poslal Willy V listu Efezským 6:18-20 apoštol Pavel píše: Každou modlitbou a prosbou se v každý čas modlete duchem (nebo v Duchu) a k tomu bděte s veškerou vytrvalostí a prosbou za všechny svaté, i za mne, aby mi bylo dáno slovo, když otevřu ústa, abych směle (nebo otevřeně) oznámil tajemství evangelia, pro něž jsem poslem v řetězech, a osmělil se v něm tak, jak mi náleží mluvit. Pavel zde prosí Efezské svaté, aby se za něho modlili/prosili, aby směle oznámil tajemství evangelia.
Co je tajemství evangelia? Tajemství evangelia je Kristus, který je tajemstvím a ztělesněním Boha a naší nadějí slávy (Ko 1:27; 2:2,9; 4:3).
Kristus je předmětem evangelia, tedy Tím, o Kom evangelium je. Kristus je předmětem naší víry a apoštol Pavel v jedné nenápadné větě v 1. listě Timoteovi (3:9) píše rovněž o tajemství víry v čistém svědomí, které mají mít či, jak uvádějí některé překlady, uchovávat diakoni/jáhni.
Věříme v tajemného Boha, který se nám dal poznat v Pánu Ježíši Kristu, Jenž je zjeveným a lidem oznámeným tajemstvím Boha díky tomu, že Bůh se rozhodl neskrývat toto tajemství v sobě, nýbrž odhalit je lidem, které k tomu předem určil, aby je rozhlásili po celém světě. Věříme v neviditelného Boha, ale můžeme Ho "vidět" v duchu. Věříme v Boha/Bohu, který je stále tajemstvím pro mnohé a dokonce žel zůstává tajemstvím i pro mnohé věřící. Ale můžeme Ho znát a poznávat v Kristu lépe, než kohokoliv jiného. Můžeme ho kontaktovat v našem duchu, v němž žije jako oživující Duch, jímž se ve vzkříšení stal (1K 15:45b) a dokonce se k Němu můžeme připojit a být s Ním jeden duch (1K 6:17).
Když je kázáno Božím způsobem, tj. v Boží moci, plné Boží evangelium, které je mocí Boží ke spasení každému, kdo věří, děje se něco naprosto jedinečného, úžasného a taktéž tajemného v životech těch, kdo evangeliu uvěří - z padlých hříšníků žijících v těle Bůh činí Boží syny žijící v D/duchu, kteří se stávají živými a funkčními údy Těla Kristova, které se buduje v lásce jako vyjádření tajemného Krista coby organizmus trojjediného Boha, jehož životem a vším je Kristus, Jeho Hlava, z níž celé Tělo, podporováno a drženo pohromadě klouby a spoji, roste Božím růstem (Ko 2:19). Tož tak.
A proč Pavel píše, že tajemství víry je v čistém svědomí (1Tm 3:9)? Inu, poněvadž bez čistého svědomí nelze přistupovat k Bohu a mít čisté svědomí, tedy skutečně čisté podle Božích požadavků, lze mít jedině tak, že je očištěno/očišťováno krví Kristovou vírou v Boží zaslíbení a jednání podle Božího slova v 1. listu Janově 1:7,9. Je tu totiž přímá souvislost mezi čistotou svědomí jako vůdčí částí lidského ducha a vírou. Pavel napsal Timoteovi (1Tm 1:18-19) toto: Toto nařízení svěřuji tobě, můj synu Timoteji, na základě předešlých proroctví o tobě, abys v nich/skrze ně bojoval dobrý boj, maje víru a dobré svědomí, jímž někteří pohrdli, a proto ztroskotali ve víře. Z toho, co Pavel napsal, je patrno, že dobrý boj víry je jako plavba na rozbouřeném moři, kde je dobré/čisté svědomí zárukou, že doplujeme zdárně do cíle. To je potvrzeno také v knize Skutků Pavlovými výroky o dobrém/bezúhonném svědomí před Bohem i před lidmi při jeho veřejných vystoupeních, kdy mu bylo dovoleno hájit se před lidmi (Sk 23:1, 24:16). Tož tak.
Kéž pro nás tajemství evangelia a víry nadále není tajemstvím a kéž přijmeme od Pána světlo, v němž uvidíme světlo evangelia slávy Krista, Jenž je obrazem Božím (2K 4:4) díky tomu, že tma pomíjí a to pravé světlo již svítí (1J 2:8). Amen.
willy