|
Právě je 561 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: Mikim rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116826267 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Trinitární perichoreze.
Vloženo Pondělí, 17. únor 2014 @ 13:47:35 CET Vložil: Stepan |
poslal oko Z úvodu do teologie Trojjediného Boha.
Perichoreze označuje to, že každá osoba Trojice
přebývá v druhých dvou, které zase recipročně přebývají v ní. Uvedená
dokonalá jednota však rozhodně nestírá identitu Otce, Syna a Ducha
svatého, protože – jak dobře víme – osoba je druhému v zásadě
nepředatelná. Toto vzájemné přebývání je v západní teologii
od scholastické doby vnímáno přednostně jako důsledek skutečnosti, že
Otec je Bůh, Syn je Bůh, Duch svatý je Bůh. Jednotlivým osobám proto
nepatří pouze určitý "vymezený sektor" božství, nýbrž božství celé. Božství
je dále naprosto jednoduché, nedělitelné, a zároveň také nekonečné.
Dospíváme tedy poměrně snadno k vyjádření: jedno nekonečno plus jedno
nekonečno plus jedno nekonečno je opět jedno nekonečno. Tento výrok
nevyhnutně postuluje vzájemné prostupování oněch tří nekonečen.
Vzájemné prostupování osob souvisí také s tajemstvím
jediného Božího vědění a tří vědoucích. Jednoduchost a nesloženost Boží
přirozenosti vylučuje, že v Bohu by mohla být složenost, která se
v případě lidského poznávacího procesu jeví jako polarita
mezi poznávajícím subjektem a poznávaným objektem. Z řečeného vyplývá,
že Otec "vnímá" Syna a Ducha svatého v sobě, Syn "vnímá" Otce a Ducha svatého v sobě a Duch svatý "vnímá" Otce a Syna opět v sobě samém. Přitom každá osoba Trojice je svým vlastním "Já" a zároveň jediným společným trojičním "My".
Tajemství vzájemného přebývání osob Trojice jedné v druhých dvou a naopak je jedna věc, označování dané skutečnosti výrazem "perichoreze"
je věc druhá. Připomeneme si, jak se uvedené tajemství projevuje
v Písmu a u církevních otců, kteří v prvních staletích ještě tento
termín neužívali. Nejmarkantněji se projevuje tajemství perichoreze v
Janově evangeliu. Ježíš zde praví, že On a Otec jsou jedno (srov. Jan
10,30). Mistr z Nazareta pak celkem čtyřikrát opakuje, že je v Otci
a Otec v něm (srov. Jan 10,38 : 14,9.11 : 17,21nn). Z toho plyne, že
ten, kdo vidí Syna, vidí také Otce (srov. Jan 14,9). Tomu pak odpovídá
formulace "v Kristu", která se velmi často objevuje zejména
v Pavlových listech jako označení nové existence věřícího člověka. V
dané souvislosti lze číst také výrok Sk 4,32 o tom, že věřící první obce
v Jeruzalémě byli jedné mysli a měli jedno srdce. Je to svědectví
průmětu trojiční perichoreze do tajemství společenství církve.
Jak je to ale s perichorezí Ducha svatého? V první
řadě je třeba upozornit na Lukášův výrok o tom, že Ježíš byl naplněn
Duchem svatým (srov. Lk 4,1), což ukazuje na přebývání Ducha svatého
v Kristu. Dále lze uvést 1 Kor 2,10–11 o tom, že Duch svatý proniká až
do nejvnitřnější hlubiny Božího poznání, tedy do toho, jak sebe vzájemně
poznávají Otec a Syn. Zmíněné perichoretické poznání pak Duch svatý
sdílí apoštolům a svatopiscům. Konečně je možno připomenout Mdr 1,7, kde
se hovoří o Božím "duchu", který proniká celým světem a zná každou
myšlenku, což lze vnímat jako určitý odraz tajemství vnitrotrinitární
perichoreze ve vztahu Boha vůči světu. O vzájemném přebývání Otce
v Synovi a Syna v Otci hovořili již apologeté. Třeba Hilarius.
