|
Zaznamenali jsme 122829775 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Kontrasty: Skrytá tvář charismatismu IV - Nesnesitelná lehkost křesťanství 4.
Vloženo Čtvrtek, 13. prosinec 2007 @ 19:19:57 CET Vložil: bolek |
poslal bomi Skrytá tvář charismatismu IV - Nesnesitelná lehkost křesťanství 4.
7. Závěr
Může být cesta kazatelova (obecně křesťanova) lemována na jedné straně oběťmi jeho praktik, které nelze biblicky podložit, a na straně druhé pomníky jeho úspěchů, respektu, úcty, které spíše připomínají kult osobnosti? Může obtisknout svůj obličej do duše člověka a ještě si myslet, že je to tak správně? Vzpomínám si, jak jednou kazatel řekl: „ano, já vím, že se někteří lidé na mě urazili“.
Tito „někteří“ se díky tomuto „uražení“ ocitli mimo církev, jejich víra v Boha byla otřesena stejně tak důvěra v církev a nevím, jestli vlastně vůbec ještě věří. Snad ano, co vím ale jistě je, že se mnoho let ze setkání s kazatelem vzpamatovávali. Přesto, že mnozí členové sboru by jistě vydali svědectví, že přijali z jeho pastorační i jiné služby užitek, myslím si, že kazatel mnohdy překročil hranice, které Bůh vymezil každé lidské duši. Jeho pojetí „otcovského vztahu“ k nám, mladým mužům, ale i již dospělým mužům, dnes považuji za chybné, nebiblické, potlačující přirozený růst osobnosti. Je třeba si uvědomit, že vše, co se dělo, dělo se v dobré víře, že je to tak správné, biblické, že se tak slouží Pánu a lidem. Dobrý úmysl však není zárukou správné praxe, a už vůbec se nemůže stát štítem k obhajobě. Dobrý úmysl z hlediska bible, znamená pouze právo na řádný soud. Pokud je tomu tak, co bude s tím, kdo by jednal se zlým úmyslem?
Každý bude sklízet jen to, co zasíval. Odpuštění je jedna věc, a náprava toho, co bylo pokaženo, druhá. Stejně jako jsou rozdílné věci odpustit druhému člověku, ale přitom nadále nesouhlasit s jeho postoji či názory. Pamatuji si na slova písně z kancionálu, kterou členové sboru, dokud tam kazatel nepřišel, často zpívali : „ ó jak mě blaží zvěst, Pán Bůh je láska, dal svého Syna, miluje mě“. Jaká úleva, že ani já, ani kazatel mého bývalého sboru nemusíme být vydáni soudu a pak katu, aby s námi naložil tak, jak si zasloužíme. Ne, není to tak, že jsme o milosti slyšeli dost. Opak je pravdou.
Jsem rád, že jsem tehdy našel sílu ze sboru odejít, málokteré rozhodnutí ve svém životě mohu hodnotit takto kladně. Asi už nikdy nezapomenu na naše jediné setkání od doby, kdy jsem ze sboru odešel, v červenci 2005.. Tolik bolesti a utrpení a výčitek jsem v očích žádného člověka při podání ruky ještě nespatřil, a kdybych to na vlastní kůži nezažil, asi bych nevěřil, že i takto lze beze slov manipulovat. V mém posledním dopise kazateli, jsem psal, že si ho vážím, jako nikoho jiného ve sboru, a to bylo pravdou po mnoho let. Nyní bych to řekl jinak: respektuji ho jako člověka a bratra v Kristu. Naše cesty se ale rozešly.
8. Post scriptum
Čím déle píši, tím větší mám pocit, že neumím popsat, co bych chtěl, nemám slova, jak vyjádřit to, co jsem prožíval, vlastně to ani nejde. Kdybych popsal dvacet stránek, nebo víc, výsledek je stejný. Kdo se mnou neplul na stejné lodi, těžko může rozumět. Možná to vše píši jen pro sebe, abych si srovnal myšlenky, snad moje děti si to někdy přečtou. Stále ještě sbírám zbytky sil, skládám kousek po kousku zbytky své víry, abych se znovu postavil na nohy, a kdoví, jak dlouho bude trvat , než se tak stane. V mém bývalém sboru se často říkalo: „Bůh přebývá ve chválách svého lidu“, možná je to tak, v Písmu takový text ale nenaleznete, zato tam naleznete toto: „ ano, i s tím, kterýž je zkroušeného a poníženého ducha přebývám, obživuje ducha ponížených, obživuje také srdce zkroušených“.
