie, pokání, pomazání nemocných, (kněžské) svěcení a manželství.,,

Myslím že tu je kameň úrazu...katolícke ,,sviatosti,, sú síce ustanovené cirkvou (rozumej RKC) ale nie sú ustanovené Kristom...
Podľa biblie sú iba dve sviatosti ktoré ustanovil Kristus a to:
 1.krst svätý
 2.večera Pánova
Sviatosť je iba to čo priamo prikázal Kristus a skladá sa zo Slova Božieho (čo prikázal Kristus) a z vonkajších vidieľných znakov,
to jest Voda pri krste a chlieb a víno pri večery Pánovej...tieto dve veci musia byť spolu...

...manželstvo nie je príkaz ale možnosť pre veriaceho a nie od Krista ale ešte z raja...
...kňažské svätenie je blud, pretože kňažský úrad Kristom skončil a neprešiel ďalej na nikoho...
...pomazanie nemocných je pekná vec a veľmi účinná ale nie každý kresťan sa s tým môže v živote stretnúť...
...pokánie je veľmi potrebná vec, alepokánie bolo potrebné aj v starom zákone, neustanovil ho Kristus...
...birmovanie...tomu naozaj nerozumiem ale isté je že to nenariadil Kristus...

je paradoxom to, že ani v RKC nikto nemôže prijať všetky ich ,,sviatosti,, pretože ak je nieko kňaz, nemôže mať sviatosť manželskú...ak má niekto sviatosť manželskú nemôže byť kňazom...
ešte smutnejšie na tom je to, žeani sám KRISTUS nespĺňa parametre pre všetky katolícke ,,sviatosti..(nebol ženatý)


ivanp



Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 08. červen 2009 @ 11:37:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ona všechna podobenství z hmotného světa, snažící se vyjádřit nějakým způsobem věco duchovní, obvykle v něčem pokulhávají.

Pokusím se tedy ještě o jeden příměr, abych přiblížil, jak katolíci vnímají "ex opere operato".

Svátost je tedy platně udělena, i když je ten, kdo ji přijímá, je bez víry. Bez víry z ní nemůže čerpat milosti, není pro to disponován.
Je to podobné, jako když vám někdo otevře na vaše jméno bankovní účet. Vy však k tomu účtu nemáte volný přístup (absence víry), nemůžete z něho čerpat. Z tohoto pohledu je vám vlastně na nic. Ale z jiného úhlu pohledu jste vlastně získali. Stali jste se majetným vlastníkem účtu v bance a je zde možnost, že jednou získáte i právo s tímto účtem manipulovat (možnost, že získáte víru a ta umožní přístup k milostem oné svátosti).





Re: ex opere operato způsob věci a termín ekonomie (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pondělí, 08. červen 2009 @ 16:06:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pozastavení k neobvyklému pojmu ´ekonomie ´.
V řečtině to znamená způsob, jak je věc spravována , na příkald ekonomie hospodářství je způsob vedení hospodářství. Z toho povstává v ruštině slovo ´ekonomiť´, to zanmená šetřit a v angličtině ´to economize´, rovněž nerozhazovat, ale šetřit, ne šetřit peníze na hromádku, ale úspornš hospodařit. V němčine ´sparen´, z toho je i Sparkasse, spořitelna..
V latině tedy ekonomie znamená zařízení, uspořádání, ale kněží, kteří znají latinu jako chleba zapomínají, že každý to nezná a používají někdy to slovo ´ekonomie´ v textu pro všechny, čímž vyrábějí zmatek.
Protože v češtině třeba říci ´ekonomie Kristovy spásy´ neznaměná, že na nás Kristus šetřil , nebo že jsem byli ošulení, bylo na nás spořeno, nebo že spása se udělala šetrně, ale znamená to ´způsob, jakým byla zařízena Kristova spása (pro lid)´. Občas se to slovo ´ekonomie´ vyskytne v textech pro všechny, i pro ty, kdo latinu neznají a nevědí vlastně, že to slovo speciálně v církevní stylistice znamená ´zřízení, obstarání, spořádání´.
A tak slova ´Svátostná ekonomie spočívá v komunikaci ...´znamenají (mají být stylizovaná) , že Způsob svátostí spočívá ve způsobu sdílení...´, čili Svátostný způsob spočívá v komunikaci (sdílení) ...prostřednictvím slavení svátostí církve a zvláště eucharistie,
Do českého jazyka pronikají jiné výrazy , před sto lety ještě z němčiny, teď z angličtiny, celá staletí z řečtiny i latiny.  
Také z iných jazyků, na příklad ze slovenčiny ustálený výraz ´horko ťažko´, což znamená ´s námahou a obtíží´. Nebo český výraz ´vypít pivo na stojáka´ (bez usednutí) je italsky ´stando pede´, což starší generace zná také jako ¨ihned, bez zdržování´ (na příkald na úřadech), nebo ´vyřídit obratem, bez zdržování, na otočku´ a podobně.



Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Čtvrtek, 11. červen 2009 @ 09:42:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
oko, o duchovním přijímání eucharistie vím. Zajímalo by mně, jestli res sacramenti platí jen,  pro přijímání Těla Kristova a nebo i pro některou jinou ze sedmi svátosti.