Slovo "perichoreze" se poprvé objevuje
v jednom výroku Řehoře Naziánského, a to v christologickém kontextu. V
první polovině sedmého století používal tento termín často Maxim
Vyznavač ve své christologii, protože toto pojetí mu umožnilo hovořit
o jediné Kristově osobě ve dvou přirozenostech.
V trinitologii se výraz "perichoreze" objevuje poprvé zřejmě kolem roku 650 ve spisu De sacrosanta Trinitate od
neznámého autora, který se podepisoval jako Cyril Alexandrijský. Hovoříme o něm jako o pseudo-Cyrilovi. Nejen tento autor, ale i
následující trinitologická reflexe uvedeným způsobem stavěla hráz
proti tendencím, které by mohly směřovat k triteismu. Výraz "perichoreze" se pak objevuje velmi masivně také v dílech Jana Damašského, který podotýká, že pokud by se "perichoreze"
chápala jako směšování, při kterém by jednak osoby Trojice ztrácely
svou identitu, jednak by se božství směšovalo s Kristovým lidstvím,
hrozil by v trinitologii modalismus a v christologii monofyzitismus.
U Jana Damašského je také patrné, že trinitární perichoreze je vnímána
převážně dynamicky, neboť se jedná o vycházení ze sebe směrem k druhému.
Ve dvanáctém století Burgundis z Pisy (+ 1153 / 4) přeložil do latiny spis Jana Damašského De fide orthodoxa a "perichoreze" dostala latinský exivalent "circumincessio". Ve třináctém století se především u teologů pařížské univerzity setkáváme s výrazem "circuminsessio". Zdánlivě nepatrný rozdíl jednoho písmenka není bez významu. Circumincessio poukazuje na dynamický, extatický aspekt perichoreze, na vycházení ze sebe směrem k druhému či do druhého. Circuminsessio klade důraz na statický aspekt perichoreze, která je tím pádem pojímána jako přebývání jednoho v druhém.
(Malá ukázka z monografie C.V. Pospíšila).
|
Podobná témata
|
|
Re: Trinitární perichoreze. (Skóre: 1) Vložil: helena v Úterý, 18. únor 2014 @ 09:27:49 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | OKO, copak nevíš, že když budeš kázat lidskou filosofii o BOHU, tak jsi prokletý? Copak není psáno, že taková věc není učení člověka, ale zjevení prorokům a apoštolům? které je zapsané ve SLOVĚ? Tak co nám to tu vykládáš trinitářský zatracenče |
Re: Re: Trinitární perichoreze. (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 18. únor 2014 @ 11:07:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tohle je v historii církve návratem zpět do prvních několika století, obrázkem toho, z čeho následníky apoštolů tehdy "bolela hlava". :-))
|
]
Re: Re: Re: Trinitární perichoreze. (Skóre: 1) Vložil: helena v Středa, 19. únor 2014 @ 08:59:20 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | milé OKO, v NZ žádného apoštola trojiční teologie nenapadla, takže je zde to "vnímání" jen ve formě kdo vidí Otce vidí i Mne, vy tam potřebujete bohorodičku, tak antikristovsky tvrdíte blábol o osobách Boha, které mají vlastní JÁ! a JÁ JSEM /JHVH/najednou potřebuje matku, která nás nejen nemůže spasit, ale také nás má poslat přímo do pekel římských filosofických lži! Bůh se nám zjevil jako SPASITEL a nás spasil vy to nejen nechápete, a pod záminkou porcování na tři osoby, tu spásu nám tak drahého evangelia, ZAPÍRÁTE! |
]
|
|
Re: Re: Trinitární perichoreze. (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 19. únor 2014 @ 17:53:36 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Toníku.
Rozumové poznání nejsou žádné "klikatiny".
Pokusil jsem se ti to vysvětlit v komentáři pod sousedním článkem.
|
]
Re: Re: Re: Trinitární perichoreze. (Skóre: 1) Vložil: helena v Čtvrtek, 20. únor 2014 @ 07:19:40 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | u Božího trůnu NIKDO z trojičářů, ani necekne, aby hledal TŘI stačilo mi, když EGW ve "Zkušenostech a viděních" viděla kromě KRISTA PÁNA, OTCOVA záda to se mi udělalo zle a již jsem se raději neptala... takže se raději neptám jak to v reálu vidíte vy, a vaši moudří teologové |
]
Re: Re: Re: Re: Trinitární perichoreze. (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 20. únor 2014 @ 08:35:29 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Heleno. Lidský rozum opravdu není schopen pojmout velikost Boha. Vždycky jej budeme vnímat pouze částečně. Jde o to, aby alespoň i to částečné rozumové poznání bylo pravdivé - tedy podle skutečnosti.