Pakli jsem někde na okraji, mimo okruh „duchovně zdatných, Písma znalých a věrných služebníků, kteří vědí komu slouží a kdo jsou“, pak si nemohu stěžovat, právě s takovými lidmi na okraji, Ježíš trávil svůj čas – On je ten pravý pastýř.
Obsah publikace Skrytá tvář charismatismu: Předmluva I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí II. Svědectví III. Bitvy IV. Nesnesitelná lehkost křesťanství
|
Podobná témata
|
|
Re: Skrytá tvář charismatismu IV - Nesnesitelná lehkost křesťanství 4. (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Čtvrtek, 13. prosinec 2007 @ 22:58:10 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Nominuju Skrytou Tvář na Zlatou Perlu zato, že přináší autentický svědectví, ukazující jak to tam u nich vlastně chodí.
|
|
|
Re: Skrytá tvář charismatismu IV - Nesnesitelná lehkost křesťanství 4. (Skóre: 1) Vložil: Farel v Čtvrtek, 13. prosinec 2007 @ 23:03:09 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Vzhledem k tomu, že se autoři skryté tváře až na menší výjimky mezi sebou neznají, je alespoň pro mě zřejmé, že popisované excesy jsou doménou charizmatických uskupení. Přeakcentované hodnocení celé akce při postupném publikování všech příspěvků je opozičními hlasy hodnoceno jako anticharizmatické. Já bych ho však spíše hodnotil (pokud je popis věcí brán jako kritika, ačkoli si myslím, že má do kritiky velmi daleko) jen na té úrovni, že jde pouze o necharizmatizmus.
Pokud se však charizmatici mohou s popisovanou praxí ztotožnit jako s charizmatickou, já osobně bych v tento okamžik přestal být necharizmatikem a stal bych se anticharizmatikem.
Jinak děkuji Boomimu, že to, co já vnímám jako jednotný projev negativních sil, který je podle mého důsledkem bezzákonosti a bezpráví a ignorování potřeby těchto věcí, potvrdil. Farel
|
Re: Re: Skrytá tvář charismatismu IV - Nesnesitelná lehkost křesťanství 4. (Skóre: 1) Vložil: Olin v Čtvrtek, 13. prosinec 2007 @ 23:46:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To je zajímavé, jaký význam může mít slovo "potvrdil"!
Takhle si mohou dva tři lidé, kteří sdílejí společné předsudky, potvrdit co chtějí. Třeba vaši bývalí pastýři se mohou sejít a navzájem si potvrdit, že jste oba mimo a že je vás škoda.
Ve skutečnosti se mi zdá že podobnost líčení boomi a farela končí na tom, že oba byli v církvi a oba tam začali být s nějakými věcmi nespokojeni.
Olin |
]
Re: Re: Re: Skrytá tvář charismatismu IV - Nesnesitelná lehkost křesťanství 4. (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 13. prosinec 2007 @ 23:57:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ano, máš pravdu. Farelovi se nelíbily chvály, Icemu vadilo, že je v modlitebně zima, Jakobin tvrdila, že kazatel má nemoderní sako a Bomi uvedl, že musel cestou na shromáždění třikrát přestupovat a tak všichni odešli. Jinak to vůbec nic společného nemá! Máš opravdu léty vytříbený pozorovací talent, Oline :-(
|
]
Re: Re: Re: Re: Skrytá tvář charismatismu IV - Nesnesitelná lehkost křesťanství 4. (Skóre: 1) Vložil: Olin v Pátek, 14. prosinec 2007 @ 01:47:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nebo jsem už senilní... Chtěl bych ty výtečníky vidět vedle sebe ve tvém sboru. V kterémkoli z těch sborů, kdes v životě působil. Třeba by šlo zase hlavně o to sako, nebo podobný věci.
Chtěl bych vidět ty skrytý tváře pohromadě v jakémkoli sboru. Myslím, že dřív uvidím toho velblouda jak se souká ouškem jehly. Já myslím, že pro podobný lidi představuje reálnou šanci necírkevní křesťanství, o kterém se občas mluví jako o alternativě, Nerad bych, aby to vyznělo nějak proti boomi. Tomu se podařilo zachovat fazonu příběhu. Je to nepokrytě subjektivní líčení s viditelnou snahou neublížit. Nikdo mu nic neudělal. On taky nikomu nic. To, co on prožíval úkorně, evidentně řada jiných lidí v témže sboru prožívá úplně jinak a boomi se to nesnaží zakrýt ani shodit. Ti ostatní mají stejné právo na svůj pohled, jako on, a boomi to ví. Nevidím tam žádné bezpráví, ani nespravedlnost, o kterém mluvil farel. Nevidím tam ani školácké chyby, destruktivní jednání a kiksy ve vztazích, jaké zveřejnil ze svých zkušeností ajsí. Pochopitelně se to nepodobá ani jakobin, která prostě vidí rudě a není schopna se uklidnit.
