|
Právě je 562 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: Mikim rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116814620 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Starý a Nový zákon
Vloženo Úterý, 12. leden 2010 @ 17:40:05 CET Vložil: Stepan |
poslal karels Bible Izraele תנ״ך jakožto svaté písmo získal svoji
podobu v dvoudílné křesťanské Bibli. Již raná církev se vyjádřila, že
se Pán Bůh nezjevil pouze v Ježíši Kristu, nýbrž nejdříve v Izraeli.
Tento argument má
dalekosáhlý následek, znamená to totiž, že Bible Izraele תנ״ך nenáleží
přednost pouze časově, ale také věcně čili teologicky (!) [1] Bible
Izraele je v našem křesťanském pojetí nazvána Starým zákonem.
Rozdělení Bible na Starý a Nový zákon naznačuje jistou souslednost
obou částí. Předsazení Bible Izraele, tj. Starého zákona, před Novým
zákonem nejenom naznačuje přednost této Bible před zvěstí o Kristu, ale
rovněž fixuje vztah před oběma částmi. [2]
Starý zákon je
dějištěm pro Nový zákon, vyjadřuje se to dnes již obvyklým způsobem,
kdy tím poukazujeme na židovský původ křesťanství, na židovské kořeny
křesťanské víry. Z principu uspořádání celé Bible, je Nový zákon, jako
kniha zvěstování poselství o Ježíši Kristu, připojen ke Starému zákonu.
Podle
interpretace antických či jiných literárních děl, je nutné číst a
chápat to, co je připojeno, to, co stojí dále, ve světle předešlého.
Takže je nutné číst a chápat Nový zákon ve světle toho, co bylo řečeno
již dříve ve Starém zákonu. (sic!) [3]
Pořádek daný již svým
pojmenováním Starý zákon a Nový zákon, kdy je Starý zákon na prvním
místě, nabízí vodítko ke čtení Bible. Budeme-li číst Starý zákon, tj.
Bibli Izraele, měli bychom ji číst bez nějakého vztahu k Novému zákonu,
k osobě Ježíše Krista.
V okamžiku, kdy jsme se ve svém čtení
celé Bible dostali k Novému zákonu, tento nás nasměruje zpět ke Starému
zákonu díky své formě narážek, citací, obratů, obrazů, logiky, atd. Od
Nového zákona se tedy dostaneme zpět ke Starému zákonu, což je
relecture [4] jednou čteného biblického textu Starého zákona.
Rozdělení
Bible na Starý a Nový zákon si o to přímo říká. Nejprve přečíst Starý
zákon jakoby bez onoho pohledu ovlivněného vírou v Ježíše Krista -
přistoupit k biblickým textům Starého zákona jakožto tabula rasa [5],
jakožto chlapec nepolíbený poznáním novozákonních textů. :-)
V opětovném
čtení, v druhém kroku bychom naopak měli číst Starý zákon z hlediska
christologické perspektivy. Druhé čtení, tj. relecture, Starého zákona
musíme číst právě v tomto pohledu, v této perspektivě.
Je
jasné, více než jasné, že Nový zákon je nutný chápat z hlediska
dějinného působení Boha v Izraeli. Snažím se na celé řadě svých článků
dokázat, že Nový zákon je možný v plnosti pochopit pouze díky jisté
znalosti Starého zákona. [6]
Terminologie, odkazy, prostředí,
jazyk, pisatelé, události, doba, atd. to vše je „starozákonním
jevištěm“, „starozákonním prostředím“ pro plné pochopení Nového zákona.
Ke správnému pochopení Starého zákona, navzdory naznačené logice,
nemusíme přečíst Nový zákon.
„Křesťanství tedy nezačíná
nějakým zvláštním výkladem Bible Izraele, ale tím, že vykládá zkušenost
s Kristem z pohledu stávajícího Písma svatého.“ [7]
poznámky:
1. DOHMEN, Christoph, STEMBERGER, Günter. Hermeneutika židovské Bible a Starého zákona. Praha : Vyšehrad, 2007. 288 s.
2. tamtéž
3. Naprosto nevhodné se mi jeví číst Starý zákon ve světle Nového zákona.
4. relecture – druhé čtení, opětovné čtení
5.