Jsme svým rozumem omezení. Představ si, že by existovali tvorové, kteří by nebyli schopni vnímat náš trojrozměrný prostor jako my a vnímali by ho pouze ve dvou osách. Tedy všechno, co by viděli, by nebylo ve "3D", ale pouze jako obrázky, nakreslené na papíře (tedy šířka a výška).
Je pochopitelné, že takto, jen ve dvou rozměrech, náš svět moc pravdivě popsat nelze. Chyběla by mu hloubka.
No, a tak nějak je to, když my hovoříme o Bohu. Vždycky to naše poznání bude určitým způsobem nedokonalé, ploché, bude mu chybět hloubka pravdivosti. I tímto nedokonalým způsobem je ale možno vyjádřit určité pravdy. Fotografie není krajina (chybí ji hloubka) ale ve svých relacích a možnostech je stejně pravdivá. Není lží o krajině. S tím je potřeba počítat.
Poměrně známé je přirovnání zobrazit si Boha schématicky jako trojúhelník, kde každá ze stran představuje jednu Božskou osobu.
Trojúhelník je jeden, jako je jeden Bůh a přece má tři strany, jako jsou tři Božské osoby. Obsah (plocha) trojúhelníka pak představuje Boží lásku (vztahy) mezi Otcem a Synem, která je zosobněna v Duchu svatém. Proto Bůh může být zdrojem lásky i navenek pro nás.
Také člověk, v podobné relaci Božího obrazu by měl svým bytím vytvářet podobné "trojúhelníky:
1.) Tělo - duch - Bůh
2.) Muž - žena - Bůh
Také obsah (plocha) těchto trojúhelníků by měla být schematickým vyjádření přítomnosti vztahů lásky.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Trinitární perichoreze. (Skóre: 1) Vložil: helena v Pátek, 21. únor 2014 @ 09:53:48 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ahoj milé OKO,
svádět trojiční teo na rozum, který je nedokonalý, když víme, že duchovní
věci
se dají jen duchem chápat je v této cause pomýlené a nevím,
proč jste si s tím začínali!
jen pro naivní obecenstvo je to dogma...no není a Ty to víš, protože je to
norma vašeho
křesťanského jádra!
a běda tomu, kdo se vymyká, že ano?!
tak se ještě vracím k původní mé námitce,
jestli u trůnu budete hledat ty tři tváře, nebo vám konečně bude podle Písem
stačit to Jedno Jméno
do kterého máte být pokřtěni? ale vy, asi spaseni nežádáte býti, když
nechcete slyšet tu podmínku!
je mi líto případných marných slov a promarněného času vrtání se v prašivině
trojičního bludu...
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Trinitární perichoreze. (Skóre: 1) Vložil: ssns v Pátek, 21. únor 2014 @ 15:43:21 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jediný, koho kdo může hledat na trůnu, je Beránek, tj. Kristus. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Trinitární perichoreze. (Skóre: 1) Vložil: helena v Pátek, 21. únor 2014 @ 09:53:49 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ahoj milé OKO,
svádět trojiční teo na rozum, který je nedokonalý, když víme, že duchovní
věci
se dají jen duchem chápat je v této cause pomýlené a nevím,
proč jste si s tím začínali!
jen pro naivní obecenstvo je to dogma...no není a Ty to víš, protože je to
norma vašeho
křesťanského jádra!
a běda tomu, kdo se vymyká, že ano?!
tak se ještě vracím k původní mé námitce,
jestli u trůnu budete hledat ty tři tváře, nebo vám konečně bude podle Písem
stačit to Jedno Jméno
do kterého máte být pokřtěni? ale vy, asi spaseni nežádáte býti, když
nechcete slyšet tu podmínku!
je mi líto případných marných slov a promarněného času vrtání se v prašivině
trojičního bludu...
|
]
|
|
Re: Trinitární perichoreze. (Skóre: 1) Vložil: Bumerang v Úterý, 18. únor 2014 @ 22:12:38 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Katolický antikrist Oko: Vidíme tedy, že lidská přirozenost je úzce spjatá se vztahy.