Prozíraví lidé se mohou poučit z kteréhokoli z těchto příběhů, já osobně nejvýše oceňuji příběh první. Ajsí totiž ve svém díle prozradil největší podíl vlastních chyb na celém neštěstí a byl jediný, s kým byla rozumná řeč.
Rozumná řeč....byla s tebou někdy rozumná řeč, pastýři? Třeba kdyžs byl mladší....
Olin |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Skrytá tvář charismatismu IV - Nesnesitelná lehkost křesťanství 4 (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Pátek, 14. prosinec 2007 @ 05:16:03 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | Ajsí totiž ve svém díle prozradil největší podíl vlastních chyb na celém neštěstí a byl jediný, s kým byla rozumná řeč.
Vzdyt jeste pred mesicem jsi oznacil Libora IC434 za "podrazaka"...
Proc mam z tebe porad pocit, ze se k cely zalezitosti snazis postavit jak chytra horakyne? Neni tak nejak lepsi, kdyz nase slova jsou "ano, ano" a "ne, ne"?
Aviaf
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skrytá tvář charismatismu IV - Nesnesitelná lehkost křesťanst (Skóre: 1) Vložil: likvid v Pátek, 14. prosinec 2007 @ 07:52:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tebe Aviafe už odhalil Serafim.
Tak krátkou paměť nemáme. Tituly, kterými Tě Libor častoval vynechám, ale že jsi lhář a lstivý manipulátor na tom trvám. Pro mě jsi zde za horšího než je jah nebo tk. Ti mají alespoň snahu něco vykonstruovat , ty Aviafe vynášíš soudy bez důkazů. Po nich omluvu nežádám, oni za to co dělají snad ani nemohou. Ani po Gojimovi, který si paranoicky vymyslel, že se zcházím s Olinem na pravidelných zchůzkách, kde se domlouváme a kujeme pikle jak škodit na Granu a pak píšeme hlášení panu kardinálovi. Na nemocného člověka se nezlobím. To je spíše zábavné. Ty se tady ale tváříš jako křesťan , oslňuješ nás svou inteligencí a znalostmi a přitom jsi bezkonkurenčně č.1 za křivého. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skrytá tvář charismatismu IV - Nesnesitelná lehkost křesťanst (Skóre: 1) Vložil: Olin v Pátek, 14. prosinec 2007 @ 09:41:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Mimochodem: s tím nickem "likvid" tady někdo manipuluje. Ono to vypadá nepravděpodobně, ale já se pamatuji, že před rokem zde někdo měl podobné problémy. Myslím, že to byl demagog. Pod tím nickem sem vkládali příspěvky dva lidi, z nichž jeden byl nadávající blb.
K věci: k takto složitým příběhům neexistuje anoano a nene. To mají být odpovědi na jednoduché otázky. "podrazák" je silné slovo, a byla to, pokud vím, reakce na to, že Ajsí nastrčil (tak se mi to jeví) svůj příspěvek tak, aby čtenář obecního františka poznal ale on to neřekl.
Udělal v minulosti ještě pár řekněme diskutabilních věcí - ale přesto je s ním celkem rozumná řeč. Takoví lidi jsou v komunikaci nejlepší. Vůbec nepotřebuju, abychom měli kompatibilní názory. Teď jsem ho vyzdvihl mezi skrytými tvářemi proto, že je jeho příběh nejpoučnější.