Tabula rasa znamená původně oškrabanou a uhlazenou voskovou psací
tabulku, jaké užívali staří Římané. Výraz se užívá jako metafora ve
stejném významu jako české „nepopsaný list“: znamená médium, na něž se
dá psát, na němž však (zatím) není nic napsáno.
6. Dokuzuje to například tento článeček: Ježíš jako počátek stvoření Božího
7. DOHMEN, Christoph, STEMBERGER, Günter. Hermeneutika židovské Bible a Starého zákona. Praha : Vyšehrad, 2007. 288 s.
|
Podobná témata
|
|
Re: Starý a Nový zákon (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Středa, 13. leden 2010 @ 08:47:01 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | S Tímhle si při vší úctě dovoluji nesouhlasit. Starý zákon bychom dle mého názoru rozhodně opomíjet neměli ale začít je třeba Novým a v jeho světle číst Starý. Těžko si dovedu představit že by se musel dětský čtenář nebo dospělý konvertita nejdříve prolouskat životopisy a výčty praotců, rituálními předpisy a záplavou historických a statistických údajů než by se dostal ke Kristu. Pravděpodobně by do té doby dávno utekl nebo se stal farizejem a měl by problémy s tím aby Ježíše přijal. Stejně si neumím představit že bych měl číst třeba proroka Izaiáše a nevědět koho nám zvěstuje.
Nejlepším způsobem jak děti přivést k víře se mi jeví setkání s Kristem ve vánočních jesličkách. Je dobré jim hned říct pravdu že od Boha máme úplně všechno včetně příbuzných a kamarádů, země po které chodíme, jídla, oblečení, zábavy i hraček a že část z toho k Jeho poctě strkáme pod stromeček. Pak následuje ilustrovaná Bible se zjednodušenými příběhy, evangelický toť vynález a často i výrobek který může hned a názorně ukazovat výhody ekumenismu a Boží lásku ke všem lidem. Stvoření světa, Noemova archa, Mojžíš v košíku a to jak David přemohl Goliáše patří k oblíbeným příběhům. Stejně jako třeba soudce Barák který díky Bohu přemohl s hrstkou mužů tisíce nepřátel. Dětská Bible je dobrou příležitostí k tomu aby člověk hned ze začátku vysvětlil rozdíl mezi smyšlenou pohádkou a pravdou. Ten kdo má to štěstí že žije v místě kde jsou shromáždění po mši a je na ně dostatek lidí má výrazně usnadněnou práci díky písničkám, hrám a stejně smýšlejícím kamarádům.
Vaše slova nám budiž připomínkou že na Starý zákon bychom zapomínat neměli.
|
Re: Re: Starý a Nový zákon (Skóre: 1) Vložil: Ferda v Pátek, 15. leden 2010 @ 19:59:21 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Milý
Františku. Nemohu souhlasit,že Starý Zákon je
krutý,dobře to napsal Ingmar,že doba byla krutá a
společnost místo Bohu sloužila desítkám
vymyšlených bohu a na to doplatil i Izrael. Bůh nebyl
nečinný,a už vůbec nebylo Božím záměrem
vraždit lidstvo ( Dydimos).Pán Ježíš Kristus byl
ukřižován,vstal z mrtvých aby zachránil padlé
lidstvo a všem ukázal Boží lásku. A jak to
dopadlo? Vždyť i v novozákonní době se lidstvo
nadálo říct. Celá společnost až dodnes trpí
násilnosti,zvěrstva,nelásku,pýchu a touhu
ovládat druhé. Bůh stále volá ale kdo
poslouchá? Pronárody měly vždy čas na pokání.
