Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Klaudie.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16656, komentáře < 7 dní: 239, komentářů celkem: 430093, adminů: 60, uživatelů: 5253  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 558 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

gregorios777
rosmano
oko
Ekrazit

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116858026
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: čtyři artikuly pražské
Vloženo Pátek, 10. únor 2006 @ 19:14:40 CET Vložil: Bolek

Charismatici poslal Olin

Čtyři artikuly pražské   zformulovány byly v okruhu Jakoubka ze Stříbra r. 1419 na základě Husova učení. Staly se husitským programem, jak reformovat církev.Později se staly národním dědictvím, znovuoživeným v době národního obrození. Pořadí se měnilo, ale slova se učily generace Čechů jako básničku, až po mě, kterýž jsem se je naučil v socialistické škole ještě jako nevěřící.Zdalipak se učí ještě dnes?  

V české evangelikální církvi stojí zato je připomenout a učit, neboť i pro charismatické hnutí nového století mají fundamentální význam. 1/ Aby slovo Boží od řádně ustanovených kněží svobodně bylo hlásáno. Tímto se M.Jan Hus nejvíc proslavil ve světě - důrazem na dobré svědomí služebníka Božího před Bohem: Každý kazatel má, a musí, kázat a učit to, co s Bohem žije, a tak, jak Bohu rozumí. Není tedy přípustné nutit ty, kteří byli svou církví ke kázání a vyučování Božího slova povoláni, aby učili „závazné učení církve“, „sborovou vizi“, a podobné moderní vynálezy. 2/ Aby tělo a krev Páně bylo přijímáno od všeho křesťanského lidu pod obojí způsobou - chleba i vína. Jako by to mezi námi byla již samozřejmost, ale já připomínám, že důvod, proč se právě tento artikul stal symbolem, spočíval v tom, že nesmíme rozdělovat žádným způsobem církev na dvě těla - na ty, kteří mají právo Bohu sloužit, a na ty, kterým je slouženo. - a ty první považovat za“ rovnější“, než druhé. V církvi naopak by měla platit vznešená zásada: K službě ustanovení nemají žádná práva, jen povinnosti. 3/ Aby přestalo světské panování kněžstva. Husovi nešlo ani tak o to, aby církev byla chudá, neboť ideál dobrovolné chudoby byl katolické církvi rozšířený a mnozí podle něho žili. Šlo o vlastnictví „duší“, neboť tehdejší hospodářské pořádky dělaly z duchovních pastýřů, kteří zároveň spravovali majetek církve, vrchnost. Pastýř a pán v jedné osobě - je jasné, co často zvítězilo. U nás rozeznáváme církve jen chudé a chudší, ale v panování nad „dušemi“, nad jejich životem a službou Bohu, vidím hrozbu, která se objevuje stále, zvláště v charismatických církvích! 4/ Aby hříchové smrtelní světskou mocí byli trestáni. Světem oběhla smršť afér o sexuálním zneužívání dětí kněžími. Jde stále o tentýž problém: Církev mívá stále sklony hříchy svých služebníků omlouvat, provinilce odsunout, důsledky ututlat. Ve středověku i dnes šlo pochopitelně o těžké -“ smrtelné“ - hříchy, neboť podle církevního práva kněz, který např. kradl nebo zavraždil, stanul sice před soudem, ale před církevním. A ty byly často provokativně benevolentní. A dnes, jako v každé době, nás tento požadavek nabádá, aby naše životy, a to zvláště těch, kteří mají v církvi službu, byly křišťálově průhledné. Kazatel a pastor je podle mě veřejný činitel. Protože se na této scéně stále znovu objevují pochybnosti o jednání církevních vedoucích – naposledy v případě BJB, nedávno JB, dovoluji si toto vše přednést a připomenout. Olin


"čtyři artikuly pražské" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: čtyři artikuly pražské (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Pátek, 10. únor 2006 @ 21:08:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Supr článek, Oline,děkuji za něj!



Re: čtyři artikuly pražské (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Sobota, 11. únor 2006 @ 14:37:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Souhlasím, je to výborný a kvaliní článek. Současná výuka dějin na základních a středních školách je poplatná současnému režimu. Tak jako za bývalého režimu u nás fungovala rudá cenzura, tak i dnes u nás funguje modrá cenzura. To platí i pro mediální oblast. Exitují však zdroje, kde lze získat seriózní a kvalitní informace (např. Bible, historické knihy, dokumenty stavějící na faktech, TV kanály HISTORY, EXPLORER, SPEKTRUM atp.).
Je dobré a užitečné veškeré informace ověřovat a skládat do sebe tak, aby vytvářely
skládačku, ve které do sebe perfektně jednotlivé dílky zapadají. Tak to vidím já. Standa.



Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy