|
Právě je 533 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116885351 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Mezináboženský dialog není možný
Vloženo Úterý, 16. prosinec 2008 @ 23:32:25 CET Vložil: Olda |
poslal Elo Papežova předmluva ke knize Marcella Pery
Italský
filosof a politik, Marcello Pera, představil minulou sobotu (22.
listopadu) novou knihu „Proč se máme považovat za křesťany.
Liberalismus, Evropa, etika“ (Perché dobbiamo dirci cristiani. Il liberalismo, l´Europa, l´etica.
Mondadori.), s předmluvou od papeže Benedikta XVI.
Někdejší předseda a
dnešní člen italského senátu už v titulu parafrázuje koncept Benedetta
Croceho „proč se nemůžeme nepovažovat za křesťany“. Croce vysvětloval,
jak moderní kultura a idea svobody mohla vzniknout jen v civilizaci
založené na křesťanském humanismu.
Marcello Pera jde o krok dál.
Vztahuje ideu svobody ke konceptu osoby, nejen jako k přínosu
křesťanské civilizace, ale přímo k obrazu Stvořitele, odkud se odvíjí
také důstojnost a jedinečnost každého člověka. Právě tento koncept
osoby je ohrožen, když se Evropa vzdaluje svým křesťanským kořenům a
popírá je. K tomu dochází italský intelektuál, který se označuje za
nevěřícího.
Neméně relevantní a aktuální je předmluva Benedikta XVI.
„Mezináboženský dialog v přísném slova smyslu není možný, stále
naléhavějším se však stává dialog mezi kulturami, který zkoumá kulturní
důsledky základní náboženské volby. Zatímco o té není možné vést
skutečný dialog, aniž bychom uzávorkovali vlastní víru, je žádoucí
vystavit veřejné konfrontaci její důsledky. V této oblasti je možný a
nezbytný jak dialog, tak vzájemná korektura a obohacování “ – píše
Papež v úvodu k Perově knize. Křesťan nemůže „diskutovat“ o Kristově
vzkříšení, stejně jako muslim nemůže zpochybnit božské poslání Proroka.
Nicméně z těchto náboženských kořenů vyrostly kultury, civilizace,
právní a morální systémy – a diskuse o nich, říká Papež, je víc než na
místě. Nejde rozhodně o věc zanedbatelnou. Naopak Papež postuluje
přechod od salónních diskusí k tomu, jak se to které náboženství
projevuje v každodenním životě společnosti.
Přestože je na první pohled zřejmé, kam Papež míří, ihned po prezentaci
knihy bylo třeba vysvětlovat. Vatikánský mluvčí P. Federico Lombardi
musel pro New York Times opakovat, že současný pontifikát je známý
podporou dialogu, že Papež navštívil mešitu a různé synagogy.
Zpochybnění možnosti dialogu vyvolává podezření. Na kultovní termíny se
nesahá! Není ale podezřelé spíš to, že dnešní novinář nedokáže vyčíst z
textu pravý obsah?
Co tedy vlastně říká Papež? Rozhodně nevyhlašuje novou křížovou
výpravu. Ostatně svým postojem neustále potvrzuje, že základem vztahů
mezi lidmi je vzájemná úcta - i k protivníkům. Když Benedikt XVI.
navštívil istanbulskou mešitu, nešlo o kompromis nebo společenskou
nutnost. Je to postoj hluboce náboženský. Vždyť jsme všichni děti
jediného Nebeského otce, bez ohledu na to, jakou představu jsme si o
něm vytvořili, nebo stojí-li mezi Ním a námi dokonce někdo, kdo jej
„pomluvil“.
Na druhou stranu se ovšem Papež jednoznačně ohrazuje proti náboženskému
synkretismu. Snadnost s jakou do něj lze upadnout, je totiž jednou z
charakteristik našich časů. A je to nemoc především evropská. Jména má
různá: neznalost, naivita, povrchnost, ale také rozbujelé ego
instinktivně odmítající jakýkoliv náznak autority a s tím nutně
související krize vlastní identity, protože navzdory stejně rozšířené
jako laciné maximě „buď sám sebou“ je identita tím, co jsme si sami
nedali. Benedikt XVI. vystupuje proti burze s náboženskými prožitky,
proti náboženskému konzumismu, k němuž by mohl svádět obnovený zájem o
transcendenci. Ale vystupuje také proti zdání, že je možné povznést se
nad konkrétní náboženství, s jeho žitou praxí, a vystačit si s pouhou
ideou náboženskosti. Jedině z hlediska akademické religionistiky je
možné považovat náboženství za sobě rovná. Žádný člověk poctivě
praktikující svou víru – jako víru, tedy to, v co skutečně věří –
nemůže tvrdit, že ve skutečnosti je zaměnitelná s vírou úplně jinou.
„Církev po koncilu otevřela celou řadu kanálů teologického dialogu.