Zdá se, že to tvoje anoano nebo nene je v tomto prostředí karikováno až k vymazání: - gojim: olin je katolický protifiltr. Anoanoanoanoanoano! - pastýř: olin vyhodil ze sboru člověka bez soudu! Anoanoanoanoanoano! Když už se něco dozvím nebo "dozvím", hlavní je neustále to připomínat. Gojim je jenom magor, ale pastýř je dlouhodobě automat na připomínání skutečných nebo domnělých poklesků lidí. Fakticky je pastýř jako Daumiér: s kýmkoli se setká - dotyčný se mu v rukou promění v karikaturu do denního tisku. Někomu to ovšem imponuje! Takhle já k lidem odmítám přistupovat. Z osobního kontaktu i z textů zveřejněných na granu mám zato, že s jakobin bych se názorově shodl skoro na všech (ne-li na všech) jednotlivostech, které kritizuje ve svém bývalém prostředí. A taky myslím, že zmínění kritizovaní pánové to o mně vědí nebo tuší. Ale zase se mi vůbec nelíbí závěry a jednání, které z toho jakobin vyvozuje. Ze stejných východisek zkrátka najednou skončíme úplně jinde. Proto to může vypadat jednou ano podruhé ne. Záleží na tom, na co zrovna reaguji. V případě pastýře, na něhož jsem tu reagoval, je to ještě zřetelnější. To co vytrvale odmítám a z čeho si občas tropím šašky jsou jeho celkem dobře zvládnuté metody bulvármí manipulace s čtenáři. Kombinace jeho sklonů k fanatismu s účelsvětíprostředkismem si "zaslouží" rozhořčený odpor. Ale to se nedotýká celého člověka. Klidne mohou nastat chvíle, kdy mi pastýř bude tak blízký, že z toho chudák dostane kopřivku. To proto, že jsou tu věci, které on vidí, a jiní je nevidí. Něco jsem se jako pastor naučil: když mám s někým nějaký spor, tak to nesmí mít následky. Příště v nějaké jiné věci přistupuji k tomu člověku, jako by nic nebylo.
Vono je to s pohledem na vztahy lidí a jejich věcí vůbec složitější, než se zdá. Např: Chuck Norris našel odjištěný granát. "Granát!" pomyslel si Chuck Norris a vzal ho do ruky. "Chuck Norris!" pomyslel si granát a honem se zajistil.
Olin |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Skrytá tvář charismatismu IV - Nesnesitelná lehkost křesťanství 4 (Skóre: 1) Vložil: Farel v Pátek, 14. prosinec 2007 @ 09:39:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nebo....
Milý Olčo sice vykazuješ průnik do problému, ale to je zhruba vše protože hned za dveřmi je z tebe Všeználek který se rozhlédl po problematice a hned mu bylo všechno jasné. Tvé schématické uvažování o třech necharizmaticích v jediném sboru a chudákovi vedoucím který to (ač sám tak snaživý a biblicky bezúhonný) musí snášet, odpovídá žes byl dlouho na pohádkách a teď tam tu pointu prostě musíš mít.
Nastínit si, co bys chtěl vidět a jak je to nemožné až k neunesení kdyby se to mělo stát. Já bych chtěl také vidět v jednom sboru takový tři lidi jako jsi ty a nedokážu si představit.
Třetí odstavec ukazuje jádro tvé zvěsti, nebo spíše to, co od publikovaných příběhů očekáváš. Nerad bych, aby to vyznělo nějak proti boomi. Tomu se podařilo zachovat fazonu příběhu. Nevím jestli je nutné při popisování patologických záležitostí v církvi mít nějaké literární minimum aby popisované problémy byly pro čtenářskou obec přijatelné. Co však je patrné ze tvého hodnocení tak pokud není příběh, problém nestojí za nic a nenutno se jím zabývat. Také přístup jen ten kdo je nezraněn a hodnotí věci s nadhledem - jen ten to vidí správně. Ti co byli tisíckrát označeni za zahořklé a zraněné (terminologie se takřka vůbec neliší, zde panuje v charosborech skoro jednota) ti nemají do věci co mluvit. Tento přístup též vykazuje opět nějaké literárně kauzální přdpoklady aby byl popisovaný problém přijatelný. Je to jako kdyby někomu ujel vlak nohu a ty bys po něm chtěl: "Prosím vás a teď mi řekněte jak to bylo a hezky celo větou anezapomeňte na interpunkci jinak není možné stanovit diagnózu a zavolat záchranku.
Jinak jestli nevidíš nikde žádné bezpráví, je stejné jako když vidíš všude jen právo a spravedlnost. Já jsem tě zatím jen několikrát žádal abys mi stanovil nějaký postup jak bych se měl bránit, ale tobě zřejmě absence autorit ani vyloučení na základě banálních a vykonstruovaných nesmyslů připadá spravedlivé. Tak o čem si můžem povídat?
O prozíravosti se hezky mluví pokud nejsi do popisovaných systémů zaintegrován. Ale je mi jasné jak to vnímáš za komančů si držel hubu a krok a teď bys to vyžadoval pro ovce charizmatických psudosborů naprosto jinak a to nejdřív krok a pak hubu že?
J.F.
|
]
|
|
|
|