Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Justýna.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 9, článků celkem: 16833, komentáře < 7 dní: 535, komentářů celkem: 441908, adminů: 60, uživatelů: 5267  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 292 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Akuzativ
JirkaB

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
120911229
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Skrytá tvář charismatismu - I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí 5.
Vloženo Pátek, 02. listopad 2007 @ 07:33:12 CET Vložil: bolek

Charismatici poslal IC 434

Skrytá tvář charismatismu - I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí 5.

5. A svědectví dále pokračuje

Sbor CB Y kam jsem chodil je starší jak 100 let. Já jsem byl jeho členem bezmála 15 let. Před pár lety se jeho administrátorem (jakýmsi hlavním kazatelem, ale ne místním) stal severočeský charismatický vůdce ze sboru CB X. Jsem živěji vyznávající křesťan, neměl jsme nic proti změně stylu bohoslužeb a tak nějak jsem tajně doufal, že on k nám přinesl jakýsi charismatismus s lidskou tváří (ještě jsem na něj bláhově věřil). Byly k tomu všechny předpoklady: byl usměvavý, všude pomohl, aktivní ... uvěřil jsem mu. Uvěřil jsem mu i přesto, že jsem s odvrácenou tváří charismatického hnutí měl již předchozí negativní zkušenosti.

Charismatický vůdce k nám přijížděl jednou měsíčně a kázal s vysluhováním sv. večeře a nijak se zas moc charismaticky neprojevoval. Jasně, že bylo vyhánění démonů apod., to k tomu neodmyslitelně patří, ale nic moc drastického. Jen mne zarazilo, že několikrát mluví při kázání o lidech, co odešli z jeho sboru CB X. Jsem na to nějak citlivý či co. Něco podobného jsem zažil v KS. Tam se pan František často vymezoval při kázání vůči sboru CB Y z kterého odešel, vyháněl se duch CB z něj apod. A pak, když jsem byl vyhozen já, tak se tam beze mne, před cizími lidmi co mne ani neznali kázalo hanlivě o mne.

Proto se mi nějak nezdálo ani to nynější kázání v tomto případě. A když dokonce si na nich stavěl pan vůdce i svoji kariéru výroky typu, že ho pronásledují a on přesto bude kázat boží slovo a podobné bla, bla, zapochyboval jsem ještě víc. Nejdříve jsem nad tím mávnul rukou, ale ono to pokračovalo. Pak dokonce přitvrdil, prý chtěli jít studovat práva jen proto, aby ho mohli žalovat. A tehdy asi mimoděk prozradil, že oni neodešli do světa, ale založili jiný sbor. Vzpomínám si, jak jsem jel tehdy v neděli autem po shromáždění domů a přemítal o tom, že se buď chvástá před lidmi co situaci vůbec neznají, nebo tam jde o něco daleko většího. Tenkrát jsem si řekl, že kdybych věděl kde je hledat, tak bych se tam rozjel. Rád zkrátka taky slyším druhou stranu (Př 18.17 Kdo při sporu mluví první, jeví se spravedlivý, pak přijde druhá strana a podrobí ho zkoušce).

No nicméně čas plynul, byla mi nabídnuta pozice poradce ve staršovstvu a já přijal. Tím jsem se dostal blíž k tomu jak se vede. Mnohdy jsem viděl a slyšel jak staří starší při jednáních na sebe ječí tak, že by se za to nemusela stydět ani Viktorka od splavu co o ní vyprávěla Božka Němcová v Babičce. Většinou kvůli tomu, že mají za sbor hroznou odpovědnost a ten druhý nedělá co by měl. To mi bylo hodně nepříjemné a taky jsem to nechápal. Z vedení sboru s pár desítkami členů dělali záležitost jako kdyby řídili nějakou mezinárodní fabriku. Navenek vystupovali klidně, rozvážně, jednotně, ale tady se hádali jak nějaké italské pavlačové manželství. Jen když byl přítomen velký vůdce, tak jednali tiše a s pokorou, on měl hlavní slovo.