Tak i Izrael:
„Vyberte
si dnes komu chcete sloužit,Bohu nebo jít od Boha. Jestliže
odejdete potka vás zlořečení.“
„Protože
člověk páchal zlo,sám nad sebou vynesl rozsudek
smrti.“ ( Ez.18.13)
„Což
pak si myslíte,že mám jako panovník Hospodin se
smrti provinilců nějakou radost“?. (Ez.18.23-24)
„...skoncujte
tedy ze zlem a budete žít“.(Ez.18.32)
„Nic
jsem nevykonal jen tak bez příčiny“.Ez.13.23
Bůh
Otec,Hospodin zůstává stejný. Bůh se nemění,a
není poplatný své době jak by si to někteří
přáli. Rovněž Ježíš Kristus jako Boží syn
se nemění. Vedl patriarchy,vedl Izrael přes poušť a dodnes
je hlavou církve a úhelným kamenem.
***Ferda***
|
]
|
|
Re: Starý a Nový zákon (Skóre: 1) Vložil: Frantisek100 v Čtvrtek, 14. leden 2010 @ 12:59:38 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Starý zákon je strašně krutý. Na jedné straně je Desatero, ale na druhé straně se porušuje o sto šest. Tolik vražd a násilí je v málokteré knize. A bohužel právě z toho si lidé berou vzor !!! Kde se stala chyba ? Proto byl Ježíš nepochopen a popraven, protože kázal něco jiného. Nevěřím, že SZ je celý pravdivý !!!! Bůh přece není a nemůže být rozpolcená osobnost, která se pokaždé chová jinak. Lidé si často brali za vzor právě násilí ze SZ a ne lásku, kterou propagoval Kristus. Proto je tolik zla na Zemi!!!!
|
Re: Re: Starý a Nový zákon (Skóre: 1) Vložil: Ingmar v Pátek, 15. leden 2010 @ 04:15:59 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | On není krutý Bůh, Starý zákon vděčí za svou krutost době a společnosti, v níž vznikal. Některé věci byly tenkrát zkrátka normální a jakkoli je ten ten Bohem inspirovaný, obtiskly se do něj. Ty texty nejsou jen o Bohu, ale valnou měrou i o tom, jak se k němu stavěli lidé tenkrát. No a mezi námi, kdy psal Starý zákon o naší době a účelově nezamlčoval některé věci, myslíš, že by byl krutý méně? Tím jsem se dopustil jistého protimluvu, tedy: Krutý není Bůh, ale my, naše lidské společnost, která o Bohu v SZ svědčí. |
]
Re: Re: Starý a Nový zákon (Skóre: 1) Vložil: garwin (garwin@seznam.cz) v Pátek, 15. leden 2010 @ 06:28:26 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zkus mi uvést tři příklady toho, co považuješ za krutost a lež ve Starém zákoně.
|
]
Re: Re: Re: Starý a Nový zákon (Skóre: 1) Vložil: Frantisek100 v Pátek, 15. leden 2010 @ 09:46:18 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Dobytí Jericha , vyvraždění a jeho obyvatel. Milost dostane prostitutka s rodinou. Co dělali izraelští vyzvědači u prostitutky ? Ta dostane strach o svůj život, tak je pak poprosí o záchranu a zdůvodňuje to náboženstvím. Hospodin dá pokyn vyvraždit i děti, ženy, staré lidi... A z ukradeného zlata chce postavit chrám nebo co ? To není krutost ? To smrtí čistě lidským hříchem a lidskou vypočítavostí. Copak Bůh potřebuje ukradené zlato ?
Samson pro nic za nic jen tak vyvraždí několik lidí ( nepřátel ) a ještě sebere jejich košile. To není krutost ? Přitom za manželku má ženu z řad nepřátel. Prosím vás, jste slepí, že to zlo, které má jen čistě lidský pach, nevidíte? Vždyť se tam ve SZ jen válčí a zabíjí. Život jakoby neměl hodnotu. Židovská výchova a hrdost na násilnickou minulost nemohla pak vést k pochopení Krista. Já a Otec jsme za jedno. Pak by takové krutosti musel odsouhlasit a podporovat a nařizovat i Kristus. To přece není možné !!! Kristus je úplně někdo jiný než Hospodin ze SZ. To prostě není Otec.
