|
Právě je 564 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: Mikim rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116814088 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Rozdíly mezi evangelii
Vloženo Pátek, 14. srpen 2009 @ 20:18:45 CEST Vložil: Stepan |
poslal xb Literárně kritický rozbor evangelií přináší množství zajímavých poznatků. Stačí se třeba podívat na Mk 3,22-30 jako na vsuvku rozdělující původně souvislý text a důsledkem je nejedna kontroverze.
Jako jiný příklad rozdílů mezi evangelii si dovoluji uvést tyto pasáže ze synoptických evangelií:
Marek 8,11-13: I přišli farizeové a začali se s ním přít; žádali na něm znamení z nebe a tak ho pokoušeli. V duchu si povzdechl a řekl: "Proč toto pokolení žádá znamení? Amen, pravím vám, tomuhle pokolení nebude dáno žádné znamení." Odešel od nich, vstoupil opět na loď a odjel na druhý břeh.
Matouš 12,38-39: Tehdy mu na to řekli někteří ze zákoníků a farizeů: "Mistře, chceme od tebe vidět znamení." On jim však odpověděl: "Pokolení zlé a zpronevěřilé si hledá znamení; ale znamení mu nebude dáno, leč znamení proroka Jonáše.
Lukáš 11,29: Když se u něho shromažďovaly zástupy, začal mluvit: "Toto pokolení je zlé; žádá si znamení, ale znamení mu nebude dáno, leč znamení Jonášovo.
Jsou v zásadě dva způsoby, jak se s podobností/rozdílností těchto pasáží vyrovnat:
1. Markovo evangelium je nejstarší. Matouš, frustrovaný tím, že jeho národ Ježíše nepřijal, doplnil hodnotící slova proti pokolení a odkaz na Písmo. Lukášův text vychází z Matouše. Odstraňuje žádost o znamení, protože pro Ježíše vyznívá neslavně.
2. Jedná se o tři nebo možná o dvě různé události. Matouš a Marek zachycují rozhovor Ježíše s farizeji, Lukáš Ježíšův proslov k zástupům. Ježíš řekl všechno, co evangelia píší. Marek možná uvádí stručnější verzi události zaznamenané Matoušem.
Jak to vidí čtenáři Grano Salis?
|
Podobná témata
|
|
Re: Rozdíly mezi evangelii (Skóre: 1) Vložil: ssns v Pátek, 14. srpen 2009 @ 21:18:16 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Tak ono existuje ještě třetí vysvětlení. Všichni tři popisovali tutéž událost, ale vzhledem ke svému teologickmu záměru a předpokládané skupině prvotních čtenářů prostě a jednoduše zvolili tu formu výroku, která nejlépe vyhovovala. Není shoda v tom kde a komu třeba Marek psal (v podstatě se mluví o oblasti Říma (potvrzeno Klementam Alexandrijským) a oblasti Sýrie, resp. severního Zajordání. Pokud by ale psal lidem, kteří neměli potřebné povědomí o SZ, pak by jim nějaké "znamení proroka Jonáše" moc neřeklo. A nebo to prostě a jednoduše nepovažoval za důležité pro své podání Evangelia. Tak trochu se tato možnost kryje s tvojí dvojkou.
Máme tu ale jeden problém. Aparát textové kritiky, který je velmi užitečný při porovnávání různých verzí téhož textu s cílem dobrat se originálu, tu prostě není použitelný. Uvědomuji si samozřejmě, že se mnou v tomto bodě nebude souhlasit i mnoho odborníků. Důvodem je mimo jiné i to, co uvádíš v bodě 2. I velmi podobné či dokonce skoro či úplně stejné výroky či události nejsou nutně záznamem téže události/výroku. Navíc je důležité nezapomínat na to, že evangelisté nebyli životopisci - jejich cílem bylo podat svědectví. I v mimobiblické literatuře tehdejší doby se setkáváme s tím, že životopisy nebyly koncipovány chronologicky ale tématicky. Obávám se, že se pravdy nedobereme, ale přesto jsem moc rád, že jsi tu tuto otázku otevřel. Když nic jiného, vede člověka k hlubšímu studiu Písma a rovněž nutí k přemýšlení.
Upřímně tedy nevím, který z těch 3 bodů si vybrat. Je jistě možné, že Matouš, který věděl, že Ježíš o tom znamení mluvíval, dopsal zmínku do diskutovaného verše. Současně je ale pravděpodobné, že podobných rozhovorů o znameních muselo proběhnout hodně, takže se opravdu může jednat o různé případy.
|
|
|
Re: Rozdíly mezi evangelii (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Sobota, 15. srpen 2009 @ 23:35:27 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | za 2)
|
Re: Re: Rozdíly mezi evangelii (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 17. srpen 2009 @ 16:58:00 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Kdyby byla všechna Evangelia do puntíku stejná tak by nebyla 4 ale jen jedno. Místo toho nám dal Bůh popis Radostné zvěsti ze 4 různých úhlů pohledu. Možná kvůli různorodým kulturním a náboženským základům a tradicím ze kterých vycházeli křesťani které měla a mají Evangelia oslovit. Nejprve stručný přehled hlavních událostí, pak rozvinutý pohled z pozice židovství a antiky. Nejprve historická fakta a důkazy a potom čistá mystika a předzvěst budoucnosti. Shoda popisovaného děje je podivuhodně shodná i tak.
|
]
|
|
Re: Rozdíly mezi evangelii (Skóre: 1) Vložil: samciz v Úterý, 18. srpen 2009 @ 10:04:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Milý xb,
prvně bych rád uvedl, že rozdíl synoptických evangelií je naprosto logický, protože popis události, která byla popsána třemi různými osobami jakkoli pravdivě, bude s velmi malou pravděpodobností naprosto stejný. Dále, evangelia od autorů Matouše, Marka a Lukáše nazýváme synoptická kvůli jisté paralelnosti a popisem některých událostí z úhlů těchto tří mužů. Máme ovšem spoustu příběhů, které známe jen z vyprávění jednoho či dvou evangelií, tedy místa, která bychom synoptickými nazvat nemohli.
Určitě nejsem zastáncem, že v tomto případě se jedná o stejnou událost. Stačí se podívat do širšího kontextu.
To, co popisuje Marek je jiné než u Matouše a Lukáše. Taky by bylo dobré se kouknout na rozdílné významy slova znamení.
Rozhodně nejde o kontradikci nebo nějaký rozdíl. Jde o jiné události, nebo v případě Matouše s Lukášem možná o stejnou událost popsanou jinak. Uvědomme si, že znamení u takovéto kontroverzní osoby, jakou byl Ježíš (zvlášť ve chvíli, kdy všechny usvědčoval, odpouštěl, léčil) by odstranila překážky k uznání jeho autority. A pakliže jim samotným nestačilo, že je to sám Bůh, který přišel na zem, jaké větší znamení by jim vyhovělo?
|
|
|
|
|