A také jsem si zase začal všímat podivným malých, těžko postřehnutelných nových důrazů, změn priorit, něco tady, něco támhle. Většinou to přinášel severočeský vůdce. A ostatní ho tiše poslouchali. Jak říkám, jsem po té manipulaci co jsem prodělal v KS na to nějak citlivý. Po čase jsem už nechtěl být ve staršovstvu (počítalo se se mnou jako s kandidátem), ba dokonce už jsem nechtěl být ani tím poradcem. Nemám rád konflikty, po těch dvou vyhazovech jsem netoužil zažít další rozbroje, chtěl jsem mít klídek a chcete-li, tak je i něco pravdy na tom, že jsem zbaběle z toho vycouval. Na jednu stranu jsem si nechtěl nechat vytáhnout páteř z těla, stát se hadrovým panákem a na druhou stranu jsem se nechtěl zase dohadovat s velkým náboženským vůdcem. Stejně vím jak by to skončilo. Převrácené charismatické učení v oblasti autorit a kázně mi není neznámé. Zkrátka odešel jsem a to na moji bujarou povahu velice v tichosti.

Jednou při serfování po křesťanských webech, jsem se dostal na www.granosalis.cz , začetl se a začal se vracet. Pak jsem narazil v diskuzi na příspěvky o nějakém sporu na severu. Zavětřil jsem .... a byl jsem doma. To je někdo z těch co odešli. Začal jsem pročítat GranoSalis zpětně, a přitom se držel v ústraní. Do té doby, než mne nadzvedl jeden příspěvek. Tak jsem napsal článek „Problém charismatického hnutí v oblasti autorit“ (odkaz http://www.granosalis.cz/article.php?sid=6347 ). Na základě toho článku mne jedna žena z těch co odešli ze sboru CB X oslovila soukromou webovou poštou přes Grano Salis s nabídkou účasti na určitém projektu. Začali jsme si psát. Přesto jsem se stále držel v anonymitě, přemýšlel, zkoumal. Pak jsem jí prozradil kdo jsem a domluvili jsme se na návštěvě. Poznal jsem, že jsou to normální lidé co prošli mně dobře známou psychickou manipulací.

Nicméně u nás ve sboru CB Y jsem to nijak neroztruboval. Do té doby, dokud pan vůdce o mne ve Výroční sborové zprávě nenapsal lež (a nebyla jediná). To už jsem věděl, že je problém.

Místo toho aby mne nechal v tichosti žít, tak nemohl nějak překousnout, že jsem mu odešel coby poradce. (Nevím přesně, ta poslední věta je jen spekulace). Zkrátka opět jsem stál před rozhodnutím držet ústa, krok, hrbit se, po straně bublat a nebo vystoupit a bránit se. Definitivně mne přesvědčily další věci v oné Výroční zprávě. S velkou pravděpodobností se rozbíhal kolotoč charismatických čistek. Třeba se mýlím, ale věta, že ve sboru je malá bázeň před Hospodinem a proto se bude muset káznit, mne po tom co jsem prožil, už nikdy nenechá klidným. Napsal jsem dopis členům sboru, kde jsem varoval před extrémním charismatismem a rozeslal ho pár lidem ve sboru na které jsem měl email. V neděli měla být sborová členská schůze. V pondělí před ní se u mne zastavil místopředseda staršovstva (charismatik). Čekal jsem, že bude skákat dva metry vysoko, ale mýlil jsem se. Padli jsme si takřka do náručí. Sdělil mi, že je rád, že to někdo zformuloval, že to také vidí stejně, jen nevěděl jak do toho jít, nechtělo se mu, atd., atd. Ulevilo se mi. Připravil jsem si s čím přijdu na členské shromáždění. Připravil jsem plán cesty z celé situace ven. Přesně podle Řádu CB.

O všem by rozhodlo členské shromáždění (to je v CB nejvyšší orgán sboru, je nad kazatelem i nad staršovstvem). Dokonce tam byla i možnost, že by se hlasováním sbor rozhodl pro cestu charismatismu.

Nadešla neděle a odpoledne členské shromáždění. Neměl jsem šanci. Vystoupili s tím, že mne nejdříve pohaněli. Rozebrali můj charakter, pan vůdce sdělil, že mne neviděl již dlouho ve shromáždění, že ho nechodím poslouchat, i mne předváděl jak jsem prý před ním bouchnul do stolu sešitem. Hrál divadlo. Zneužil svoji autoritu.

K tomu nechození: Můj otec je ve vysokém věku a 3x týdně dojíždí na dialýzu. Bez ní by zemřel. Před několika měsíci mu jí v nemocnici přeložili z pondělí na neděli dopoledne z důvodu obsazenosti přístroje na čištění krve. Takže teď jezdí v neděli dopoledne. A někdo se o něj musí před tím a potom postarat. Často je z toho zákroku tak vyčerpán (je ještě po několikanásobném srdečním bypassu + má CHOPN), že těžko dojde od auta k domu i když je to jen pár metrů. Proto pokaždé z toho důvodu jsme odjížděli ze shromáždění dříve a z podobného důvodu (nejen toho) dojížděli později. A já i moje matka se o otce staráme rádi (jezdil jsem do sboru s matkou, táta není a nebyl členem sboru). Vždyť je to můj otec a její manžel. To se na něj máme vyfláknout jen proto aby minimálně mne pan vůdce viděl ve shromáždění? To bych byl horší než nevěřící! (1.Tim 5.8 Kdo se nestará o své blízké a zvláště o členy rodiny, zapřel víru a je horší než nevěřící.)