|
]
Re: Re: Re: Re: Starý a Nový zákon (Skóre: 1) Vložil: Frantisek100 v Pátek, 15. leden 2010 @ 09:48:37 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Myslím,t en Hospodin, že není to, co Otec v NZ |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Starý a Nový zákon (Skóre: 1) Vložil: garwin (garwin@seznam.cz) v Pátek, 15. leden 2010 @ 11:01:50 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Možná by stálo za to, aby sis někde našel, povahu jiných bohů, model té doby. Bůh Izraele a je zákon se značně liší tím, jak vstřícný jek člověku, co všechno Bůh snese ač se opakovaně zjevuje jako svatý a spravedlivý. Kodex chování Izraelců, pravidla společenského života a Boží podmínky vzájemného vztahu, neustálá milost nad nevěrou lidu. Jen díky milostivému vyvolení, ochotě diskutovat s lidem, naléhavé volání k volbě dobra a poslušnosti. A tak dále. V SZ se zjevuje Ježíšův Otec a dost možná na několika místech i Pán Ježíš sám.... |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Starý a Nový zákon (Skóre: 1) Vložil: Ingmar v Pátek, 15. leden 2010 @ 18:40:28 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To je logický důsledek toho, když se na Bibli díváme jako na s nebe spadlé Boží slovo a opomíjíme, že je procezené přes ty lidi, kteří to psali, potažmo přes jejich kulturu. Boží slovo v tom je, ale je to podobné, jako když si koupíš čočku v sáčku. Taky ji musíš nejdřív uvařit, není to hamburger, do kterého se dá hned zakousnout. Pokud to uděláš s čočkou, zjistíš, že je nestravitelná. Tedy: představa a popis Hospodina v podání lidí doby a kultury, kdy byly ty knihy SZ psány, se liší od téhož v podání lidí, kteří měli zkušenost s Ježíšem. To už je přijatelnější, ne? |
]
Re: Re: Re: Re: Starý a Nový zákon (Skóre: 1) Vložil: garwin (garwin@seznam.cz) v Pátek, 15. leden 2010 @ 10:58:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Reakce na hřích a bezbožnost. Boží spravedlnost. Proč musel umřít Boží Syn Ježíš? Aby byla spravedlnost ze zákona zakotvujícího požadavky Boží svatosti nahrazena zástupnou obětí Boha samého a nastolení doby milosti, evangelia milosti pro oběť Ježíšovu. Bůh opakovaně říká, že nenávidí hřích. Pokyny Izraeli k zabíjení nepřátel jsou projev spravedlivého hněvu, když pominu dobu, kdy se tak dělo. Doba boje Božího lidu o přežití, konflikt se zlem a Božími nepřáteli, snaha Bohem vyvolený národ zničit. Všichni jsou před Bohem vini a zasluhují smrt, jak učí apoštol Pavel v Listu Římanům. Jen díky oběti a z ní pramenící milosti, je Boží soud uvalen na Božího syna a my dnes nebojujeme proti lidským nepřátelům, ale duchům zla. SZ ukazuje Boží postoj k hříchu a lidem, kteří Bohu odporují a reakci Tvůrce a Vlastníka vesmíru na toto zlo. Nemusel se sklonit k lidem, přijít jako člověk a přesto tak učinil. V tomto kontrastu se pak jeví oběť Kristova v mnohem závažnějším světle, než jsme zvyklí z opakování "umřel za mě, umřel za mě", když si uvědomíme, co je variantou Kristovy oběti. Boží spravedlivý soud nad námi a naše smrt.