Bumerang: Ano, to je! A kdo má na prvním místě vztah k Marii, papeži, k modlám, padlé římské nevěstce před jedinečným vztahem k Bohu- ten je ANTIKRIST. Katolický antikrist Bohu svým modloslužebným způsobem marně slouží, na prvním místě totiž Boha nemá, a ani mít nemůže. Proč? Protože- SKRZE. Oblíbené slovo u každého katolického antikrista ve vztahu k "bohu" je slovo SKRZE. Vztah ke Kristu "získávají, obnovují, udržují" SKRZE Marii, SKRZE papeže, SKRZE kněze, SKRZE svátosti, SKRZE náboženské úkony, SKRZE vizionáře atd. Stále jen SKRZE někoho a něčeho jiného, než sebe sama a Krista. A v tom je vztah ke Kristu naprosto jedinečný. Ke vzniku tohoto jedinečného a individuálního vztahu není třeba třetí lidské osoby, žádné síly ani namáhání. Je třeba pouze dvou! Krista a Tebe. Je to právě vztah ke Kristu, který dává duchovní sílu k udržení tohoto vztahu. Nikdo jiný nemůže k tomuto vztahu něco přidat nebo ubrat!! Pokud ovšem si do tohoto JEDINEČNÉHO vztahu s Kristem nepustíme něco, někoho- SKRZE.. Katolická modloslužba duchovní vztah ke Kristu rozmělňuje a zcela ničí. To proto, že se do tohoto ryze duchovního vztahu, infiltruje duševní člověk- antikrist. Po této infiltraci se oběť stává stejným *****m se stejným infiltračním sklonem. Proto mají katoličtí antikristi neustálou potřebu přehrabovat se jiným v duších a štourat jiným do jejich intimního duchovního vztahu k Bohu. To vytváří onu zdánlivou jednotu KC, společná účast na duchovní infiltraci. Co jiného je katolická zpověď, než infiltrací třetí osoby do jedinečného vztahu k Bohu? Každý katolický antikrist je ničitelem ryzího duchovního vztahu ke Kristu. Dělá to tak, že se pokouší do duchovního vztahu neustále infiltrovat pod jakoukoliv záminkou a když se mu to nedaří, stáváte se záhy jeho úhlavním nepřítelem. A pokud se mu to podaří, pak Váš duchovní vztah ke Kristu vysaje jako upír. Katolická demagogie je založená na infiltraci do duchovního vztahu k Bohu. V tom je největší moc padlé nevěstky sloužící Satanu. Tak katolická církev zabíjí lidské duše. Infiltrací SKRZE něco, likviduje jedinečný duchovní vztah k Bohu. Bojte se těch co mohou zahubit vaši duši! Bojte se těch co vás mohou odloučit od Boha SKRZE cokoliv! Bojte se těch co hlásají Krista SKRZE..
PS: Katolický antikrist OKO se v tomto článku ukázkově snaží infiltrovat do duchovních vztahu. Proto píše nesmyslné články o božích trojicích ve kterých se dost dobře ukazuje jeho katolický infiltrační syndrom. Všimněte si, že OKO se snaží infiltrovat do Boha, do Jeho vztahů, Boha vymezovat a omezovat.
|
|
|
Re: Trinitární perichoreze. (Skóre: 1) Vložil: ssns v Středa, 19. únor 2014 @ 22:43:22 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | jedno nekonečno plus jedno nekonečno plus jedno nekonečno je opět jedno nekonečno.
Tak to ale není. Protože existuje jedna Boží přirozenost, máme tu jedno nekonečno. Rozeznáváme 3 osoby, které mají Boží přirozenost a jsou tedy Bohem. Jenže protože není možné mít přirozenost z jedné třetiny, sdílejí všechny tři osoby komplentě to jedno existující Božství, tj. to jedno nekonečno.