Mezi křesťanskými vyznáními částečně fungoval, ale s jinými
náboženstvími sloužil pouze ke stanovení několika společných, velice
obecných hodnot, jako modlitba nebo vědomí hříšnosti. A tyto koncepty
pak každý po návratu domů přeložil do vlastního náboženského kontextu,“
komentuje Papežův text ředitel agentury AsiaNews, P. Bernardo
Cervellera.
Na lámání chleba naopak dochází tam, kde se má diskutovat o konkrétních
otázkách, jako lidská důstojnost, náboženská svoboda, postavení žen ve
společnosti, koncept spravedlnosti. Škoda, že si novináři z New York
Times nepoložili otázku, proč za této situace naši přátelé jiných
náboženských tradic vždy rychle zatouží po teologické reflexi. Johana BronkováZdroj: radiovaticana.cz
|
Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 17. prosinec 2008 @ 17:24:22 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | „Mezináboženský dialog v přísném slova smyslu není možný, stále
naléhavějším se však stává dialog mezi kulturami, který zkoumá kulturní
důsledky základní náboženské volby. Zatímco o té není možné vést
skutečný dialog, aniž bychom uzávorkovali vlastní víru, je žádoucí
vystavit veřejné konfrontaci její důsledky. V této oblasti je možný a
nezbytný jak dialog, tak vzájemná korektura a obohacování “
Nením, nevím, toto se Gojímovi líbit nebude. Vůbec to nezapadá do jeho pracně vytvořené koncepce o údajném oportunismu v ŘKC.
Papež by neměl říkat tak jasná stanoviska, Pak jsou z něho někteří nešťastní. :o))
|
]
Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 17. prosinec 2008 @ 18:04:58 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Gojíme To ty robíš doublethink. Tvrdíš, že bereš Písmo doslova a neděláš to!
|
]
Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1) Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Středa, 17. prosinec 2008 @ 18:22:21 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ale ved tomu ani sam neveris ... :-)
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 17. prosinec 2008 @ 19:42:03 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To se přece dá lehce dokázat. Ještě máš ruce, nohy i oči. :-))
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1) Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Čtvrtek, 18. prosinec 2008 @ 09:43:40 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | nikdy si to nedokazal a ani nedokazes :-)
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 18. prosinec 2008 @ 19:08:47 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jestli sis vyloupl oči, kdo ti čte mé vzkazy? Nebo tě oko nikdy nesvádělo?
Já nemám potřebu něco dokazovat, nebo se tě zesměšnit. Jde mně jen o to, aby ses nad některými svými postoji zamyslel, nic víc.
Necítím se jako tvůj nepřítel.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1) Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Čtvrtek, 18. prosinec 2008 @ 21:07:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ... az na to ze Tvoja interpretacia danej casti Pisma je lož. A všetko co si na to postavil je prekrúcanie vyznamu. Odborne sa to vola sofistikacia. Ale inac ok, ja chapem ze inu moznost nemas ... |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1) Vložil: Elo v Pátek, 19. prosinec 2008 @ 05:02:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Psychologicko-gramatická poznámka:
Gojime, nauč sa používať, prosím ťa , správne slová lož a omyl /nie si v tom sám.../ Omyl je neúmyselná, lož je úmyselná. Ak niekto má názor, o ktorom je presvedčený úprimne /čo je zrejme aj prípad Oka a iných/, tak z tvojho pohľadu sa môže ponajviac mýliť. Ak to ty nazveš lož, ty sa mýliš a krivdíš mu, lebo jeho omylu prissudzuješ úmyselnosť, čo zrejme nie je pravda...
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1) Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Sobota, 20. prosinec 2008 @ 08:15:14 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | :-) je to pravda. Ty MUSIS klamat. Inu moznost nemas ... |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Sobota, 20. prosinec 2008 @ 18:24:08 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Zdravím Gojim,
ještě bys měl vzít v úvahu, že někdo může být tou lží OKLAMÁN od ďábla, sám však může být zcela upřímný.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1) Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Sobota, 20. prosinec 2008 @ 12:07:10 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Elo. Tady názorně vidíš, co třeba také měl dávný autor na mysli, když napsal: " Marnost nad marnost, všechno je marnost . . . . " jak vidíš lidé se příliš nemění :) Nepředpokládám, že by G. přijal tvůj názor, ale zamyslet se nad tím nebo dokonce přemýšlet než něco než napíše by mohl. Přeji a vyprošuji Ti trpělivost a hlavně dar moudrosti do další diskuze. Honza
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1) Vložil: Elo v Sobota, 20. prosinec 2008 @ 14:18:56 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Srdečná vďaka. Ja to tak chápem, že Gojím, aj keď "rýpe", zastupuje určitú skupinu ľudí jeho typu, ktorých nie je málo, a on? Gojím, vyjadríí presne ich otázku, ktorá napadne len ľudí ich typu... No, a ved aj oni sú ľudia, či ne?... Čo s tým narobíš?... Pán ti žehnaj.
|
]
|
|
|
|