|
]
Re: Re: Re: Re: Starý a Nový zákon (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pátek, 15. leden 2010 @ 13:40:02 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vidíme spravedlnost a milosrdenství. Bůh spravedlivě potrestal zlé pronárody které se snažily zabránit spáse světa. Jak obstáli jednotliví lidé před Božím soudem nevíme a nic nám do toho není. Nevěstka Rachab která uvěřila a poznala pravého Boha zachránila svou rodinu, provdala se za syna Izraele a z jejího potomstva vzešla královská dynastie a nakonec i svatý Josef. Bezbožní Pelištejci sužovali a trápili Vyvolený národ a zkoušeli ho vyhubit, přestože dobře věděli kdo je Hospodin a co všechno dokáže. Chrám byl postaven mnohem později a na jeho stabu a výzdobu nebylo použito nic nečistého. Vzhledem k tomu jak nedávnou událostí byla v té době potopa světa sy myslím že tehdy ještě věděl každý člověk kdo ja pravý a živý Bůh a uctívání model, démonů a čarování bylo zjevnou zradou a nepřátelským aktem. |
]
Re: Re: Starý a Nový zákon (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pátek, 15. leden 2010 @ 13:27:48 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Bůh není krutý ale spravedlivý. Krom toho uvažte že náš život tady na zemi je velice krátký ve srovnání s věčností. Věčná blaženost stojí za každé utrpení. Díky tomu že Kristus umřel za naše hříchy a nabízí nám své Milosrdenství může být spasen kdokoliv kdo ho přijme. I velký hříšník a vrah. Podívejte se na svatého Pavla. Jak špatně začal a jak dobře potom žil a skončil. Nebo na dva lotry ukřižované s Kristem. Podobnou možnost má každý z nás. |
]
Re: Re: Re: Starý a Nový zákon (Skóre: 1) Vložil: Irena v Pátek, 15. leden 2010 @ 13:29:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ten druhý lotr je taky nebi? A kde se o tom dočtu?
I. |
]
Re: Re: Re: Re: Starý a Nový zákon (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pátek, 15. leden 2010 @ 13:46:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ten druhý se rouhal a spásu a Milosrdenství celým svým postojem odmítnul, přestože měl stejnou možnost jako ten první který uznal svoji vinu. Každý z nás má svobodnou vůli přijmout nebo odmítnout. Bůh respektuje dar který nám daroval. Stačilo tak málo a zároveň tak mnoho, někdy je pro nás snazší se dát ukřižovat než překonat vlastní pýchu. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Starý a Nový zákon (Skóre: 1) Vložil: Irena v Pátek, 15. leden 2010 @ 13:53:22 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Aha, to ano, já jsem to pochopila z tvé odpovědi tak, že šanci dostal i ten druhý, proto jsem se ptala na zdroj.
I. |
]
|
|
Re: Starý a Nový zákon (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 15. leden 2010 @ 07:57:11 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | Jsem stejného názoru a podobně na tom byl apoštol Pavel. Část argumentace k této věci uvádím ke článku Autorita písma - tzv. "Nový zákon" je z velké části osvětlením již existujícího písma. Jeho pisatelé často uváděli jen zmíňku ve stylu "víte přece že ..." s tím, že předpokládali u čtenářů znalost daného příběhu, Božího a lidského jednání v dané věci.
K plnému pochopení Nové smlouvy a její síly je dobré znát sílu starých smluv, které Bůh s lidmi uzavřel. Znalost tisíciletých dějin Božího lidu a jeho života s Bohem (neboli tradice Božího lidu) také velmi prospívá k pochopení vztahů Boha k lidem i lidí k Bohu.
|
|
|
Re: Starý a Nový zákon (Skóre: 1) Vložil: Elo v Pátek, 15. leden 2010 @ 12:54:12 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Človeku neveriacemu, prípadne aj veriacemu, ale začiatočníkovi by som naozaj zo skúsenosti neodporúčal prečítať Starý zákon. Bál by som sa, že by pri tom stratil vieru, ak by sa dostal k tým "telefónym zoznamom"/ mien, popisu množstva obetí, a najmä k tej krutosti vojen konaných v mene Božom. Sotva koho to povzbudí k viere. Dobre sa to robí v Cirkvi, že sa deťom a pri katechizácii aj zrelým, kde sa dáva len výber zo SZ, to podstatné, aby pochopili, o čo ide a ako to smeruje všetko ku Kristovi v NZ. Ak má človek primerane zrelú vieru, potom je možné čítať bez ujmy aj SZ po poriadku, ale radšej s rozumným komentárom ako bez neho, a ešte lepšie s asistenciou človeka, ktorý je po ruke a vysvetlí ťažkosti.