Přestože to dva lidé z vedení věděli, ani jeden se mne nezastal, nepromluvili ani slůvko. Přece nebudou opravovat velkého vůdce, obzvláště když je zrovna potřeba očernit odpůrce. (Poznámka k plnému pochopení: Náš sbor je malý, proto se sedí i ve vstupní chodbě. Tam jsme vždy s matkou zůstávali, přece se nebudeme rvát dovnitř. Navíc ona je těžce nemocná na srdce, má ho již dvakrát znovu rozběhlé elektrošoky a na chodbě se jí dýchá lépe než uvnitř, v sále plném lidí. A já zůstával na chodbě s ní. Proto mne taky pan vůdce nemohl vidět ve shromáždění.) A k tomu bouchnutí: nevím jestli pana vůdce na severu všude nosí na polštářích a chodí kolem něho po špičkách. Nejsem si vědom, že bych někde před ním něčím bouchnul. Ale je možné, že si tak něco vyložil. Chlap při mé postavě, zvyklý dělat léta i rukama .... každopádně vím, že když bouchnu fakt pořádně do stolu, tak z toho mám pak několik dní modřinu.

Pokračujme ovšem v příběhu. Už výše jste mohli pochopit v jakém duchu a stylu se to celé neslo. Zkrátka podlomilo mi to nohy. Nerozebírali obsah dopisu, hodnotili a očerňovali autora. A pak přišla největší rána. Místopředseda staršovstva vstal a odsoudil ten dopis. Najednou to byl hnusný (doslova) dopis. Za pouhých šest dní (z toho jeden večer s velkým vůdcem) dokázal takhle radikálně změnit svůj názor. A to ne nějaký obyčejný názor. To nebyl názor typu jestli mu sluší víc černé, nebo bílé ponožky. To byl docela zásadní názor a pohled na věc. Přesto za pouhých šest dní bylo všechno jinak. Nechápu to dodnes. V pondělí to byl skvělý dopis, v neděli už hnusný a podlý.

Každý má právo měnit názor, ale on ho změnil rychleji, než se v té době měnilo počasí.

Jak jsem psal už výše, dá se na mne dlouho štípat dříví a pak vylítnu. Proto taky raději píšu dopisy. I když jsem si několik dní před tím umiňoval, že budu klidný, že se nenechám vytočit, stalo se tak. To odpoledne jsem řádně vystřík, ale zároveň v rozčilení nebyl schopen dát dohromady kloudnou myšlenku, ba ani větu. Jak jsem začal trochu smysluplně mluvit, přerušili mne. Nakonec jsem se hodně dlouho hlásil, než jsem dostal slovo stylem „tak co zase chceš“. Oznámil jsem, že odcházím z Církve bratrské.

Večer jsem pak vytisknul dopis o vystoupení a do rána ještě vše opět promýšlel. V hlavě mi vířilo tisíce myšlenek, prožíval jsem kolotoč pocitů. Znovu jsem prožil muka hledání pravdy. A znovu jsem prožil ty předchozí vyhazovy. Nejtěžší bylo vědomí, že odchodem opustím lidi s kterými jsem dost dlouho žil a které mám rád. Někdy nad ránem jsem si vzpomněl na dobu budování socialismu a komunistické diktatury v naší zemi. Když ta malá opozice co tu tenkrát byla sepsala Chartu 77 a později Několik vět. Tenkrát taky defilovaly představitelé strany před lidem a zostouzely signatáře, přičemž o skutečném obsahu nepadlo ani slovo, nesmělo se o něm ani mluvit.

Lidé v továrnách podepisovali petice proti a přitom ani nevěděli proti čemu vlastně protestují. S obsahem je nikdo nesměl seznámit. To samé bylo u nás ve sboru. S dopisem členy nikdo neseznámil, číst se tam nesměl, lidé z pléna volali: „O čem je řeč? My nic nevíme!“ A zatím za kazatelnou vystupovalo vedení jeden po druhém a odsuzovali mne coby autora. To rozhodlo. V pondělí jsem odeslal dopis, že vystupuji z CB. Jsou to jen jiné ideologie, ale provedení stejné.