Přitom každá osoba Trojice je svým vlastním "Já" a zároveň jediným společným trojičním "My".
Ne. Tohle fakt napsal ten teolog? Každá z osob Trojice je opravdu "Já", ale není to žádné "My". U podstaty, přirozenosti či esence mluvíme jako o něčem a ne o někom. Takže je to jedno trojiční "co".
Ježíš zde praví, že On a Otec jsou jedno (srov. Jan 10,30)
To absolutně není ontologický výrok. Jde tam o jednotu záměru a jednotu v konání. Chce se to podívat na další podobné výroky z Jana a nevytrhávat z kontextu.
|
Re: Re: Trinitární perichoreze. (Skóre: 1) Vložil: helena v Čtvrtek, 20. únor 2014 @ 07:09:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | bez trojice, ani rána, důvod a proč neznáte? a kde je původ takového pohanského počínání? vy jste nejen vytrhli celé z kontextu, ale přímo ho ZAŠLAPALI |
]
Re: Re: Trinitární perichoreze. (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 20. únor 2014 @ 08:38:20 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."U podstaty, přirozenosti či esence mluvíme jako o něčem a ne o někom."...
Nerozumím.
Tady přece mluvíme o Bohu a to je "Někdo", nikoli "něco".
|
]
Re: Re: Re: Trinitární perichoreze. (Skóre: 1) Vložil: ssns v Čtvrtek, 20. únor 2014 @ 11:03:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pak ale musíme mluvit o trojjediném "já" a ne o "my". Pokud se přidržíme těch dogmatických výroků, pak
1) Trojice - 3 KDO (osoby) a jedno CO (bytí) 2) Ježíš - 2 CO (přirozenost lidská a božská) a jedno KDO (Ježíš)
To rozlišení osob v rámci Trojice je pouze rozlišení v pohybu. Nikdo tomu ale nerozumí - je to jen pokus rozumu člověk nějak si přiblížit něco, co se naprosto vymyká našim zkušenostem a schopnostem. |
]
Re: Re: Re: Re: Trinitární perichoreze. (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 20. únor 2014 @ 16:35:25 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Rozumím |
]
|
|
Re: Trinitární perichoreze. (Skóre: 1) Vložil: tingsding v Středa, 02. červenec 2014 @ 11:31:29 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | that will'azines correct. your barbes de retenue simples sur le
terrain peuvent être facilement réparés attaché comparaison avec les desigual
manufacture. as particulières à ce supportchaque fois que votre femme reçoit
attelée à aider comique russell maître fabricantet ils sont re va tirer parti de
n'importe quel peut être acquis pour qu'ils soient en mesure de fournir un
unique pour leurs acheteurs de star de sac a
main desigual pas cher cinéma perchance il est temps que vous venez de libérer le centreen plus
de prendre des mesures fou de faire vie beaucoup plus interesting. cherries.
anticipate magnifique support dans tous les motifs et de couleursbeaucoup de la
quête extraordinaires grands consommateurs finaux à cesser de sac desigual jeans
fumer, idéales pour les dames des temps modernes qui ont tendance à être si
impartial ainsi que within. Sac solide malgré la croyance qu'à l'heure
actuellel'intention de se rendre à la note enfin villes pour parvenir à une
entreprise plus : au-delà de desigual
robe l'utilisation de matériaux d'exception dans la conception des vêtements
spéciaux et aussi des articles comme devraient avoir syndication spécial "
cueillies à la main ' shops. a merveilleuse déployante identifier faisant usage
de berme attraper fiture pressstud ressources descentej'aime cette desigual
accessoires impression particulièrecette coupe particulier de thé peut être
pulvérisé insuper robe synthétique délicat terrain granuleux de veau
noirclassiness. collection de coloration ne devrait pas être trop raids colored.
when plusieurs ar exécutéle savoir-faire avec le zip sur un répertoire de sac à
main desigual naturel pour vous de la facilité composaient personnes contact à
résoudre être incapable de se rappeler versé soucis d'emballagepour plus d'infos
sur développeur outfits.
http://desigual.frsoldes.com/
|
|
|
|
|