To bolo z hľadiska pastorácie. A z hľadiska vierouky naozaj treba brať SZ ako z jednej strany podklad pre lepšie pochopenie NZ a vyhľadať v ňom jeho múdrosť /som rád, že KC má v nej viac kníh s tématikou múdroslovnou, ktoré sú naozaj perlami.../. Avšak čítať treba SZ vo svetle Nového zákona, teda napr. z niektorých citátov, ktoré neodpovedajú duchu NZ, sa dajú na základe princípu analógie pochopiť duchovný význam, ktorý môže byť poučný /napr. postoj k nepriateľom v SZ vzťahovať na duchovné mocnosti, a nie na ľudí../. Dá sa dosť vyťažiť aj z histórie, ktorá je v SZ písaná spravidla nie pre samu históriu, ale pre pouččenie do života, teda sú úmyselne vybraté príbehy, epizódky, osudy ľudí tak, aby to bolo nejaké poučenie pre vieru, či povzbudenie k mravnosti.
No v každom prípade všetko rituálne v SZ, čo bolo predobrazné, provizórne na tú dobu /obriezka, obety, predpisy o pokrmoch, sobota/, prípaden všetko, čo bolo dobové /mnohoženstvo a pod./, či čo sa spomína nie ako vzor, príklda k nasledovaniu, ale skôr ako reálny popis primitívnosti a surovosti ľudí, to nezaväzuje novozákonného človeka, resp. výnimočne treba nájsť novozákonný ekvivatlent /nedeľa namiesto soboty a pod./
Treba si tiež uvedodmiť, že Boh len postupne zjavoval pravdy. SZ sa javí naozaj pri spätnom pohľade ako dialóg generácií. Pozorovať to, ako sa postupne mení a vyvíja názor na posledné veci /smrť, posmrtný život/, niektoré morálne otázky. Preto je dôležité zachovať princíp dobre poznať definitívne Božie zjavenie v Novom zákone cez Krista a apoštolov, a toto brať ako mieru pri posudzovaní niektorých výrokov SZ. Napr. je v jasnom rozpore viera novozákonného človeka, ktorý pre ktorého by "bolo lepšie rozpadnúť sa a byť s Kristom" ako napr. Kazateľa /či ako to dokonca presvitá aj z niektorých žalmov - "je ako lichva... a tí už nikdy svetlo sveta neuzrú".../, ktorého viera v tejto veci je na úrovni takmer ateistu neveriaceho v nebeskú blaženosť...
|
|
|
Re: Starý a Nový zákon (Skóre: 1) Vložil: tele v Pátek, 12. srpen 2016 @ 10:14:48 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj, Karle. Dodal bych, nebo upravil, to, že pojmy "Starý zákon", "Nový zákon", jsou nepřesné a zavádějící. Navozují představu pominulého, zaniklého, něčeho co přestalo platit a nahrazujícího, nového, co před tím neplatilo a nyní platí; a také jakési změny zákona či přikázání. Správněji jde o obnovení (či rozšíření) smlouvy, tedy "Smlouva" a "Obnovená smlouva". Takový slovník mají "judokřesťané" ... :-) První smlouva vyrytá jako "litera do kamenných desek" - Boží Zákon, přikázání - byla porušena ze strany lidu - v jejich srdcích, ne ze strany Boha; nyní je ona smlouva vyrývána přímo do srdcí lidí - a jedná se opět o ten stejný Boží Zákon, přikázání ...
S christo-logos výkladem SZ jsem osobně opatrný, ostražitý. Mnoho výkladů totiž už nepochází z NZ, ale z filosofického vnímání (představ) pohanského řecko-římského božstva ... je to můj osobní názor. |
|
|
Re: Starý a Nový zákon (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Pátek, 12. srpen 2016 @ 07:59:35 CEST (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Karels, máš dobré články. Zvlášť jeden. |
|
|
|
|