Akorát v mém případě vedoucím představitelům chyběly na prsou jejich sak připnuté příslušné stranické medaile. Škoda. Mohli s nimi pěkně zvonit a dotvářet tak už moc příjemnou atmosféru.

Ale co, to třeba taky časem přijde.

Po mém odchodu prý (to vím už jen z doslechu) vystoupilo pár lidí i někteří bývalí starší.

Mluvili o tom jak také vidí, že sbor jde najednou úplně jinam. Poukazovali většinou jen na změnu formy bohoslužeb. Chápu je. To vidí oni. A přitom o to zas tolik nejde. To je jen špička ledovce. To nejhorší je ještě čeká. Postupná přeměna jejich myšlení na to správné charismatické. Nejdřív jim ukradnou myšlení, pak tělo, čas, soukromí, peníze. A ty méně přizpůsobivé to vyplivne. Vše ve jménu velkého probuzení a spásy celého lidstva.

Moc bych si přál aby se to nestalo. Doufám v zázrak, který by to změnil. Bože pomoz! Je mi trapně, že to ventiluji veřejně. Ale jak už jinak? Lidé v CB, kradou vám další sbor! Probuďte se!

Žili jsme si tu léta celkem v pohodě. I se třeba poškorpili, ale vždy si dokázali odpustit, najít k sobě cestu a jít dál společně. Dokud do našeho sboru nepřišlo charismatické učení. Teď se začalo to „jediné a správné učení“, ten „jediný a správný“ výklad Bible dávat nad vše ostatní. Dokonce i nad lásku a společné soužití (1. Kor 8.1). A začaly problémy.
Netvrdím, že úplně všechno na charismatickém hnutí je špatné. Přineslo mnoho dobrých myšlenek a důrazů. Jen se vše nějak zextrémovalo. Normální věci jsou v něm dovedeny do extrému.

A k tomu se přidala psychická manipulace, bláznivá démonologie, falešné prorokování apod. Kolik práce tím tak přijde nazmar. Přitom všichni vyznáváme společně jedno: „Pán Ježíš Kristus je náš spasitel“. Tuto základní jednotu máme všichni.

Rozhodně by bylo dobré, abych ve sboru CB Y zůstal a neodcházel. Pozice charismatiků tam není ještě tak silná. Dalo by jim práci, než by mne vyloučili. Zatím je jim možno odporovat a myslím, že by bylo dobré to dělat. Ale nemám na to sílu, nebo lépe řečeno sílu bych i našel, ale je to o zdraví. Jak duševní, tak tělesné. Není mi už dvacet, ba ani třicet. Při mé povaze, kdy všechno hodně citově prožívám, bych mohl skončit brzo s infarktem (nebyl jsem tomu dalek), nebo u psychiatra. To bych nerad. Teď potřebuji několik let klid. Poslední roky byly pro mne hodně hektické, o tom posledním týdnu ani nemluvě. Prosím přeberte někdo tu štafetu odporování náboženskému fanatismu co požírá naše sbory. Těm co do toho ještě úplně nespadli je pomoci. Je nutné varovat před skrytými hrozbami psychické manipulace. Je nutné podrobně vysvětlit a seznámit lidi s tím co to je psychická manipulace. Seznámit je s tím co je v pozadí charismatického hnutí manipulativní a špatné. Udělejte to prosím někdo! Vyzývám kazatele, psychology a další odborníky v evangelikálních církvích a sborech: začněte se tím zabývat!


 
Obsah publikace Skrytá tvář charismatismu:
 

Předmluva

 
I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí
 


II. Svědectví
 
2.     Vladěnka
9.     Desátky
13.   Trojí lid
14.   Učedník
16.   Vlny
19.   Závěr


III. Bitvy

 
1.     Počátky
3.     Sola pastor
5.     Chronologie
6.     Panta rhei
9.     Exodus


IV. Nesnesitelná lehkost křesťanství
 
1.     Počátky
2.     Starší
3.     Rozhodování
4.     Odchod, omluvný list
5.     Svoboda a svědomí
6.     (Ne)rovnost
7.     Závěr
8.     Post scriptum..

Podobná témata

Charismatici

"Skrytá tvář charismatismu - I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí 5." | Přihlásit/Vytvořit účet | 10 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Milý IC , začínám si myslet, že žertuješ (Skóre: 1)
Vložil: likvid (agentura.vlcek@volny.cz) v Pátek, 02. listopad 2007 @ 08:07:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Udělejte to prosím někdo! Vyzývám kazatele, psychology a další odborníky v evangelikálních církvích a sborech: začněte se tím zabývat!
Z anonymního křoví opět ušlechtilé výzvy - to mi opravdu nejde pod fousy. Osobně se těším na to, co se dozvím v osmé kapitole. Jestli ta odpověď bude v duchu toho, co jste tady zatím předvedli, tak to logicky bude sprosté slovo.
Petr Vlček



Re: Skrytá tvář charismatismu - I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí 5. (Skóre: 1)
Vložil: whynot (Falešný@e-mail) v Pátek, 02. listopad 2007 @ 10:33:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
je to drsny celej ten text, sice tam je sem tam par chybicek (jsem x jsme, apod.) ale jinak to nema chybu. myslim ze to by ve zdejsi e-knihovnicce opravdu chybet nemelo. supr dilko, diky moc.

veta "Jasně, že bylo vyhánění démonů apod., to k tomu neodmyslitelně patří, ale nic moc drastického." me dostala. myslim ze to dost presne vystihuje atmosferu. kdyz zacne clovek povazovat za normalni cas od casu si od nekud vyhnat nejakeho demona tak je hodne velkej ulet.

ja osobne sem tohle nastesti nikdy nezazil ale mam nekolik kamaradu kteri tim prosli taky. a uprimne receno o tom ani po letech (cca 10ti) nechteji mluvit a to ani po nekolika pivech. ty zazitky jsou tak inteznivni a tak hluboko zazrany ze se stim jeste nesrovnali tak, aby se stim byli schopny nekomu v plny siri sverit do oci. a druha vec je ze vetsina z tech lidi se nyni na verejnosti prezentuje jako zaryte neverici (mozna v nich nekde nejaky seminko zbylo, ktery casem treba po dalsich 10ti letech vyklici).

ofkors, si myslim ze rada lidi se tak mohla dostat k bohu a k vira, kdyz meli to stesti a moc nad vecmi v te dobe nepremysleli, a zaroven se nedostali do nelibosti nekoho kdo trimal v rukou moc. ale co jsem si vsimnul tak to je v tom textu nejednou zminovano (ac pan PLV tvrdi opak, ze to tam neni).

tak ze drzim palce ale davejte pozor aby z toho PLV nedostal psotnik :)




Re: Skrytá tvář charismatismu - I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí 5. (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Pátek, 02. listopad 2007 @ 12:33:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

IC
Rozhodně by bylo dobré, abych ve sboru CB Y zůstal a neodcházel. Pozice charismatiků tam není ještě tak silná. Dalo by jim práci, než by mne vyloučili. Zatím je jim možno odporovat a myslím, že by bylo dobré to dělat.

r
No v tom možná spožívá kus strategie extrémních charismatiků. Vytvořit atmosféru ve které jejich odpůrci kapitulují a sami odejdou. Naopak etrrémní charismatik se asi v takové situaci asi cítí jako ryba ve vodě, protože si jí interpretuje jako duchovní boj. Moc do toho nevidím ale nestalo se něco podobného v JB?


Mimochodem, to ce popisuje se dělo koncem 90. let nebo se to snad děje aktuálně?


zdraví

reformovaný



Re: Skrytá tvář charismatismu - I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí 5. (Skóre: 1)
Vložil: Farel v Pátek, 02. listopad 2007 @ 21:15:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsem rád, že jsi popsal tu situaci o možnosti ztráty zdraví. Zdejší Likvidova selanka zdravého křesťanského života, kdy si Velký Malý Vlk odplivl na Kubě (dlužno podotknout, že úplně neúmyslně před velkým vůdcem a byl, leč bez vlivu na jeho psychiku, hospitalizován jako politic prisoner). Asi mu tam vozili knedlíky z Čech with Prague hamm and beer from Pils (jak naznačuje jeho selanková korespondence z júesej. Nevím proč by měl někdo s tak úzkým rozhledem určovat jak se mají chovat lidé kteří píší pod nicky (a mají k tomu důvod). Nějak jsem si nevšiml, že by měl nějaký konkrétní postoj k lidem které vězní Castro na Kubě. Tady nějaké chytráky hájí jako kdyby měli svatozář a  k situaci na Kubě ani popel.  Co tedy můžem čekat. Když jsou mu jedno lidi v kriminále, kde seděl proč by mu mělo vadit, že tu někdo poškozuje křesťany kteří si jen osobují právo na vlastní názor.



Stránka vygenerována za: 0.27 sekundy